Przetargi na budowę 204 kilometrów nowych szybkich tras jeszcze przed końcem tego roku ogłosi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Z rządowego programu drogowego powstanie 136 km w dwóch odcinkach autostradowych oraz 9 odcinkach dróg ekspresowych. Do tego dojdzie 68 km na 7 obwodnicach z tzw. programu obwodnicowego. Wszystkie te inwestycje warte są łącznie 10,4 mln zł.

W wykazie zadań GDDKiA znalazły się dwa fragmenty autostrady A2: pomiędzy węzłami Malinowiec i Łukowisko oraz na odcinku Swory – Biała Podlaska. W przypadku drogi ekspresowej S6 przetargi zaplanowano dla czterech odcinków: Słupska – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice oraz obwodnice Koszalina i Sianowa. Na trasie S12 przetargiem objęta będzie budowa obwodnicy Chełma, na S17 – odcinek pomiędzy węzłami Drewnica i Ząbki, a na S19 – odcinki Iskrzynia – Miejsce Piastowe – Dukla. Będzie także postępowanie dla obwodnicy Opatowa w ciągu trasy S74 i drogi krajowej nr 9. Z programu 100 obwodnic przetargi zaplanowano dla obwodnicy Pułtuska, Suchowoli, Sztabina, Gostynina, Koźmina Wielkopolskiego, Żodynia i Szczecinka.

CZYTAJ TAKŻE: Wschodnia obwodnica Warszawy z rocznym opóźnieniem

– Procesy inwestycyjne toczą się w całej Polsce i trwająca epidemia ich nie wyhamowała – twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Ale z ostatnim dramatycznie wysokim wzrostem liczby chorych na Covid sytuacja zaczyna się komplikować. Choć na budowach nie widać jeszcze dużych ognisk zakażeń, to jednak rośnie liczba rozproszonych przypadków koronawirusa. Przy obecnym poziomie zakażeń zbliżającym się do 30 tys. dziennie przyspieszenie wzrostu liczby chorych w firmach budowlanych wydaje się nie do uniknięcia. Jest więc prawdopodobne, że dobre tempo realizacji inwestycji może wkrótce wyhamować. Już w październiku, a więc jeszcze przed ostatnimi gwałtownymi skokami liczby nowych chorych, przedstawiciele firm budowlanych informowali na spotkaniu w resorcie infrastruktury o rosnącej liczbie zakażonych pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Powstanie północna obwodnica Krakowa

Rosnąca niepewność związana z rozwojem pandemii widoczna jest w przetargach: ceny ofertowe okazują się niższe od kosztorysów zamawiającego. Gdy w lipcu, sierpniu i wrześniu GDDKiA otworzyła oferty w przetargach dla 9 dróg o łącznej długości 95 km. Wartość tych inwestycji inwestor szacował na 3,7 mld zł. Tymczasem wszystkie ceny najtańszych ofert kształtowały się pomiędzy 46 a 84 proc. planowanego kosztorysu, a deklarowana przez wykonawców łączna wartość wyniosła 2,5 mld zł. W przeciągu pół roku oferowana przez wykonawców cena budowy 1 kilometra drogi ekspresowej spadła o ok. 10 mln zł.

Mogą Ci się również spodobać

Kto chce jeździć, a kto nie autonomicznymi autami

Kto nie chce jeździć autonomicznymi samochodami, a kto zrobiłby to już dzisiaj bardzo chętnie. ...

Hyundai w przyszłości będzie ukrywał światła

W nowym Hyundaiu Tucson designerzy sprytnie zakamuflowali diodowe światła do jazdy dziennej. Dopiero po ...

Pizza i paczka wkrótce przyjadą na hulajnodze

Poza mieszkańcami miast po elektryczne jeździki sięga już biznes. W tej rewolucji niebagatelną rolę ...

Grafenowa przyszłość samochodów elektrycznych

Baterie grafenowe są uważane za kolejny etap technologiczny po obecnie stosowanych litowo-jonowych. Dzięki nowemu ...

Policja sprawdza prędkość i maseczki. Za brak 500 zł mandatu

Od 31 lipca 2020 roku ruszyła nowa akcja policji. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ...

Tesla Model Y wyjedzie z Chin

Tesla oficjalnie zaprezentuje swój model Y 14 marca podczas imprezy w LA Design Studio. ...