Hybrydowy złoty pociąg w Wałbrzychu

W zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu we wtorek, 30 października ruszyła produkcja przekładni do samochodów hybrydowych IV generacji. To drugi taki zakład Toyoty o takim profilu, poza Japonią.

Aktualizacja: 30.10.2018 13:16 Publikacja: 30.10.2018 11:15

Hybrydowy złoty pociąg w Wałbrzychu

Foto: Bloomberg

Inwestycja w napęd do ekologicznych samochodów w polskiej fabryce wyniosła 278 mln złotych, a łącznie z produkcją nowych silników, która rozpocznie się wkrótce – 650 mln zł. To znaczy, że japoński koncern zainwestował już w Polsce ok 4,5 mld złotych. Najnowsze inwestycje stwarzają 600 dodatkowych miejsc pracy. Czyli TMMP będzie wówczas zatrudniać 2,5 tys. osób w trzyzmianowym systemie.

Wiadomo również, że Toyota planuje kolejne inwestycje po roku 2020. W najbliższym czasie np. w fabryce w Wałbrzychu mają zostać zainstalowane kabiny do testowania silników elektrycznych.

Na razie w połączonych fabrykach TMMP W Jelczu Jaśkowicach i Wałbrzychu trwa właśnie rekrutacja na nowe stanowiska. Średnia płaca, jak jest oferowana nowym pracownikom, to 4 tys. złotych brutto. Tyle też dzisiaj wynosi średnie wynagrodzenie dla pracujących na taśmie w TMMP.

—To dla nas wielkie wyróżnienie i wyraz zaufania, że to Toyota Motor Manufacturing Poland otrzymała technologie produkcji przekładni hybrydowych. Jesteśmy pierwszą fabryką, poza Azją która będzie produkowała takie komponenty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji — cieszył się prezes TMMP, Eiji Takeichi, prezes TMMP. —Polacy dwa lata temu szukali niedaleko „złotego pociągu". Proszę Państwa z całą odpowiedzialnością mogę dzisiaj powiedzieć, że ten pociąg właśnie dojechał do naszej fabryki w Wałbrzychu — żartował.

Przekładnie z Wałbrzycha są montowane w najnowszych modelach Corolli Hybrid i C-HR Hybrid.

Pierwsze auto hybrydowe Toyota wyprodukowała w 2000 roku. Dzisiaj praktycznie co drugie auto wyjeżdżające z salonów Toyoty, to pojazd hybrydowy. Toyota sprzedała już ponad 2 mln pojazdów z takim napędem, a dwumilionowe znalazło nabywcę w Polsce. —Technologia hybrydowa, to nasz główny wyróżnik. To jest również element naszej globalnej strategii elektromobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy na świecie 5,5 mln zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. To właśnie stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych – tłumaczył Johan van Zyl, prezes i dyr. generalny Toyota Motor Europe.

Według wiarygodnych badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Rzymski i Politechnikę Krakowską auta Toyoty w ruchu miejskim pokonują połowę drogi na silnikach elektrycznych, co zmniejsza emisję spalin również o połowę.

W Polsce rokrocznie sprzedaje się ok 20 tys. hybryd. Rocznie w zakładzie powstaje w tej chwili 371 tys. silników i 720 tys. skrzyń biegów do aut z napędem konwencjonalnym. Nowa linia hybrydowa będzie w stanie wyprodukować 180 tys. przekładni w ciągu roku.

Zakład w Jelczu-Jaśkowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l. oraz silniki diesla o pojemności 1,4 i 2,2 l. I jest w stanie wytworzyć rocznie 180 tys. jednostek napędu. Po nowej inwestycji moce produkcyjne wzrosną do 309 tys. silników 2,0 i 1,5 l. Zaprojektowanych w technologii TNGA. Silniki diesla produkowane są na eksport poza Unię Europejską.

Obydwie fabryki TMMP eksportują swoją produkcję do fabryk Toyoty w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji, Rosji oraz Republiki Południowej Afryki i Japonii.

Inwestycja w napęd do ekologicznych samochodów w polskiej fabryce wyniosła 278 mln złotych, a łącznie z produkcją nowych silników, która rozpocznie się wkrótce – 650 mln zł. To znaczy, że japoński koncern zainwestował już w Polsce ok 4,5 mld złotych. Najnowsze inwestycje stwarzają 600 dodatkowych miejsc pracy. Czyli TMMP będzie wówczas zatrudniać 2,5 tys. osób w trzyzmianowym systemie.

Wiadomo również, że Toyota planuje kolejne inwestycje po roku 2020. W najbliższym czasie np. w fabryce w Wałbrzychu mają zostać zainstalowane kabiny do testowania silników elektrycznych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika