Samochody zelektryfikowane stają się coraz bardziej popularne. Najlepszym tego dowodem są dane sprzedażowe za październik. Przyrost tego segmentu wyniósł +91 proc., a największe wzrosty zanotowano dla hybryd typu plug-in – podaje IBRM Samar.

W Europie „boom” samochodów zelektryfikowanych zaczyna się rozkręcać. Z miesiąca na miesiąc zyskują one coraz większą część rynku. Dotyczy to również Polski. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez IBRM Samar, w październiku tego roku, zarejestrowano 9061 pojazdów zelektryfikowanych. Oznacza to wzrost o +91 proc. w stosunku do tego samego okresu sprzed roku.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy kupują coraz droższe samochody

Pod pojęciem pojazdów zelektryfikowanych, kryją się cztery rodzaje napędu: w pełni elektryczne (EV), hybrydy klasyczne (HEV), hybrydy plug-in (PHEV) oraz Mild Hybrid. W odniesieniu do sprzedaży, w okresie styczeń-październik 2020 roku (łącznie 55 195 szt. – przyrost 64 proc. w stosunku rok do roku), największy wzrost (+234 proc.; 2960 szt.) zanotowano w przypadku hybryd z możliwością podłączenia zewnętrznego źródła prądu (PHEV). Następnie uplasowały się samochody z układem Mild Hybrid (+178 proc.; 22 455 szt.), w pełni elektryczne (+101 proc.; 2559 szt.) oraz klasyczne hybrydy (+17 proc.; 22 221 szt.).

Mitsubishi Outlander PHEV.

– Liczba aut elektrycznych i zelektryfikowanych zarejestrowanych w Polsce rośnie. Wzrosty w porównaniu do ubiegłego roku są imponujące, a udział tego typu aut w całej liczbie rejestrowanych aut wynosi już niemal 23 proc. Oczywiście ponad 41 proc. z tej grupy aut stanowią tzw. miękkie hybrydy, których wykorzystywanie niczym nie różni się od aut z klasycznym napędem. Niemniej jednak i w ich przypadku również traktujemy je jako rozwiązanie ekologiczne, którego celem jest obniżenie zużycia paliwa oraz emisji CO2. Czyste samochody elektryczne stanowią 4,6 proc. wszystkich zarejestrowanych w tym roku aut nowych. To wciąż liczba niewielka – komentuje Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar.

Volvo XC90 Plug-in Hybrid.

Pojazdy wyposażone w klasyczny układ hybrydowy (HEV) – bez możliwości ładowania ze źródeł zewnętrznych – stanowi największą grupę ze wszystkich aut zelektryfikowanych. W październiku zarejestrowano 4311 sztuk. Jest to o 9 proc. większy wynik niż we wrześniu tego roku oraz o 40 proc. lepiej niż w październiku 2019 roku. W okresie od początku roku (styczeń-październik) łącznie zarejestrowano 27 221 pojazdów. W tym największą grupę stanowiły pojazdy Toyoty (22 615 szt.) i Lexusa (2391 szt.) – łącznie 91,86 proc. rynku HEV. Na trzeciej pozycji znalazła się Kia z wynikiem 751 rejestracjami. W rankingu modeli, na koniec października, były same Toyoty: Corolla (8 623 szt.), RAV 4 (5 137 egz.) oraz C-HR (5 114 egz.).

Hybrydowa Toyota Corolla.

TOP9 rejestracji aut hybrydowych w Polsce (HEV) – styczeń-październik 20201.
Toyota
(22 615 szt.)
2. Lexus (2391 szt.)
3. Kia (751 szt.)
4. Honda (494 szt.)
5. Subaru (380 szt.)
6. Hyundai (279 szt.)
7. Ford (205 szt.)
8. Renault (76 szt.)
9. Infiniti (30 szt.)

Lexus RX.

W październiku drugą siłą rynku pojazdów zelektryfikowanych były auta Mild Hybrid (MHEV). W tego typu konstrukcji silnik elektryczny stanowi tylko rolę wspomagającą dla napędu spalinowego. W październiku zarejestrowano 3718 pojazdów, czyli o +16 proc. więcej niż we wrześniu 2020 roku oraz o +165 proc. więcej niż w październiku 2019 roku. Od stycznia tego roku liczba rejestracji wyniosła 22 455 sztuk i była wyższa niż w stosunku rok do roku o +178 proc.

TOP10 rejestracji aut Mild Hybrid (MHEV) w Polsce – styczeń-październik 2020
1. Audi (6326 szt.)
2. Suzuki (3513 szt.)
3. Volvo (2993 szt.)
4. Mazda (2678 szt.)
5. Mercedes (2264 szt.)
6. Ford (2171 szt.)
7. Land Rover (678 szt.)
8. BMW (671 szt.)
9. Volkswagen (615 szt.)
10. Fiat (276 szt.)

Suzuki Swift.

W październiku trzecią siłą rynku pojazdów zelektryfikowanych, były hybrydy typu plug-in, z liczbą rejestracji 645 sztuk. Jest to wynik o +64 proc. lepszy niż we wrześniu oraz o +247 proc. lepszy niż w październiku zeszłego roku. W ciągu dziesięciu miesięcy br. zarejestrowanych zostało 2960 samochodów PHEV (+234 proc. więcej niż w zeszłym roku).

TOP10 rejestracji aut hybrydowych typu plug-in (PHEV) w Polsce: styczeń-październik 2020
1. BMW (490 szt.)
2. Skoda (382 szt.)
3. Volvo (367 szt.)
4. Mercedes (290 szt.)
5. Peugeot (235 szt.)
6. Porsche (187 szt.)
7. Kia (183 szt.)
8. Mitsubishi (173 szt.)
9. Ford (151 szt.)
10. Mini (113 szt.)

Skoda Octavia RS iV Combi.

Samochody elektryczne nadal stanowią najmniejszą grupę pojazdów zelektryfikowanych. W październiku 2020 roku zarejestrowano 387 sztuk. Wynik ten jest o +13 proc. mniejszy niż we wrześniu tego roku oraz o +355 proc. więcej niż w październiku rok wcześniej. W okresie od początku roku łącznie przybyło 2559 sztuk nowych aut na prąd (+101 proc. w porównaniu do zeszłego roku). Wśród modeli pierwsza trójka to: Skoda Citigo-e iV (397 szt.), Nissan Leaf (385 szt.) oraz Renault Zoe (241 szt.).

TOP10 rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV) w Polsce – styczeń-październik 2020
1. Skoda (397 szt.)
2. Nissan (394 szt.)
3. Renault (241 szt.)
4. Kia (173 szt.)
5. BMW (171 szt.)
6. Volkswagen (152 szt.)
7. Tesla (135 szt.)
8. Opel (126 szt.)
9. Peugeot (125 szt.)
10. Mercedes (117 szt.)

Skoda e-Citygo.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen zostawia Teslę z tyłu

Nie wiadomo jak dalej będzie wyglądał rozwój rynku pojazdów zelektryfikowanych. Z pewnością będą nadal rejestrowane wzrosty sprzedażowe, choćby ze względu na mały udział tych pojazdów w rynku w porównaniu do aut z napędem klasycznym. Znaczące zwiększenie ich liczby w Polsce jest zależne od ewentualnych dotacji ze strony rządu. Nie wiadomo jednak czy, kiedy i w jakiej formie zostaną one ogłoszone.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ford Shelby F-150 Super Snake Sport: Prawie 800 konny pickup

Amerykańska firma Shelby zajmująca się tuningiem Fordów zbuduje 250 sztuk ekstremalnej wersji pickupa na ...

Super szybka ładowarka polskiego start-upu

Polska spółka technologiczna, Willbert zakończyła testy swojej super-szybkiej ładowarki. To produkt, który ma konkurować ...

Fiskus rozkręca ruch w salonach

Jeszcze niewiele ponad miesiąc obowiązywać będą stare zasady rozliczania leasingu, najmu i dzierżawy aut ...

Autostrada D1 pod Brnem

Czechy: autostradowa zapaść

Polskie problemy z budową nowych dróg to naprawdę drobiazg przy tym, co dzieje się ...

Spadki rejestracji pojazdów osobowych w Europie

ACEA – European Automobile Manufacturers Association, podał 17 kwietnia br., że w tegorocznym marcu ...

Polska branża moto łapie zadyszkę

Słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno ...