fot. Toyota.

Polski przemysł motoryzacyjny słabnie. Ale zauważalne już w ubiegłym roku spadki wartości produkcji sprzedanej i eksportu mogą w 2019 r. wyhamowywać dzięki uruchamianym nowym fabrykom. W styczniu rusza produkcja silników PSA w Tychach, a w połowie roku Mercedes otwiera swój zakład w Jaworze.

W czwartek w przyszłym tygodniu ruszy produkcja silników w należącej do PSA fabryce w Tychach. Jeszcze w tym roku zakład ma wyprodukować 267 tys. 3-cylindrowych jednostek PureTech, a jego zdolności mają sięgnąć 460 tys. silników rocznie. Blisko 500 tys. silników będzie co roku wyjeżdżać z fabryki Daimlera w Jaworze, która zacznie je produkować w czerwcu. 2019 r. będzie także pierwszym pełnym rokiem działania fabryki napędów hybrydowych Toyoty w Wałbrzychu, a w 2020 r. ten koncern zacznie produkować jednostki napędowe w zakładzie w Jelczu-Laskowicach. Nowa produkcja zacznie się też m.in. w zakładach TRW w Częstochowie (systemy bezpieczeństwa), Ideal Automotive w Świdnicy (elementy wykończenia wnętrz) czy Mabuchi (małe silniki elektryczne) w Bochni.

Mniejsza produkcja i eksport

Jest więc szansa, że te i jeszcze inne nowe inwestycje, m.in. w produkcję komponentów związanych z elektromobilnością (baterie), zaczną wzmacniać słabnącą w ostatnim czasie kondycję polskiej branży motoryzacyjnej. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl przygotowywane podsumowania ubiegłego roku w przemyśle motoryzacyjnym pewnie pokażą spadki wartości produkcji sprzedanej i eksportu. Co prawda ten ostatni w 2017 r. sięgnął rekordowych 25,2 mld euro, ale dynamika wzrostu w pierwszych dziewięciu miesiącach słabła z kwartału na kwartał, a ostatnie trzy miesiące najprawdopodobniej przyniosły regres.

A to nie koniec: w 2019 r. sytuacja może się pogorszyć. – Trudno jeszcze prognozować, jak duże byłyby to spadki: czy eksport za 2018 r. zmaleje o kilka proc., a za 2019 o kilka czy kilkanaście procent, nie da się dziś przewidzieć – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. To odwrócenie trendu będzie tym bardziej bolesne, że jeszcze rok temu polski przemysł motoryzacyjny pędził jak szalony. Wartość produkcji sprzedanej branży sięgnęła w 2017 r. nienotowanego poziomu 148,4 mld zł. W porównaniu z rokiem 2016 był to wzrost o 7,8 proc., a w ostatnich pięciu latach produkcja branży podskoczyła o 44 proc. Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy doradczej KPMG, jeszcze w połowie ubiegłym roku wartość produkcji sprzedanej firm z sektora motoryzacyjnego wyniosła 79,3 mld zł i była o 2,5 proc. wyższa niż w tym samym czasie rok wcześniej.

W połowie roku ruszy produkcja silników Mercedesa w Jaworze / żródło: Daimler

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła budowa hali Mercedesa w Jaworze

Ale produkcja pojazdów samochodowych już zmniejszyła się o 6,7 proc., do 362,1 tys. sztuk, w tym produkcja aut osobowych zanurkowała w dół o 13,6 proc., do 261,3 tys. W tym roku ten spadek będzie się pogłębiał. – Większość samochodów osobowych produkowanych w Polsce jest już stosunkowo długo na rynku i okres największego zainteresowania ma już za sobą – stwierdza Jakub Faryś, prezes PZPM. Tymczasem decyzji o nowych modelach dla fabryk Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach wciąż nie ma. W dodatku jeśli do tej pory spadającą wartość produkcji aut rekompensowała rosnąca produkcja części i komponentów, obecnie będzie o to trudniej.

Słabnie popyt w Europie

Na uzależnioną od zachodnich rynków kondycję polskiej branży motoryzacyjnej eksportującej znakomitą większość produkcji wpływa spadek popytu na nowe samochody w UE. Tylko w grudniu 2018 r. produkcja aut osobowych w Niemczech, największym odbiorcy części i komponentów z fabryk w Polsce, zmalała w porównaniu z ostatnim miesiącem 2017 r. o 18 proc., do 296 tys. sztuk. W całym 2018 r. liczba wyprodukowanych w Niemczech aut stopniała r./r. o 9 proc., do 5,1 mln. To większy spadek niż minus 7 proc. prognozowane jeszcze w październiku przez niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego VDA. Głębokie spadki były także w Wielkiej Brytanii. W listopadzie ub. roku produkcja samochodów osobowych zmalała tam r./r. o 19,6 proc., do 129 tys. szt., a w okresie styczeń–listopad 2018 r. skurczyła się o 8,2 proc., do 1,44 mln z 1,57 mln w tym samym czasie rok wcześniej.

Zakłady Toyoty w Wałbrzychu / fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych dla Toyota Polska

Zmalała także sprzedaż. Według reprezentującego brytyjską branżę motoryzacyjną stowarzyszenia SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) liczba rejestracji nowych samochodów w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się w ub. roku o 6,8 proc., do niespełna 2,4 mln sztuk w porównaniu z rokiem 2017. We Włoszech ubiegłoroczne rejestracje zmalały o 3,1 proc., do 1,9 mln, w Niemczech o 0,2 proc., do 3,4 mln aut. Według opublikowanych w połowie grudnia ostatnich danych stowarzyszenia europejskich producentów samochodów ACEA po 11 miesiącach ubiegłym roku łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej była zaledwie 0,8 proc. wyższa niż przed rokiem, na co wpłynęło osłabienie popytu w ostatnich miesiącach. W listopadzie, który był trzecim z rzędu miesiącem spadku, liczba rejestracji skurczyła się r./r. o 8 proc. Jeśli okazałoby się, że w 2018 r. europejska gospodarka minęła szczyt cyklu koniunkturalnego, to ta zmiana trendu będzie w branży motoryzacyjnej, szczególnie wrażliwej, coraz bardziej odczuwalna.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota rusza w Polsce z produkcją przekładni do hybryd

– Kolejnym zagrożeniem może być twardy brexit. Spowoduje chaos, choćby ze względu na wprowadzenie procedur celnych w dostawach części i komponentów – ostrzega Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego i szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. [G]

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Honda żegna się z Rosją

Honda Motor Rus LLC, spółka zależna od japońskiego producenta, poinformowała o planowanym zakończeniu dostaw ...

Szykuje się słona podwyżka mandatów

Od 16 lat nie zmieniła się kwota najwyższego mandatu jaki może dostać kierowca na ...

UE zdecydowała: od 2022 roku nowe, obowiązkowe systemy bezpieczeństwa

Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie nowo sprzedawane pojazdy od 2022 roku muszą posiadać wiele ...

Autokomisy pod lupą skarbówki

Od wczoraj wielkopolski oddział Izby Administracji Skarbowej przeprowadza masowe kontrole autokomisów na terenie całego ...

Elektromobilność: Polska coraz bardziej pod prąd

Brakuje ładowarek, a w sprzedaży aut na prąd wyprzedzają nas Czesi, Węgrzy czy Rumuni. ...

BMW kończy produkcję modelu serii 3 GT

BMW redukuje swoją ofertę modeli i usuwa z programu wersję Gran Turismo serii 3. ...