W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych. W wielu krajach europejskich wymóg ten zaczyna jednak obowiązywać już 1 listopada, a jego nieprzestrzeganie może być ukarane solidnym mandatem. A jak się sprawy mają w przypadku coraz popularniejszych opon całorocznych?

Przypomnijmy, że w wielu krajach w przypadku udziału w kolizji drogowej samochodu na letnich oponach w zimie kierowca może być dodatkowo uznany za sprawcę. Traci przez to prawo do uzyskania odszkodowania. Obowiązek stosowania opon zimowych mają użytkownicy dróg w Austrii, Chorwacji, Czechach, Estonii, Finlandia, Niemczech, Norwegii, Rumunii, Słowenii, Szwecji oraz na Litwie, Łotwie i Słowacji.

Świadomość Polaków jednak powoli rośnie. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że nasz rynek jeśli chodzi o zimówki jest trzecim w UE. Już teraz 50 proc. sprzedawanych opon to są opony zimowe. Zeszły rok branża zamknęła sumą 11,3 mln sztuk sprzedanych opon do samochodów osobowych (w tym SUV-ów i lekkich dostawczych). Do tego należy dodać ok 1-1,5 mln szt. opon spoza oficjalnej dystrybucji. Był to wynik o 7 proc. lepszy niż w 2016 r.

ZOBACZ TAKŻE: Brak „zimówek”? Kłopoty z auto casco

Obok opon letnich i zimowych na rynku dostępne są także opony całoroczne. Ich udział w polskim rynku opon szacowany był w zeszłym roku na 4 proc. Co ciekawe jednak to właśnie sprzedaż opon całorocznych rosła najszybciej, bo aż o blisko 30 proc. I tu bardzo ważna kwestia – w większości krajów, które stosują nakaz używania opon zimowych, można korzystać także z opon całorocznych.  Powinny mieć znaczek M+S, co oznacza, że są przystosowane do jazdy po błocie i śniegu. W okresie zimowym dopuszczają je m.in. Niemcy, Czesi i Słowacy. Ważne, żeby opony takie nie miały zużytego bieżnika. Używania typowo zimowych opon wymaga za to Litwa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowy Ford Focus: I zostały nas tylko trzy…

Największy w segmencie pakiet asystentów kierowcy, opcjonalne adaptacyjne zawieszenie, tylko dwa rodzaje nadwozia, choć ...

Carlos Ghosn

Sojusz Renault Nissan Mitsubishi trzeszczy w szwach

Rząd francuski chce zrobić wszystko, aby wyciszyć aferę w Renault. Wbrew wcześniejszym informacjom z ...

Dieselgate wciąż nierozwiązana w Polsce

Polska znów w dieslowym ogonie Europy. Tylko w Rumunii niższy jest wskaźnik naprawy trujących ...

Nowy Mercedes-Benz Actros, pokazany w 2018 r. na targach IAA, to ciężarówka semi-autonomiczna

Przewoźnicy tną zakupy nowych ciężarówek

Gwałtownie wyhamował polski rynek pojazdów użytkowych. Firmy przewozowe boją się utraty kontraktów. Jak podał ...

Fiat panda nie wróci do Polski

O powrocie produkcji Fiata Pandy do fabryki FCA w Tychach mówiło się od trzech ...

Nowa Katana już w Polsce

Legendarny naked Suzuki Katana już w czerwcu trafi do polskich klientów. Wybrane autoryzowane salony ...