W zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu we wtorek, 30 października ruszyła produkcja przekładni do samochodów hybrydowych IV generacji. To drugi zakład Toyoty o takim profilu poza Japonią.
Inwestycja w polskiej fabryce wyniosła 278 mln złotych, a łącznie z uruchomieniem produkcji nowych silników, co rozpocznie się wkrótce – 650 mln zł. To znaczy, że japoński koncern zainwestował już w Polsce ok 4,5 mld złotych. Najnowsze inwestycje stwarzają 600 dodatkowych miejsc pracy. TMMP będzie wówczas zatrudniać 2,5 tys. osób. Wiadomo już, że Toyota planuje kolejne inwestycje po roku 2020. W najbliższym czasie np. w fabryce w Wałbrzychu mają zostać zainstalowane kabiny do testowania silników elektrycznych.

Na razie w połączonych fabrykach TMMP W Jelczu Jaśkowicach i Wałbrzychu trwa właśnie rekrutacja na nowe stanowiska. Średnia płaca, jak jest oferowana nowym pracownikom, to 4 tys. złotych brutto. Tyle też dzisiaj wynosi średnie wynagrodzenie dla pracujących na taśmie w TMMP.
CZYTAJ TAKŻE: Polska zagłębiem produkcji nowoczesnych silników
– To dla nas wielkie wyróżnienie i wyraz zaufania , że do Toyota Motor Manufacturing Poland trafiła technologia produkcji przekładni hybrydowych. Jesteśmy pierwszą fabryką poza Azją, która będzie wytwarzała takie komponenty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji – cieszył się prezes TMMP, Eiji Takeichi. – Polacy dwa lata temu szukali niedaleko naszego zakładu „złotego pociągu”. Z całą odpowiedzialnością mogę dziś powiedzieć, że ten pociąg właśnie dojechał do naszej fabryki w Wałbrzychu — żartował. Przekładnie z Wałbrzycha będą montowane w najnowszych modelach Corolli Hybrid i C-HR Hybrid.

Pierwsze auto hybrydowe Toyota wyprodukowała w 2000 roku. Dzisiaj praktycznie co drugi samochód wyjeżdżający z salonów Toyoty to pojazd hybrydowy. Koncern sprzedał już ponad 2 mln aut z takim napędem, a dwumilionowe znalazło nabywcę w Polsce. -Technologia hybrydowa, to nas główny wyróżnik. To jest również element naszej globalnej strategii elektromobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy na świecie 5,5 mln zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. To właśnie stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych – tłumaczył Johan van Zyl, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe. Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Rzymski i Politechnikę Krakowską auta Toyoty w ruchu miejskim pokonują połowę drogi na silnikach elektrycznych, co zmniejsza emisję spalin również o połowę. W Polsce rokrocznie sprzedaje się ok 20 tys. hybryd.

Rocznie w zakładzie powstaje w tej chwili 371 tys. silników i 720 tys. skrzyń biegów do aut z napędem konwencjonalnym. Nowa linia hybrydowa będzie w stanie wyprodukować 180 tys. przekładni w ciągu roku. Zakład w Jelczu-Jaśkowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l oraz silniki diesla o pojemności 1,4 i 2,2 l i jest w stanie wytworzyć rocznie 180 tys. jednostek napędowych. Po nowej inwestycji moce produkcyjne wzrosną do 309 tys. silników 2,0 i 1,5 l. Zaprojektowanych w technologii TNGA silniki diesla produkowane są na eksport poza Unię Europejską.
Obydwie fabryki TMMP eksportują swoją produkcję do fabryk Toyoty w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji,Turcji, Rosji oraz Republiki Południowej Afryki i Japonii.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.