Salon samochodowy w Los Angeles nie należy do największych, ale jest na tyle istotny dla marek motoryzacyjnych, że na tegorocznym zorganizowano dwie ważne, światowe premiery.

Amerykańska motoryzacja rządzi się swoimi prawami. Auta mogą tu być ogromne i mieć potężne silniki, chociaż Amerykanie coraz chętniej kupują też mniejsze modele. Na każdym stoisku stoją auta zupełnie nieznane w Europie. Oto mały przegląd tego co świat motoryzacji pokarze na otwartym 30 listopada LA Auto Show.

Honda Clarity

Honda Clarity to żadna nowość, ale bardzo ciekawy samochód, który można spotkać właściwie wyłącznie w Kalifornii lub Japonii. Model o napędzie wodorowym sprzedawany w wyłącznie w 12 dilerstwach Hondy w Kalifornii. Według danych producenta auto ma zasięg niemal 600 km i zerową emisję spalin. Aktualny model jest oferowany jest od 2016 roku.

 Nissan Kicks
Nissan Kicks
 Nissan Kicks
Nissan Kicks

Nissan nie zaprezentował żadnej nowości w Los Angeles. Postawił na ekspozycję modeli SUV, w tym niewielkiego i zupełnie w Europie nieznanego Nissana Kicks. To amerykański i bardziej zachowawczy odpowiednik znanego u nas modelu Juke. Auto zaprezentowane zostało w 2016 roku i napędzane jest silnikiem o pojemności 1,6 litra.

Mitsubishi e-Evolution
Mitsubishi e-Evolution

Nie mające nic nowego w portfolio Mitsubushi pokazało w Los Angeles elektryczny koncept z 2017 roku o nazwie e-Evolution. Japończycy chwalą się, że koncept jest wyposażony w system oparty na sztucznej inteligencji. Różnego rodzaju czujniki i kamery umożliwiają natychmiastowe weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także „odczytywanie” intencji kierowcy. Lepiej byłoby, gdyby mogli się pochwalić się jakimś nowym, fajnym modelem.

Rivian R1S
Rivian R1S

Rivian R1S to siedmioosobowy, elektryczny SUV. R1S ma aż 700 KM mocy i przyspiesza od 0 do 60 mil w czasie trzech sekund. Amerykańska firma obiecuje zasięg 400 km. SUV zostanie zbudowany wraz z modelem pickupa o nazwie R1T w starej fabryce Mitsubishi w Illinois, w zakładzie, w którym Rivian planuje zainwestować 175 milionów dolarów do 2024 roku. Modele mają pojawić się w sprzedaży pod koniec przyszłego roku.

Ford Mustang
Ford Mustang

Ford na swoim stosiku starał się przyciągnąć uwagę przez nietypowe ekspozycje. Były auta odwrócone tak, żeby było można zobaczyć podwozie, inne stały na podnośnikach czy ustawione były na kontenerach. Był też w końcu klasyczny Mustang, który mimo śladów czasu, nadal prezentował się wspaniale.

Kia Stinger
Kia Stinger

Mamy polską policyjną Kię Stinger, ma ją również australijska policja. Taki oto egzemplarz stoi na stoisku Kii. Równie dobrze amerykański oddział koreańskiej marki mógłby wstawić tam polski radiowóz.

Jeep Gladiator
Jeep Gladiator
Jeep Gladiator
Jeep Gladiator

Jeep zaprezentował Wranglera pickupa, czyli model Gladiator. Nazwa, która pojawiła się w słowniku Jeepa w 1962 roku i zawsze była zarezerwowana dla pickupów. To model, który zadebiutował na tegorocznym salonie w Los Angeles i pojawi się na rynku pod koniec 2019 roku. Jeep ma rozstaw osi mający aż 3480 mm i nieco ponad pięciometrową karoserię.

Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla

Pięciodrzwiowa Corolla jakiś czas już jest na amerykańskim rynku. Teraz przyszedł czas na limuzynę. W Europie poczekamy do przyszłego roku na jeden i na drugi model. Limuzyna prezentuje się naprawdę dobrze. To tym bardziej istotne, bo w Polsce aż 45 procent nabywców wybiera sedana. W Polsce Corolla oferowana będzie z dwoma silnikami hybrydowymi o pojemności 1,8 i 2,0 litra.

TToyota Prius 4x4
Toyota Prius AWD-i
Toyota Prius 4x4
Toyota Prius AWD-i

Wygląda jak zwykła Toyota Prius, ale jest pierwszym Priusem z napędem na cztery koła, który nazwano skrótem AWD-i. To jedna z premier na salonie w Los Angeles. Sam napęd nie jest nowością dla Toyoty. Takie samo rozwiązanie zastosowano już w modelu RAV4. Układ napędowy AWD-i oznacza dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi, który współpracuje z pełnym układem hybrydowym napędzającym przednie koła. Napęd 4×4 jest aktywowany automatycznie podczas ruszania (do prędkości 10 km/h) oraz przy wyższych prędkościach, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię. W Europie Toyota Prius AWD-i będzie miała premierę 18 stycznia podczas targów motoryzacyjnych w Brukseli.

Toyota Rav4
Toyota Rav4

Zostańmy jeszcze przez chwilę na stoisku Toyoty. Tak oto wyglądać będzie nowy RAV4, który na amerykańskim rynku jest już dostępny równolegle z modelem znanym z naszych dróg. W Polsce nowa, piąta generacja RAV4 zadebiutuje na początku 2019 roku.

VW Garbus

Nieco nostalgicznie prezentuje się stoisko Volkswagena, na którym był „wspomnień czar” – dwa pięknie zachowane oldtimery Volkswagena Garbusa i „Ogórka”, czyli VW T1. Na fajnego „Garbuska” zawsze miło popatrzeć…

VW T1

… a to wspomniany VW T1, który był produkowany w latach 1950 – 1967.

Volkswagen I.D. Buzz Cargo

Tuż obok „Ogórka” zaparkowano przyszłość modeli T, czyli w pełni elektrycznego VW I.D. Buzz w wersji cargo. Ten model został pokazany na targach w Detroit w 2017 roku i nawiązuje swoim wyglądem do klasycznego Transportera T1. Auto ma silnik elektryczny o mocy 204 KM i zasięg 550 km w wersji z największym akumulatorem.

Mazda 3 Sedan
Mazda 3 Sedan

Jedną z najważniejszych premier tegorocznego salonu samochodowego w Los Angeles to Mazda 3. Nowa Mazda w wersji sedan jest dłuższa od poprzedniego o 77 mm (4662 mm), ale też o 5 mm wyższy. Rozstaw osi (2725 mm) powiększył się o 25 mm i jest jednym z największych w segmencie. Gama silników benzynowych nowej Mazdy 3 w Europie obejmuje dwie jednostki Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 l. Będzie też diesel – Skyactiv-D 1.8. Największą nowością w tym modelu będzie silnik korzystający z nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition), czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową.

Mazda 3
Mazda 3
Wojciech Halarewicz, wiceprezes ds. komunikacji Mazda Europe.

Rozmawialiśmy o nowej Mazdzie 3 z Wojtkiem Halarewiczem, wiceprezesem ds. komunikacji Mazda Europe. Oto co usłyszeliśmy od niego: „Widać, że rozwój marki idzie w jasnym kierunku. Nowa Mazda 3 z zupełnie nową stylistyką to ewolucja tego co znamy dzisiaj. Jest to bardziej wyrafinowany samochód. To też zapowiedź bardziej dojrzałego pozycjonowania marki na rynku europejskim. W przyszłości chcemy konkurować i zdobyć sympatię tych klientów którzy dzisiaj kupują marki powszechnie uznawane jako premium.

BMW seria 8 Cabrio
BMW seria 8 Cabrio

Przyszedł czas na kontynuowanie dobrych tradycji BMW, a jedną z nich jest duży, czteroosobowy kabriolet. Technicznie model z otwartym dachem w pełni odpowiada wersji coupe. Napędzany jest 4,4-litrowym silnikiem V8 z podwójnym doładowaniem, o mocy 530 KM. W Europie pojawi się także diesel 840d xDrive z rzędową sześciocylindrową jednostką o mocy 320 KM. Dach kabrioletu otwiera się elektrycznie w czasie 15 sekund.

BMW X7

BMW X7 był jednym z najbardziej obleganych samochodów podczas dni prasowych na targach w Los Angeles. Segment dużych SUV był do tej pory nieobsadzony przez Bawarczyków. Więcej na temat X7 możecie przeczytać TU.

Volvo postawiło na pomysł stoiska bez samochodów.
Dużo miejsca i zero aut – stoisko Volvo na salonie w Los Angeles.

Volvo chciało być oryginalne i zrobić stoisko bez samochodów. Niestety coś, co może wydawać się ciekawe jako pomysł nie zawsze funkcjonuje w prawdziwym świecie. Prawda jest taka, że na stoisku Volvo nic się nie działo. Nie było aut, nie było więc ludzi. Przekombinowany pomysł z miejscem, które świeciło pustkami.

Mercedes klasy A Sedan

Mercedes miał dwie nowości – Mercedesa GLE i Mercedesa AMG GT R PRO. My jednak skupimy się na małym, bardzo ładnym sedanie. Chociaż limuzyna bazująca na modelu A wcale nie jest taka mała. Nowy model przerósł poprzednią klasę C. Jest dłuższy, szerszy i ma większy rozstaw osi niż w W204. W Europie pojawi się na początku 2019 roku, a pierwszeństwo na ten model otrzymał rynek chiński.

Lincoln Aviator

To jedna z ważniejszych premier z punktu widzenia amerykańskiego rynku, a zarazem auto, o którym w Europie nigdy raczej nie usłyszymy. Ogromny Lincoln Aviator. Od strony technicznej SUV bazuje na Fordzie Explorerze. Co ciekawe pod maską nie pracuje silnik V8 – w bazowej wersji Aviator napędzany jest trzylitrowym, podwójnie doładowanym silnikiem V6 o mocy 400 KM. W ofercie znajdzie się również hybryda plug-in o mocy 450 KM.

Porsche 911/992
Porsche 911/992

To, co mieliśmy już okazję zobaczyć w przedpremierowy wieczór, zaprezentowano również hucznie na targach w Los Angeles – to nowa generacja Porsche 911. Model jest większy, szybszy i bardziej wyrafinowany. Więcej o nim możecie przeczytać TU.

A na koniec mała refleksja i przy okazji wyjaśnienie tytułu. Targi w Los Angeles nie są imponujące. Wrażenie, emocje i fakt, że wystawcy robią tu światowe premiery, robi samo miejsce – Los Angeles. Kalifornia to ogromny i ważny rynek dla wszystkich marek – od Porsche po startupy oferujących elektryczne pojazdy. Jednak sama impreza nie oszałamia. Powiem szczerze, że targi motoryzacyjne Poznań Motor Show są robione na lepszym poziomie niż te w Los Angeles. Tak więc mamy być z czego dumni!

Martin Śliwa z Los Angeles

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sprzedaż aut w Europie: VW i Jeep idą na rekord

Pierwszy kwartał 2018 roku był najlepszym pod względem liczby sprzedanych nowych aut na europejskim ...

Daimler i Uber walczą na hulajnogi

Koncern, znany z produkcji Mercedesów, chce rozjechać rywali e-hulajnogami. Należąca do niemieckiego giganta spółka ...

Do więzienia za cofanie liczników

Od trzech miesięcy do 5 lat więzienia będzie grozić za cofanie licznika w sprzedawanym ...

Wojciech Mieczkowski szefem Grupy PSA w Polsce

Dotychczasowy dyrektor generalny Opel Poland od 1 sierpnia będzie odpowiadał za całą Grupę PSA ...

Toyoty EV masowe w Chinach od 2019 r.

Toyota zacznie zapewne masową produkcję samochodów elektrycznych (EV) w Chinach już od 2019 r. ...

Warszawski salon Inchcape

Salony Inchcape zarządzane z Polski

Szef Inchcape Motor Polska, należącego do brytyjskiej firmy Inchcape, dealera BMW i Mini, odpowiada ...