Perspektywa ograniczenia ruchu w dużych miastach dla samochodów z dieslem nie spełniającym nowych norm emisji spalin napędza w Niemczech klientów warsztatom samochodowym. Jak informuje Deutsche Welle, to efekt zgody, jaką wydał Federalny Urząd Ruchu Drogowego (KBA) na doposażanie katalizatorów w 60 modelach Volkswagena.

W związku z końcem 2019 roku przypominamy najważniejsze, najciekawsze, najchętniej czytane i budzące największe emocje teksty, które ukazały się na łamach „Rzeczpospolitej” i na rp.pl. Ten tekst opublikowaliśmy w październiku 2019 r.

Tylko do jednej firmy Twintec Baumot, specjalizującej się oczyszczaniu spalin, w ciągu zaledwie kilku tygodni zwróciło się prawie 14 tys. klientów zainteresowanych wbudowaniem do ich samochodu filtrów obniżających emisje tlenków azotu.

Liczba samochodów na niemieckich drogach wyposażonych w silniki wysokoprężne ze starą normą emisji sięga 5 milionów. Koszt dozbrojenia katalizatora wynosi ok. 3,3 tys. euro, jednak Volkswagen oferuje 3 tys. euro dopłaty dla mieszkańców aglomeracji o dużym natężeniu ruchu. W rezultacie warsztaty zajmujące się przeróbkami oraz producenci systemu obniżającego emisje mogą zarobić krocie. Marcus Hausser , prezes Twintec Baumot szacuje, że w grę wchodzi doposażenie około 3 mln samochodów osobowych z silnikiem diesla. – Nie każdy może chcieć dozbroić swoje auto, wychodzimy więc z założenia, że będzie to jakieś 40 procent – cytuje Haussera Deutsche Welle.

Biznes na dozbrajaniu katalizatorów jeszcze bardziej się rozkręci, gdy KBA wyda zgodę na doposażenie ich w Mercedesach. Daimler także oferuje dopłaty w wysokości 3 tys. euro. – W ciągu nadchodzących trzech lat liczymy się z obrotami rzędu 170 mln euro – szacuje Hausser.

Volkswagen i Daimler zgodziły się na dofinansowanie modernizacji starszych diesli jeszcze w listopadzie ub. roku. Działania te mają przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin. Decyzja zapadła na spotkaniu producentów z niemieckim ministrem transportu Andreasem Scheuerem. Niemiecki rząd cały czas mocno naciska na koncerny motoryzacyjne, by wzięły na siebie znaczną część kosztów związaną z modernizacją parku diesli. Ograniczenia wjazdu do miast mogą bowiem dotknąć blisko dwie trzecie z przeszło 15 milionów samochodów z silnikiem wysokoprężnym zarejestrowanych w Niemczech. Kolejnym – obok modernizacji silników – rozwiązaniem mają być zachęty dla posiadaczy starszych aut do wymienienia ich na nowe.

CZYTAJ TAKŻE: Diesel na wymarciu? Jego blask jeszcze długo nie zgaśnie

Niemcy od dłuższego czasu zmagają się z zanieczyszczeniem powietrza, które w 70 miastach przekroczyło już dopuszczalne normy. W 20 z nich – w bardzo wysokim stopniu. Ocenia się, że co roku ok. 6 tys. osób przedwcześnie umiera wskutek zbyt wysokiego poziomu tlenków azotu. Tymczasem przeszło połowa tych związków jest emitowana przez samochody, zwłaszcza z silnikami wysokoprężnymi.

Jednak ograniczenia dla diesli to dla niemieckiego rządu potężny problem. – Zakłócają infrastrukturę transportową i negatywnie wpływają na dojazdy do pracy mieszkańców – komentowało niemieckie ministerstwo środowiska państwowego po tym, jak sąd dał zielone światło dla wprowadzenia ograniczeń w Kolonii i Bonn.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lexus daje gwarancję na milion kilometrów

Japońska marka ogłosiła, że model UX300e – pierwsze auto elektryczne marki, otrzyma gwarancję na ...

Elon Musk z kłopotami i w słabej kondycji. Duży spadek akcji Tesli

To był zaskakujący wywiad. Elon Musk przyznał, że z jego zdrowiem nie jest najlepiej. ...

Skoda Scala 1,5 TSI Style: Przeciwnik w klasie kompakt

Scala trafia w sam środek bardzo wymagającego segmentu kompaktowego. Najnowsza propozycja Skody ma wiele ...

Mercedes GLC200 4MATIC: Co czwarty Mercedes w Polsce

Segment SUV-ów nadal ma się dobrze.przeżywa w tym momencie hossę. W środku tego boomu ...

Najpopularniejsze sporty motorowe w Polsce

Sporty motorowe wciąż nie mogą pochwalić się tak licznym gronem fanów, jak chociażby piłka ...

Tak wygląda nowa Toyota Yaris

Toyota zaprezentowała zupełnie nowego Yarisa. Pierwszy raz zastosowano architekturę TNGA w miejskim samochodzie. To ...