Jak Podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce zaledwie 1048 pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony. Od początku roku rynek skurczył się o przeszło połowę. Tendencja spadkowa trwa nieprzerwanie od lipca ubiegłego roku. Ostatnio majowy spadek odnotowany był w 2010 r. (808 szt.) i w 2009 r. (605 szt.), gdy ta część rynku powoli odbudowywała się po wielkim kryzysie finansowym. – Rezultat z ostatniego miesiąca to efekt epidemii koronawirusa, dodatkowo pogłębiony przez widoczny wcześniej regres, który cofnął rozwój rynku o wiele lat – podaje PZPM.
CZYTAJ TAKŻE: Koniec z wyprzedzaniem się TIR-ów na A2
Głębokie spadki miały miejsce we wszystkich segmentach rynku pojazdów użytkowych. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się w ujęciu rocznym o 70,2 proc. Wpłynęło na to załamanie sprzedaży ciągników samochodowych, których liczba stopniała o 75,6 proc. Załamał się także rynek nowych autobusów, na którym rejestracje zmniejszyły się w porównaniu z majem, ub. roku o 71,3 proc. do 97 sztuk. Dostawy ciężarówek zmalały do 951 sztuk.
Iveco Stralis NP.
Spadki sprzedaży samochodów użytkowych to fatalny sygnał dla całej gospodarki. Wyniki tego rynku są uważane za czuły barometr koniunktury gospodarczej. W dodatku popyt na auta użytkowe słabł jeszcze przed wybuchem epidemii koronawirusa. W styczniu tego roku sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony zmalała w ujęciu rocznym aż o 27,7 proc. do 1539 szt. Był to spadek głębszy niż w innych krajach Unii Europejskiej. A jak podaje PZPM, rejestracje w grudniu przyniosły najniższy wynik w ciągu ostatnich 6 lat.