Nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech ubywa samochodów elektrycznych we flotach carsharingowych. Powody rezygnacji z BEV są tu i tam zaskakująco podobne.
Carsharing Share Now jest wspólną firmą koncernów BMW i Daimler. Istnieje w obecnej formie od zeszłego roku. Oferta carsharingowa funkcjonuje w podobny sposób, jaki znany jest także w Polsce, czyli w formie free floating. Łącznie Share Now dysponuje 12 200 pojazdami w 16 miastach i 8 krajach. Oliver Reppert, prezes firmy, jeszcze w styczniu br. dumnie poinformował, że co czwarty samochód we flocie Share Now ma napęd elektryczny.
CZYTAJ TAKŻE: Sportowe BMW w ofercie wynajmu na minuty
Ku zaskoczeniu opinii publicznej już na początku tego roku firma zdecydowała się na częściową eliminację samochodów elektrycznych ze swojej oferty. W marcu wycofano BMW i3s z Kolonii i Düsseldorfu. Share Now argumentowała wtedy, że skończyły się kontrakty leasingowe na łącznie 45 elektrycznych BMW i że obecnie nie zamierza zawierać nowych umów. Annika Schaich, rzeczniczka prasowa firmy, tłumaczyła, że utrzymanie i service samochodów elektrycznych okazały się w praktyce znacznie droższe i trudniejsze niż zakładano. – Do tego doszły problemy z ładowaniem z powodu niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania w Kolonii i Düsseldorfie – powiedziała Schaich.
Głównym problemem dla firm oferujących samochody elektryczne w ramach casheringu jest oddawanie ich przy całkowitym lub znacznym wyładowaniu baterii. W takim wypadku Carsharing musi sam zorganizować ładowanie. Oddelegowanie pracownika do ładowania samochodów oraz strata czasu (pojazdy nie mogą być w tym czasie wynajmowane) to dodatkowe koszty związane z BEV. Podobnie argumentowała także firma Flinkster, która podlega pod Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) i prowadzi carsharing na zasadzie stacjonarnej, co oznacza, że samochody należy odbierać i oddawać we wskazanych przez firmę stacjach. Flinkster zrezygnował z samochodów elektrycznych w regionie Nadrenii ze względu na niewystarczająco rozbudowaną infrastrukturę i związane z tym wyższe koszty w porównaniu z samochodami konwencjonalnymi.
Firmy carsharingowe nie zmieniły swojego zdania mimo że Kolonia i Düsseldorf zadeklarowały znaczną rozbudowę infrastruktury ładowania. W Düsseldorfie miejscowy operator sieci planuje budowę 8000 punktów do 2024 roku, z czego jednak nie wszystkie będą publicznie dostępne. Kolonia inwestuje od połowy br. w budowę 400 dodatkowych stacji ładowania. Mimo to w ofertach firm carsharingowych e-samochodów w Nadrenii nadal nie ma. Tymczasem po decyzji Monachium, które zapowiedziało rozbudowę sieci stacji ładowania do 1100, Share Now zwiększył liczbę oferowanych w tym mieście 95 BMW i3s do 200 sztuk.
CZYTAJ TAKŻE: Innogy Go kończy z elektrycznymi autami na minuty?
Share Now zrezygnowała z samochodów elektrycznych także w Berlinie. Powodem było nieprzyznanie Carsharingowi dogodnych warunków parkowania w centrum miasta oraz brak współpracy z władzami stolicy przy tworzeniu infrastruktury ładowania. Bez zmian funkcjonuje w Berlinie elektryczny carsharing Volkswagena – WeShare. Do dyspozycji użytkowników jest łącznie 1500 elektrycznych aut tej marki. Niedawno wprowadzono dodatkowe oferty finansowe dla użytkowników, które przypominają bardziej wynajem niż Carsharing na minuty. WeShare zrezygnował natomiast z ekspansji w innych stolicach europejskich. Berlin pozostaje więc centralnym rynkiem dla elektrycznego carsharingu Volkswagena.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.