Tesla opublikowała wyniki finansowe za ostatni kwartał 2018 roku. Firma wypracowała wynik dodatni, a mimo to rozczarowujący.

W ostatnim kwartale 2018 r. Tesla może się pochwalić 138,5 mln dol. zysku netto. Wynik na plusie, ale mimo to rozczarowujący, bo niemal trzy razy mniejszy niż w poprzednim kwartale (311,5 mln dol. czystego zysku). Zaznaczyć trzeba, że to pierwsze dwa kwartały na plusie od 2010 roku, kiedy miało miejsce wejście Tesli na giełdę. Dwa kwartały to tylko światełko w tunelu. Podsumowując cały 2018 roku strata netto Tesli wyniosła 976 mln dolarów. Firma dalej ma też długi, które na koniec zeszłego roku były na poziomie 9,4 mld dolarów.

W ostatnim kwartale 2018 r. Tesla może się pochwalić 138,5 mln dol. zysku netto. Mimo to do euforii daleko.

Przy takiej stracie Tesla oszczędza. Ścięto koszty produkcji jednego auta o 20 procent i zwolniono część pracowników. Dzięki tym ruchom firma Muska wciąż zarabia na każdym aucie 20 procent. W ostatnim tygodniu Tesla wyprodukowała 7 tysięcy sztuk Modelu 3. To dotychczasowy rekord ilości produkcji.

Produkcja Modelu 3 jest z miesiąca na miesiąc większa. Za niedługo ruszy też fabryka w Chinach.

Elon Musk ostrzegał, że w pierwszym kwartale 2019 r. zyski Tesli będą jeszcze mniejsze. Zapewniał jednak, że Tesla powinna zarabiać „we wszystkich nadchodzących kwartałach”. Kondycja finansowa firmy nie jest jednak wzorowa. Tesla ma co prawda na chwilę na swoich kontach 3,7 mld dol. gotówki, ale 1 marca firma musi wykupić obligację za kwotę 920 mld dolarów. Poza tym rozpoczyna się dostawa Modelu 3 do Europy, co z racji czasochłonnego transportu zmniejszy liczbę dostarczony aut w USA w stosunku do 4. kwartału 2018 roku.

Elon Musk ostrzega, że w pierwszym kwartale 2019 r. zyski Tesli będą jeszcze mniejsze.

W przyszłości Tesli może też mieć inny kłopot. Teoretycznie z popytem nie ma problemu, bo samochodów elektrycznych w USA sprzedaje się coraz więcej. W czwartym kwartale było ich 90 tysięcy, czyli więcej niż hybryd. Mimo to jest to zaledwie 2 procent całego rynku sprzedaży samochodów w USA. Jednak w przyszłości klienci Tesli stracą w USA ulgi podatkowe, czyli kwotę 7500 dolarów. Ta wygasa jeśli producent sprzeda więcej niż 200 tysięcy samochodów. Póki co do połowy 2019 roku obowiązywać będzie połowa dopłaty (3750 dolarów), ale już w drugiej połowie roku tylko 1900 dolarów. Od 2020 roku ulga podatkowa w USA zupełnie zniknie dla klientów Tesli.

Od 2020 roku znikną w USA ulgi podatkowe dla nowych modeli Tesli.

Model 3 jest hitem w USA. To najlepiej sprzedający się samochód elektryczny w USA (140 tys. samochodów). W najbliższym czasie Musk planuje wdrożenie wersji za 35 tys. dolarów (obecna kosztuje 44 tysiące). Inną nowością ma być pickup o napędzie elektrycznym, którego premiera planowana jest latem 2019 roku.

ZOBACZ TAKŻE: Tesla wkracza do Polski. Będzie autoryzowany serwis

Być może tak będzie wyglądał pickup Tesli, który ma się pojawić latem 2019 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ford: Zmniejsza się popyt na silniki V8

Ford likwiduje jedną z trzech zmian w kanadyjskiej fabryce silników w Windsor w celu ...

Coraz częściej używamy bezprawnie telefonów podczas jazdy

Dane Policji nie postawiają złudzeń. Polacy coraz częściej używają bezprawnie telefonów podczas jazdy. W ...

Koniec z darmowym prądem do aut. Ile wyniosą opłaty?

Mimo że rynek elektromobilności dopiero się w Polsce rozwija, to już pierwsza firma zdecydowało ...

Autostrada A4 na odcinku Wrocław-Legnica

Ruszają prace nad modernizacją autostrady A4

Przybliża się realizacja kluczowej inwestycji drogowej na Dolnym Śląsku - przebudowy zachodniego odcinka autostrady ...

Toyota inwestuje kolejne 200 mln dolarów w startupy

Toyota będzie wspierać start-upy własnym kapitałem, a tym samym wiązać na przyszłość młode firmy ...

Top 20: Czym jeżdżą Rosjanie

Jakie samochody kupują najchętniej nasi wschodni sąsiedzi? Sprawdzamy wyniki sprzedaży za pierwszą połowę 2018 ...