Przyszłość motoryzacji skierowana jest na samochody elektryczne, być może także napędzane wodorem – powiedział w wywiadzie dla PAP prezes Jarosław Kaczyński.

Bruksela w tym roku jasno określiła swoje cele energetyczne. Ma być ekologicznie i jak najlepiej dla klimatu. Z tego względu stawia na strategię integracji systemu energetycznego oraz znaczące zwiększenie wykorzystywania wodoru. – Jeśli chcemy zostać pierwszym neutralnym klimatycznie kontynentem do 2050 r. musimy przełączyć nasz system energetyczny z paliw kopalnianych na czystą energię – powiedział wiceprzewodniczący KE ds. Europejskiego Zielonego Ładu Frans Timmermans.

CZYTAJ TAKŻE: Lexus napędzany wodorem już za dwa lata

Cel ten jest niezwykle istotny. 75 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej pochodzi z systemu energetycznego. Wynika to choćby z różnych rodzajów elektrowni od tych najbardziej zanieczyszczających atmosferę – węglowych, po przez gazowe do tych najczystszych, które wykorzystują energię pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych. W dążeniu do bycia neutralnym klimatycznie, UE chce zwiększania roli wodoru. Miałby on być wykorzystywany jako paliwo nie emitujące CO2. Problem polega jednak na tym, że wodór jako pierwiastek nie występuje w przyrodzie w postaci wolnej cząsteczki, przez co konieczne jest jego pozyskiwanie np. z paliw kopalnych (np. gazu ziemnego czy gazyfikacji węgla). Niestety choć jest to sprawdzona metoda, to generuje emisję gazów cieplarnianych. Z kolei pozyskiwanie wodoru z wody (proces elektrolizy) wymaga energii, a ta w wielu przypadkach powstaje przy wykorzystaniu źródeł kopalnianych. Z tego względu Unia Europejska chce, aby priorytetem stało się wytwarzanie wodoru przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych. Wtedy ślad węglowy będzie zerowy.

Również w transporcie coraz częściej zwraca się uwagę na wykorzystanie wodoru. Jest to pierwiastek uważany za niewyczerpany, dzięki czemu będzie możliwe zasilanie pojazdów w sposób nieograniczony, przynajmniej w momencie, kiedy określi się łatwy sposób jego pozyskiwania. W przypadku transportu problem jednak nie polega tylko na samej produkcji, ale też sprężeniu. W Samochodach osobowych jego ciśnienie to 700 bar, a dla autobusów i transportu ciężkiego 350 bar. Problem polega na tym, że zarówno do jego wyprodukowania, jak też sprężenia potrzebna jest energia. Dlatego tak walczy się o znaczące zwiększanie udziału zielonej energii.

Mimo to wiele państw na świecie już w tym momencie inwestuje w tą technologię. Liderami są: Japonia (114 stacji), Korea (33 stacje – dodatkowo ma powstać 40 punktów), Australia. Do tego grona zaczynają dołączać kolejni. W ostatnim czasie Chiny (jak na razie 27 stacji) zachwyciły się tą technologią i postanowiły odłożyć nieco na bok elektromobilność i skupić się na wodorze. Nawet w Ameryce dostrzega się potencjał tej technologii. Większość z 74 stacji znajduje się w Kalifornii (48 punktów). Planuje się też tam otworzyć dodatkowych 21 obiektów. W Europie działa 177 stacji z czego Francja posiada 26 punktów tankowania tego paliwa. W planach są kolejne 34 obiekty. W Szwajcarii są 4 stacje, a kolejnych 6 jest planowanych. W Polsce na razie nie ma żadnej. Może w przyszłym roku powstanie pierwsza, ale z naciskiem na „może”.

Jarosław Kaczyński, Prezes Prawa i Sprawiedliwości, w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej powiedział: „Chodzi o tworzenie podmiotów, a w tym wypadku największego podmiotu, który będzie miał możliwość wejścia w takie dziedziny jak energetyka, a z drugiej strony także zmiany, w znacznej mierze, profilu produkcyjnego w sferze chemii. Po prostu dlatego, że nasza przyszłość – jak wszystko na to wskazuje – to są samochody elektryczne, być może także napędzane wodorem, przy spadającym w dalszym okresie zapotrzebowaniu na benzynę. Wobec tego trzeba po prostu myśleć o głębszej przeróbce, o petrochemii sensu stricto i w tym kierunku to wszystko będzie szło”.

CZYTAJ TAKŻE: Orlen rozpoczyna wytwarzanie wodoru

Może to oznaczać, że teraz poza zwiększeniem działań na rzecz zielonej energetyki i pokazania pierwszego polskiego elektrycznego samochodu, będziemy się szykować do budowy pierwszego, narodowego pojazdu wodorowego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szwedzka limuzyna może namieszać

Do Polski wjeżdża właśnie kolejna wersja Volvo z numerem 60. Po XC60, V60, V60 ...

Porsche wycofuje się z silników diesla

Porsche, jako pierwsza niemiecka firma motoryzacyjna wycofuje się z silników diesla. Marka skoncentruje się ...

Najnowsza limuzyna prezydenta USA

Nowa Bestia prezydenta USA

Na doroczną sesję Zgromadzenia Ogólnego NZ w Nowym Jorku prezydent Donald Trump przyjechał najnowszą ...

Korona Kielce będzie grać na Suzuki Arena

Tego jeszcze w świecie sportu ani w motoryzacji w Polsce nie było. Stadion piłkarski ...

Opel Grandland X Hybrid: 300 KM z gniazdkiem

Samochody typu SUV już od dłuższego czasu są podporą sprzedaży wielu marek. Praktyczne, obszerne, ...

Marki motoryzacyjne, które nie podołały Europie

Dla marek motoryzacyjnych Europa nigdy nie należała do łatwych rynków. Wyśrubowane normy spalin dodatkowo ...