W czwartek w przyszłym tygodniu ruszy produkcja silników w należącej do PSA fabryce w Tychach. Jeszcze w tym roku zakład ma wyprodukować 267 tys. 3-cylindrowych jednostek PureTech, a jego zdolności mają sięgnąć 460 tys. silników rocznie. Blisko 500 tys. silników będzie co roku wyjeżdżać z fabryki Daimlera w Jaworze, która zacznie je produkować w czerwcu. 2019 r. będzie także pierwszym pełnym rokiem działania fabryki napędów hybrydowych Toyoty w Wałbrzychu, a w 2020 r. ten koncern zacznie produkować jednostki napędowe w zakładzie w Jelczu-Laskowicach. Nowa produkcja zacznie się też m.in. w zakładach TRW w Częstochowie (systemy bezpieczeństwa), Ideal Automotive w Świdnicy (elementy wykończenia wnętrz) czy Mabuchi (małe silniki elektryczne) w Bochni.
Mniejsza produkcja i eksport
Jest więc szansa, że te i jeszcze inne nowe inwestycje, m.in. w produkcję komponentów związanych z elektromobilnością (baterie), zaczną wzmacniać słabnącą w ostatnim czasie kondycję polskiej branży motoryzacyjnej. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl przygotowywane podsumowania ubiegłego roku w przemyśle motoryzacyjnym pewnie pokażą spadki wartości produkcji sprzedanej i eksportu. Co prawda ten ostatni w 2017 r. sięgnął rekordowych 25,2 mld euro, ale dynamika wzrostu w pierwszych dziewięciu miesiącach słabła z kwartału na kwartał, a ostatnie trzy miesiące najprawdopodobniej przyniosły regres.
A to nie koniec: w 2019 r. sytuacja może się pogorszyć. – Trudno jeszcze prognozować, jak duże byłyby to spadki: czy eksport za 2018 r. zmaleje o kilka proc., a za 2019 o kilka czy kilkanaście procent, nie da się dziś przewidzieć – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. To odwrócenie trendu będzie tym bardziej bolesne, że jeszcze rok temu polski przemysł motoryzacyjny pędził jak szalony. Wartość produkcji sprzedanej branży sięgnęła w 2017 r. nienotowanego poziomu 148,4 mld zł. W porównaniu z rokiem 2016 był to wzrost o 7,8 proc., a w ostatnich pięciu latach produkcja branży podskoczyła o 44 proc. Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy doradczej KPMG, jeszcze w połowie ubiegłym roku wartość produkcji sprzedanej firm z sektora motoryzacyjnego wyniosła 79,3 mld zł i była o 2,5 proc. wyższa niż w tym samym czasie rok wcześniej.
W połowie roku ruszy produkcja silników Mercedesa w Jaworze / żródło: Daimler