Reklama
Rozwiń
Reklama

Autopilot Tesli co chwila zawodzi, a Musk snuje wizję o pełnej autonomii

Według zapewnień Elona Muska Tesla jest coraz bliżej osiągnięcia 5 poziomu autonomicznej jazdy – podał Reuters, powołując się na wypowiedź szefa kalifornijskiej marki. Może to oznaczać, że niedługo modelami amerykańskiej marki będzie można podróżować bez konieczności ich prowadzenia. Pytanie tylko z jakim skutkiem?

Publikacja: 13.07.2020 00:54

Autopilot Tesli co chwila zawodzi, a Musk snuje wizję o pełnej autonomii

Foto: moto.rp.pl

Pojazdy autonomiczne od długiego czasu budzą zainteresowanie wielu środowisk. Wizja podróżowania bez konieczności prowadzenia samochodu otwiera całkowicie nowe horyzonty. W zależności od kontynentu istnieją różne podziały stopni autonomii. Wśród tych obowiązujących w USA rozróżnia się pięć poziomów. Zostały one określone przez SAE International (Society of Automotive Engineers). Według dokumentu z końca 2016 roku, podział ten wygląda następująco:

– Poziom 0 – brak funkcji autonomii jazdy
– Poziom 1 – system wsparcia kierowcy.
– Poziom 2 – częściowa autonomia.
– Poziom 3 – warunkowa autonomia.
– Poziom 4 – autonomia wysokiego poziomu.
– Poziom 5 – pełna autonomia.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejna fatalna pomyłka autopilota Tesli

""

Foto: moto.rp.pl

Do tej pory zdecydowana większość producentów toczyła technologiczną walkę o czwarty poziom autonomii. Jednak Elon Musk stwierdził, że Tesla może przejść już na poziom piąty. – Jestem bardzo pewny, że piąty poziom lub zasadniczo całkowita autonomia dojdzie do skutku i myślę, że nastąpi to bardzo szybko – powiedział Musk w uwagach przekazanych w formie komunikatu wideo, na otwarciu dorocznej konferencji World Artificial Intelligence Conference (WAIC) w Szanghaju. – Jestem przekonany, że w tym roku będziemy mieć podstawową funkcjonalność dla 5 poziomu autonomii – dodał szef Tesli.

Reklama
Reklama

W świecie rozwoju autonomicznej jazdy jest wiele firm inwestujących miliardy dolarów w jej rozwój. Wśród nich można wymienić m.in.: Alphabet Inc. (GOOGL.O), Waymo czy Uber Technologies (UBER.N). Problem jednak nie polega do końca na opracowaniu technologii autonomicznej jazdy. W tym wszystkim dochodzi jeszcze pierwiastek ludzki. Eksperci twierdzą, że do pełnego społecznego zaufania tą technologią potrzeba czasu. Poza tym jest jeszcze kwestia przepisów i tego, że żadna z obecnych technologii nie jest w stanie zapewnić rozróżniania wszystkich sytuacji drogowych. O ile na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu autonomiczna jazda jest w zasięgu możliwości, to poruszanie się w mieście bez ingerencji kierowcy, przy tak wielu zmiennych jest na chwilę obecną i najbliższy czas wg. ekspertów absolutnie nie możliwa.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Kolejny problem Tesli. Katastrofalna jakość Modelu Y

Zapewnienia Muska mogą tym bardziej dziwić po tym jak oferowany przez Teslę systemem pod mylną nazwą Autopilot zawiódł w bardzo wielu przypadkach i doprowadził nie tylko do wypadków ale i ofiar. Tesla wbrew trendom rynkowym oferuje swoim klientom technologię, która nie jest w 100 procentach rozwinięta i dopracowana. Ogłoszenie na otwarciu konferencji WAIC w Szanghaju, wprowadzenie piątego poziomu autonomii, może po raz kolejny spowodować giełdowy szał, podtrzymując ostatnie wzrosty Tesli.

Pojazdy autonomiczne od długiego czasu budzą zainteresowanie wielu środowisk. Wizja podróżowania bez konieczności prowadzenia samochodu otwiera całkowicie nowe horyzonty. W zależności od kontynentu istnieją różne podziały stopni autonomii. Wśród tych obowiązujących w USA rozróżnia się pięć poziomów. Zostały one określone przez SAE International (Society of Automotive Engineers). Według dokumentu z końca 2016 roku, podział ten wygląda następująco:

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie gotowy w 2032 r.
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Tu i Teraz
Trwa akcja "Znicz". 5 tysięcy policjantów na drogach. Wzmożone kontrole do 3 listopada
Tu i Teraz
Tempolimit dla pieszych. Na słowackich chodnikach nie wolno biegać szybciej niż 6 km/h
Tu i Teraz
Cyberatak na JLR ujawnił słabość całej branży. 1,9 mld funtów strat
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Tu i Teraz
Google Maps przestanie działać bez aktualizacji. Miliony użytkowników zobowiązane do zmian
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama