Ruszają rządowe dotacje do samochodów w pełni elektrycznych. Osoby fizyczne zainteresowane zakupem takiego pojazdu mogą ubiegać się o dofinansowanie do 18,75 tys. zł. Są jednak obostrzenia o których należy pamiętać. Wszystko o dotacjach.

NFOŚiGW – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – ogłosił szczegóły programu dofinansowania zakupu nowego, elektrycznego pojazdu osobowego (kategoria M1) m.in. dla osób fizycznych. Na „zielony samochód” – taką nazwę nosi ten projekt – przeznaczono 37,5 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Polskiej elektromobilności ciągle brak energii

Nie każdy jednak dostanie dotację na auto elektryczne. Jest wiele obostrzeń, które muszą zostać spełnione. Wśród nich można wymienić zakaz wykorzystywania auta do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym również działalności rolniczej. Co więcej nie może on zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

O ile maksymalnie można się ubiegać?
Wnioski o dofinansowanie można składać od 26 czerwca 2020 roku do 31 lipca 2020 roku. Tym samym osoby fizyczne mają nieco ponad miesiąc na tą czynność. Trzeba się jednak śpieszyć, ponieważ liczy się kolejność złożonych wniosków, a liczba samochodów objętych dofinansowaniem to jedynie 2000 sztuk. Jeżeli, ktoś postanowi zwlekać do ostatniej chwili może otrzymać mniejszą dotację (maksymalnie można ubiegać się o 18 750 zł lub do 15 proc. kosztów kwalifikowanych) albo nie dostać jej wcale. Poza tym Ministerstwo Klimatu podało górny limit cenowy auta objętego wsparcie. Ustalono ją na poziom 125 tys. zł brutto.

Kwota nie jest wysoka. Na innych rynkach europejskich dotacje są większe. Jak podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych: „W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wsparcie będzie niższe niż w większości państw członkowskich Unii Europejskiej, które objęły elektromobilność systemem subsydiów. Przykładowo, wysokość dopłat w Niemczech wzrośnie do 9 tys. euro, zaś bonus ekologiczny we Francji od 01 czerwca wynosi 7 tys. euro. Podobna sytuacja panuje również na mniej rozwiniętych rynkach – poziom dofinansowania w Serbii to równowartość 5 tys. euro, zaś w Rumunii – aż 10 tys. euro. Na Słowacji wsparcie wynosi 8 tys. euro. Niemniej jednak program Ministerstwa niewątpliwie przyczyni się do dynamizacji rynku samochodów elektrycznych w Polsce.”.

Na jakie auta dostaniemy dotację?
Tylko kilka aut na polskim rynku spełnia kryteria ustalone przez Ministerstwo Klimatu. Oto pełna lista:

Smart EQ fortwo i forfour
Pierwszym, a zarazem najtańszym kandydatem jest Smart EQ fortwo wyposażony w silnik elektryczny o mocy 82 KM i akumulator o pojemności 17,6 kWh. Jego cena katalogowa rozpoczyna się od 96 900 zł brutto. Przy uwzględnieniu maksymalnej dotacji koszt zakupu zmniejsza się do 82 265 zł brutto. Czyli jest taniej o 14 535 zł brutto.

Smart EQ fortwo.

Z rodziny Smartów na dotacje łapie się jeszcze Smart EQ forfour wyposażony również w silnik o mocy 82 KM i akumulator o pojemności 17,6 kWh. Różnica jest jednak w cenie. Czterodrzwiowy Smart stratuje on od 98 400 zł brutto. Uwzględniając dotacje koszt zakupu spada to 83 640 zł brutto (mniej o 14 760 zł brutto).

Smart EQ forfour.

Ostatni z niemieckiej rodziny to Smart EQ fortwo cabrio (82 KM; akumulator 17,6 kWh). Jest to najdroższa odmiana tego modelu i kosztuje od 110 700 zł brutto. Jeżeli uwzględni się dopłatę to jego cena zmniejsza się do 94 095 zł brutto. Tym samym przyjemność jazdy bez dachu, w tym przypadku, może być tańsza o 16 605 zł brutto.

Smart EQ fortwo cabrio.

– Po długim czasie niepewności, dopłaty do aut elektrycznych stają się faktem. Pomimo tego iż wysokość dopłat nie jest tak wysoka jak pierwotnie zaplanowano, w przypadku smarta klient jest w stanie uzyskać odpowiednio dla smart EQ fortwo dofinansowanie w wysokości co najmniej 14 535 zł (od ceny bazowej smart EQ fortwo wynosząca 96 900 zł), dla smart EQ forfour 14 760 zł (licząc od ceny podstawowej 98 400 zł) z kolei w przypadku smart EQ fortwo cabrio 16 605 zł (licząc od ceny podstawowej 110 700 zł). Lista aut elektrycznych objętych wsparciem jest krótka, dlatego tym bardziej cieszy nas fakt, iż wśród najtańszych samochodów w pełni elektrycznych objętych programem znajdują się, aż trzy modele sygnowane naszą marką EQ.” – komentuje Maximilian Schiwon, CASE Product & Marketing Specialist Cluster Central Europe

Volkswagen e-Up!
Inną niemiecką propozycją jest Volkswagen e-up! dysponujący mocą 83 KM i akumulatorem o pojemności 32,3 kWh. Jest to jedna z tańszych propozycji na rynku, kosztująca od 97 990 zł brutto. Po uwzględnianiu dotacji osoby fizyczne będą mogły go nabyć za 83 291,50 zł brutto (mniej o 14 698 zł brutto).

Volkswagen e-Up!

– Ten model stanowi przepustkę do świata elektromobilności. Cena samochodu wynosi 97.990 zł, czyli jest o niemal 20 000 zł niższa od ceny miejskiego elektrycznego Volkswagena, gdy debiutował na rynku w 2016 roku. Model oferuje bardzo wiele możliwości indywidualizacji wyglądu – do wyboru jest 7 kolorów nadwozia, 2 kolory dachu (czarny lub biały), 3 rodzaje obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali, elementy wykończenia tablicy rozdzielczej w dwóch kolorach i 2 wzory tapicerki siedzeń – komentuje Hubert Niedzielski, Kierownik PR marki Volkswagen.

Nissan Leaf
Na liście nie zabrakło też Nissana Leaf. Najtańszy wariant tego auta wyceniono na 118 000 zł brutto. Jest to odmiana z akumulatorami o pojemności 40 kWh i mocy silnika elektrycznego na poziomie 150 KM. Jeżeli uwzględni się maksymalną dotacje to cena zakupu spada do 100 300 zł brutto (-17 700 zł brutto).

Nissan Leaf.

– W ramach przygotowanego z myślą o klientach indywidualnych rządowego programu dopłat do zakupu samochodu elektrycznego „Zielony samochód”, Nissan oferuje swój flagowy model LEAF w wersji Acenta, z akumulatorem 40 kWh i ładowarką pokładową o mocy 3,6 lub 6,6 kW. Promocyjne ceny dostępnych od ręki egzemplarzy z roku produkcji 2019 to odpowiednio 117 550 zł oraz 119 750 zł. To blisko o 38 tys. zł mniej niż wynoszą ich ceny katalogowe. Co ważne, w limicie cenowym 125 tys. zł mieszczą się wszystkie egzemplarze Nissana LEAF Acenta, także te z dodatkowym wyposażeniem w postaci pakietu zimowego, czyli podgrzewanej kierownicy oraz podgrzewanych przednich i tylnych siedzeń, a także pakietu Nissan AVM, składającego się z systemu kamer 360° oraz przednich i tylnych czujników parkowania – komentuje Dorota Pajączkowska, Communication Manager Nissan Sales CEE Kft.

Opel e-corsa
W tym elitarnym gronie szczęśliwców nie zabrakło też francuskich koncernów. Pierwszym jakiego można wymienić jest Opel z modelem Corsa-e (136 KM; bateria 50 kWh). Kosztuje on od 124 490 zł brutto. Maksymalne można ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 18 673 zł brutto. Przy jego uwzględnieniu cena zakupu auta zmniejsza się do 105 816,50 zł brutto.

Opel Corsa-e.

– Popularny Opel Corsa jest obecnie oferowany również zasilanej akumulatorami w pełni elektrycznej wersji o zasięgu do 337 kilometrów zgonie z procedurą WLTP. Pięciomiejscowa Corsa‑e jest samochodem, z którego można swobodnie korzystać na co dzień. Akumulator o pojemności 50 kWh można naładować w 80 procentach nawet w ciągu 30 minut. Corsa‑e może być ładowana na wszystkie możliwe sposoby: z ładowarki naściennej Wallbox, na stacji szybkiego ładowania lub przez kabel z domowego gniazdka. Akumulator jest objęty gwarancją na 8 lat/160 000 kilometrów. Układ napędowy Corsy‑e pozwala na maksymalną przyjemność z jazdy bez emisji spalin. Dzięki mocy 100 kW (136 KM) i dostępnych natychmiast 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego samochód wyróżnia się elastycznością, zwrotnością i dynamicznymi osiągami. Corsa‑e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 2,8 sekundy, a do 100 km/h rozpędza się w 8,1 sekundy, dorównując pod tym względem samochodom sportowym – komentuje Wojciech Osoś, Dyrektor Public Relations Groupe PSA i Opel Poland.

Peugeot e-208
Mówiąc o autach francuskich nie można zapomnieć o Peugeocie, który w swojej gamie ma model e-208 (136 KM; bateria 50 kWh), który jest tylko nieco droższy od wcześniej wymienionej Corsy (ceny rozpoczynają się od 124 900 zł). Jest to jeden z dwóch samochodów na rynku, które mają szanse uzyskać największe dofinansowanie wynoszące 18 735 zł brutto, zmniejszając tym samym cenę zakupu do 106 165 zł brutto.

Peugeot e-208.

– Nowy Peugeot 208, który otrzymał prestiżowy tytuł Car Of The Year 2020, jest dostępny w wersji w 100% elektrycznej. Cena katalogowa brutto Peugeot e-208 w wersji Active z napędem elektrycznym zaczyna się od 124 900 złotych i spełnia kryteria rządowego dofinansowania samochodów elektrycznych. Peugeot e-208 oferuje, podobnie jak wersje z tradycyjnym napędem, nowatorską stylistykę, ale również unikatowe rozwiązanie stanowiska kierowcy Peugeot i-Cockpit (składa się na nie: kompaktowa kierownica, zegary na linii wzroku kierowcy ukazujące informacje dotyczące jazdy oraz multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 7”). Peugeot e-208 gwarantuje najwyższe standardy jakości, precyzję, atrakcyjny wygląd i emocje. Atletyczny wygląd samochodu przywołuje sportowe skojarzenia i zapowiada wysokie osiągi – komentuje Dorota Kozłowska, PR Manager marki Peugeot.

Renault ZOE
Ostatnim autem dostępnym na rynku, który łapie się w system dopłat, jest Renault ZOE Z.E.50 (136 KM) z akumulatorem o pojemności 52 kWh. Jego ceny katalogowe startują od 124 900 zł brutto. Jednak, jeżeli uwzględni się dotację wynoszącą 18 735 zł brutto, to koszt zakupu zmniejsza się do 106 165 zł brutto.

Renault Zoe.

– Wprowadzone niedawno na rynki europejskie Nowe Renault Zoe dzięki programowi „Zielony Samochód” będzie jeszcze bardziej przystępne dla polskich klientów. Nowe Renault ZOE to innowacyjny samochód elektryczny z największym zasięgiem sięgającym (395 km WLTP), wśród modeli spełniających warunki otrzymania dofinansowania oraz najbardziej uniwersalnymi możliwościami ładowania. Nowy akumulator trakcyjny o pojemności 52kWh, nowy, zaawansowany system hamowania z odzyskiwaniem bądź regeneracją energii, pompa ciepła umożliwiają pokonywanie dłuższych tras bez konieczności częstego doładowywania. Biorąc pod uwagę średnie dystanse jakie pokonujemy dziennie: 50 – 60 km, ładowanie do pełna może się odbywać tylko raz w tygodniu. W Nowym Renault Zoe jest też teraz możliwość korzystania ze stacji szybkiego ładowania prądem stałym, a najbardziej uniwersalny na rynku układ ładowania Cameleon umożliwia ładowanie ze wszystkich terminali AC o mocy do 22 kW z maksymalną prędkością – komentuje Janusz Chodyła, Attache Prasowy.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne rowery z Polski podbijają Europę

Istotne załączniki
Na stronie NFOŚiGW w zakładce dofinansowania do samochodów elektrycznych można znaleźć regulamin oraz listę wymaganych załączników, które są niezbędne do pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie. Wśród nich można np. wymienić:
Oświadczenie, że zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd będzie miał roczny przebieg co najmniej 10 000 km.

Oświadczenie, że pojazd zakupiony w ramach przedsięwzięcia nie zostanie zbyty przez cały okres trwałości tj. przez okres dwudziestu czterech miesięcy od daty zakupu pojazdu, jednak nie wcześniej niż od dnia zarejestrowania pojazdu.

Oświadczenie, że zakupiony pojazd będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez cały okres trwałości tj. przez okres dwudziestu czterech miesięcy od daty zakupu pojazdu, jednak nie wcześniej niż od dnia zarejestrowania pojazdu.

Oświadczenie, że pojazd będzie ubezpieczony (posiadał polisę OC oraz AC) przez cały okres trwałości pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży.

Oświadczenie, że zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie będzie w okresie obowiązywania umowy o dofinansowanie wykorzystywany do celów wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej tj. nie będzie wykorzystywany do oferowania towarów lub usług na rynku, w szczególności do świadczenia usług transportowych lub przewozu osób w tym przewozu okazjonalnego oraz nie będzie udostępniany na rynku w innej formie, a także nie będzie przedmiotem najmu.

Oświadczenie, że zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Oświadczenie, że na zakup pojazdu w ramach przedsięwzięcia, nie było i nie będzie udzielone dofinansowanie z innych publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Oświadczenie o zapewnieniu, serwisu wyznaczonego czasowo/przebiegu w celu zachowania gwarancji w okresie trwałości zakupionego pojazdu w ramach przyznanego dofinansowania.

Formularze wniosków wraz z instrukcją ich wypełniania dostępne są w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie na stronie internetowej NFOŚiGW, pod TYM adresem, po wybraniu odpowiedniego programu priorytetowego.

Smart EQ forfour.
Smart EQ fortwo.
Smart EQ fortwo cabrio.
Volkswagen e-Up!
Nissan Leaf.
Opel e-Corsa.
Peugeot e208.
Renault Zoe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowa Toyota Corolla nakręca sprzedaż marki w Polsce

Octavia z największą sprzedażą, Corolla liderem wzrostu

W maju sprzedaż nowych aut ruszyła mocno w górę. Po słabszym początku roku rynek ...

Haker za kierownicą

Samochody potrafiące poruszać się całkowicie bez udziału kierowcy to wciąż przyszłość, choć jak przekonują ...

Rynek się umacnia, lider jednak słabnie

Mazda, Fiat i Toyota okazały się liderami listopadowych wzrostów sprzedaży na polskim rynku samochodów ...

Chcesz pojeździć? Nie ma sprawy! Salony kuszą klientów

Jazda testowa staje się często ostatnim testem przed podjęciem decyzji o kupnie auta. Dostrzegają ...

Co drugie policyjne BMW jest już rozbite

Ze 140 policyjnych BMW serii 330i xDrive połowa z nich brała udział w kolizjach ...

Koniec wolności na niemieckich autostradach

To, co dla wielu kierowców brzmi jak herezja, może wkrótce stać się faktem. Choć ...