Wykonanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżyno, a docelowo Białystok Księżyno zostało opóźnione. Wszystko przez odwołanie się tureckiej firmy Kolin İnşaat od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po odrzuceniu oferty wnioskodawcy.
Teraz głos w sprawie zabrała Krajowa Izba Odwoławcza, która nie uwzględniła złożonego odwołania. Na wyrok przysługuje skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. W między czasie Dyrekcja analizuje pozostałe oferty. Turecka firma Kolin İnşaat, złożyła najtańszą ofertę na wybudowanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżyno. Opiewała ona na kwotę 560,7 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odrzuciła jednak tą propozycję, poddając pod wątpliwość m.in. bilans robót ziemnych na trasie głównej, który odbiegał od szacunków Dyrekcji, zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom. GDDKiA wskazała również, że największe różnice dotyczyły nasypów, a oferent nie udzielił wyjaśnień, które pozwoliłyby na weryfikacje przygotowanych obliczeń. Na ten fakt zwróciła również uwagę Krajowa Izba Odwoławcza.
CZYTAJ TAKŻE: Potaniała budowa dróg. GDDKiA zaskoczona
– Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza, na co powołuje się GDDKiA.
Wyrok potwierdza stanowisko Dyrekcji, iż wykazane przez turecką firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań, świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac. To z kolei przekłada się na złe wyliczenie całej oferty. GDDKiA wskazuje też, że uproszczenie projektowe, wynikające z bilansu robót ziemnych oraz nieudostępnienie profili podłużnych, jest niedotrzymaniem warunków Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Na tej podstawie doszło do odrzucenia oferty.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejny odcinek A1 oddany kierowcom
Dzięki takiemu obrotowi sprawy, są duże szanse, że Budimex stanie się głównym wykonawcą tego odcinka drogi. Jak na razie GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert, złożonych 6 lipca 2020 roku. Są jednak duże szanse, że zostanie wybrany ten wykonawca, gdyż był drugi na liście najatrakcyjniejszych ofert (577 mln zł). Planowany odcinek Białystok Zachód – Księżyno w ciągu drogi S19, ma mieć dwie jezdnie o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowanymi do ruchu tranzytowego. Nawierzchnię na tym odcinku ma wybrać wykonawca. Budowa drogi planowana jest na lata 2022-2024.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.