Nowy limit prędkości w Holandii. Na autostradzie maksymalnie 100 km/h

Holandia jest pierwszym krajem w Europie, który wyznaczył na autostradach maksymalną prędkość 100 km/h. Powodem jest zmniejszenie emisji tlenków azotu. Według holenderskiego premiera Marka Rutte, tego nie da się uniknąć.

Publikacja: 14.11.2019 08:10

Nowy limit prędkości w Holandii. Na autostradzie maksymalnie 100 km/h

Foto: moto.rp.pl

Holandia jest pierwszym krajem w Europie, który ustanowił maksymalną prędkość 100 km/h na wszystkich swoich autostradach. W związku z konieczną redukcją emisji tlenków azotu takie posunięcie jest według holenderskiego premiera Marka Rutte nieuniknione. „Nikt tego nie chce, ale tak naprawdę chodzi o wyższe interesy”, powiedział szef rządu, zgodnie za holenderską agencją informacyjną ANP.

""

moto.rp.pl

kilka lat temu holenderska prawicowa partia liberalna Ruttes VVD na wielu odcinkach autostrady podwyższyła ograniczenie prędkości ze 120 do 130 km/h. Niejasne jest od kiedy nowy, ustalony przez rząd koalicji w Hadze limit powinien obowiązywać. Minister infrastruktury Cora van Nieuwenhuizen planuje przedstawić konkretny plan do końca grudnia. Tempo 100 km/h nie będzie obowiązywało między godziną 19.00 a 6.00. Jednak tylko na tych odcinkach, na których dozwolona była do tej pory maksymalna prędkość 130 km/h.

""

moto.rp.pl

Holenderski automobilklub ANBW – organizacja partnerska niemieckiego ADAC – opisał wprowadzenie ograniczenia jako „wymagające przyzwyczajenia”. 51 procent respondentów biorących udział w ankiecie zorganizowanej przez ANBW oceniło redukcję prędkości na autostradach jako dobry środek ochrony przyrody. Tylko 34 procent ankietowanych osób było przeciwne ograniczeniu 100 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Madryt zakazuje starych samochodów w celu ograniczenia emisji spalin

Przyczyną tego całego zamieszania jest utrzymująca się wysoka emisja tlenków azotu, które znacznie przekraczają limity narzucone przez Unię Europejską. Najwyższy sąd i organ doradczy holenderskiego rządu – Raad van State – wstrzymał w maju duże projekty budowlane, dając rządowi wybór podjęcia bardziej skutecznych środków w celu ograniczenia emisji tlenków azotu lub anulowania projektów – w tym tysięcy domów, ale także budynków infrastruktury, jak i rozbudowy autostrad.

""

moto.rp.pl

Holenderski premier zwrócił uwagę, że przestrzeganie limitów tlenków azotu jest dla Holandii szczególnie trudne. „To kryzys dla naszego kraju i rządu na niespotykaną skalę” – powiedział dziennikarzom. Przyczyną jest zdaniem ekspertów fakt, że Holandia jest najgęściej zaludnionym państwem w UE po republice Malty i ma niewiele naturalnych obszarów równoważących lub większych rezerwatów przyrody, w których wydobywany jest tlenek azotu.

CZYTAJ TAKŻE: Niemcy będą masowo dozbrajać stare diesle

Rządowy „Plan azotowy” przewiduje szereg innych środków oprócz ograniczenia prędkości na autostradach np. w hodowli bydła należy stosować paszę bogatszą w enzymy, aby krowy wydalały mniej amoniaku. Organizacje ekologiczne, takie jak Greenpeace, również wezwały do ograniczenia inwentarza żywego, co doprowadziło do protestów rolników.

Holandia jest pierwszym krajem w Europie, który ustanowił maksymalną prędkość 100 km/h na wszystkich swoich autostradach. W związku z konieczną redukcją emisji tlenków azotu takie posunięcie jest według holenderskiego premiera Marka Rutte nieuniknione. „Nikt tego nie chce, ale tak naprawdę chodzi o wyższe interesy”, powiedział szef rządu, zgodnie za holenderską agencją informacyjną ANP.

kilka lat temu holenderska prawicowa partia liberalna Ruttes VVD na wielu odcinkach autostrady podwyższyła ograniczenie prędkości ze 120 do 130 km/h. Niejasne jest od kiedy nowy, ustalony przez rząd koalicji w Hadze limit powinien obowiązywać. Minister infrastruktury Cora van Nieuwenhuizen planuje przedstawić konkretny plan do końca grudnia. Tempo 100 km/h nie będzie obowiązywało między godziną 19.00 a 6.00. Jednak tylko na tych odcinkach, na których dozwolona była do tej pory maksymalna prędkość 130 km/h.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?