Koncern FCA zapowiedział strategiczne inwestycje w fabryce koncernu w Tychach. Rozpocznie tam produkcję nowych modeli Jeepa, Fiata i Alfy Romeo z napędem hybrydowym i elektrycznym. Będą to samochody w segmencie B-SUV. Produkcja pierwszego z trzech aut rozpocznie się w drugiej połowie 2022 roku.

Nowe modele będą budowane na tej samej platformie CMP koncernu PSA, na której powstają inne samochody segmentu miejskich crossoverów, jak Opel Mokka czy Peugeot 2008. W przypadku Jeepa ma to być mniejszy brat obecnego Renegade, w przypadku Fiata – nowa pięciodrzwiowa 500-tka crossover, natomiast Alfa Romeo okaże się mniejszym odpowiednikiem Alfy Tonale. Wykorzystanie francuskiej platformy to rezultat współpracy obu grup producentów, które w przyszłym roku mają sfinalizować proces połączenia w jeden koncern pod nazwą Stellantis. W Tychach rozpoczęto już pierwsze przygotowania: trwają prace projektowe związane z montażem nowych urządzeń. Zmiany szykowane są w trzech kluczowych segmentach zakładu: spawalni, montażu i lakierni. W maju wyłączona zostanie jedna linia produkcyjna, by można było przygotować ją pod nowe modele. Na drugiej linii kontynuowana będzie produkcja dotychczasowych samochodów: Fiata 500, Abartha i Lancii Ypsilon.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat Tipo po modernizacji. Jedno z najtańszych aut na rynku

Nowa produkcja uruchamiana będzie etapami: najpierw Jeep, potem Fiat i na końcu Alfa Romeo. Zdolność produkcyjna fabryki ma wynosić nie mniej niż 230-240 tys. samochodów rocznie. – Zapowiedziane dziś inwestycje są wypełnieniem obietnicy wzmocnienia działalności w Polsce złożonej przez FCA dwa lata temu podczas prezentacji naszego biznesplanu – powiedział Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny FCA na region EMEA. Jak stwierdził Alfredo Leggero, prezes zarządu FCA, dla koncernu Polska od zawsze miała strategiczne znaczenie. – FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland” – oświadczył.

Fabryka FCA w Tychach.

W tym roku wyniki produkcyjne bardzo mocno osłabiła pandemia. Zakład nie pracował przez blisko trzy miesiące, miał dłuższą przerwę od zakładów Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu. Powodem był brak zamówień: w marcu sprzedaż samochodów we Włoszech, które są głównym odbiorcą tyskiej fabryki, spadła o 85 proc. w kwietniu o 97,6 proc., w maju o 49,6 proc. W rezultacie tegoroczna produkcja wyniesie w granicach 150 tys. aut. To znacznie mniej w porównaniu z rokiem 2019, w którym tyska fabryka wyprodukowała 263,2 tys. samochodów, o 1,4 proc., tj. 3,7 tys. aut więcej niż rok wcześniej.

Póki co jeszcze koncepcyjna Alfa Romeo Tonale.

Nowa inwestycja FCA zapewniła sobie wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w postaci ulg w podatku dochodowym od osób prawnych. Włosi zadeklarowali inwestycje o wartości 170 mln euro. Docelowo projekt ma być jednak znacznie droższy.
Fabryka w Tychach należy do najlepiej ocenianych w koncernie, ale także w całym europejskim przemyśle samochodowym. – Dzięki profesjonalizmowi tyskiej załogi możemy dziś świętować jedną z większych inwestycji motoryzacyjnych w Polsce – powiedziała Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland. – Ktoś, kto zna zakład w Tychach i lokalny team, mógłby powiedzieć, że decyzja dotycząca ulokowania tak ważnego strategicznie projektu właśnie tutaj powinna być automatyczna – stwierdził Tomasz Gębka, dyrektor tyskiej fabryki i członek zarządu FCA. Przyznał zarazem, że w Grupie FCA jest wiele fabryk zarówno w Europie, jak i obu Amerykach oraz w Azji, gwarantujących najwyższą jakość i wydajność. – Tym bardziej dziękuję za to zaufanie dane właśnie nam – podkreślił Gębka.

CZYTAJ TAKŻE: Fuzja FCA i PSA ze zgodą Unii Europejskiej

Ogłoszenie decyzji o inwestycji w Tychach ma również wymiar symboliczny – przypada na 100-lecie obecności marki Fiat w Polsce. 2 lutego 1920 roku została podpisana umowa, na mocy której w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat. 11 lat później w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie ruszyła produkcja pierwszych Fiatów na włoskiej licencji. Marka odrodziła się w Polsce w 1965 roku w warszawskiej FSO wraz z produkcją nowego samochodu na włoskiej licencji. 8 lat później w FSM w Bielsku-Białej z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p, natomiast produkcja w zakładzie w Tychach ruszyła w 1975 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Strach ma wielkie oczy: Już dziś możesz swobodnie jeździć samochodem elektrycznym

Elektryczna motoryzacja powoli nabiera rozpędu. Z uwagi na większą dostępność modeli, intensywnie rozwijaną infrastrukturę ...

Michael Lohscheller, prezes Opel Automobile GmbH: Przyjdzie czas na Gliwice

Oczywiście myślimy o kolejnych inwestycjach w Polsce, ponieważ zakład w Gliwicach jest bardzo konkurencyjny. ...

Będą zmiany w przepisach. Pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział nowy projekt ustawy, który uwzględnia pierwszeństwo pieszych jeszcze przed ich ...

Daimler koryguje w dół prognozę zysków

Daimler skorygował w dół prognozę zysku na rok 2018. Powodem jest podwyższenia cła w ...

Mercedes GLC200 4MATIC: Co czwarty Mercedes w Polsce

Segment SUV-ów nadal ma się dobrze.przeżywa w tym momencie hossę. W środku tego boomu ...

SOP idzie na zakupy. Trzy auta za ponad milion złotych

Służba Ochrony Państwa zakupiła limuzynę BMW serii 7 i dwa vany Mercedesy Vito. Koszt ...