fot. AdobeStock

Stellantis, czyli połączone grupy PSA i FCA, poinformowały o swoich planach inwestycji w technologię ogniw paliwowych. Zgodnie z zapewnieniami, w pierwszej kolejności ten napęd ma być wykorzystany w średniej wielkości samochodach dostawczych.

Ich dostawy mają wystartować w Europie do końca 2021 roku. Francuska grupa PSA (Citroen, Opel, Peugeot, DS Automobiles) oraz FCA (Fiat, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Lancia, Abarth I inni) po zrzeszeniu się w Stellantis, nie zwalnia prac rozwojowych. Według doniesień Reutersa, do końca tego roku mają zostać zaprezentowane i wprowadzone na europejskie rynki (zapewne wybrane) auta dostawcze wyposażone w ogniwa paliwowe zasilane wodorem. To rozwiązanie ma zagościć w autach od Peugeota, Citroena i Opla. W przypadku modeli osobowych, ma to nastąpić w późniejszym czasie.

CZYTAJ TAKŻE: FSO Syrena pracuje na autem dostawczym z napędem wodorowym

Dostawcze bliźniaki, a raczej trojaczki – Peugeot Expert, Citroen Jumpy oraz Opel Vivaro z silnikami spalinowymi, montowane są we francuskich zakładach w Valenciennes. W 2020 roku udało się grupie na całym świecie sprzedać blisko 130 tysięcy średniej wielkości samochodów dostawczych. Modele napędzane ogniwami paliwowymi będą montowane w Russelsheim w Niemczech. Wykorzystana zostanie do tego technologia opracowana przez Symbio, spółkę joint venture Michelin i Faurecia – podał Reuters.

Opel Vivaro-e

Póki co wiele koncernów nie upatruje przyszłości w ogniwach paliwowych. Przynajmniej w sektorze aut osobowych. Z technicznego punktu widzenia dzięki reakcji wodoru z tlenem dochodzi powstania energii elektrycznej oraz wody jako środka ubocznego. Tak napędzane furgonetki mają mieć około 400 km zasięgu, a proces napełniania zbiornika wodorem będzie zajmować około trzech minut. Problemem póki co jest brak odpowiednio rozbudowanej infrastruktury tankowania wodoru. W Niemczech takich punktów jest 90. We Francji 25. Jest to o wiele za mało, aby pokryć możliwości użytkowania wodorowych pojazdów na terenie całego kraju (czy to w Niemczech czy we Francji). Działania grupy Stellantis może przyniosą przyrost infrastruktury. Jednak ich sukces w dużej mierze zależeć będzie od ceny samych aut i wodoru.

CZYTAJ TAKŻE: Przyszłość motoryzacji – auta zasilane wodorem czy energią elektryczną z akumulatora?

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wnioski po testach Dekry: elektryki tak samo bezpieczne jak auta z silnikiem spalinowym

W teście zderzeniowym Dekry elektryczny Nissan Leaf i Renault Zoe potwierdziły wysoki poziom bezpieczeństwa ...

Złożono 10 ofert na budowę drogi ekspresowej na Pomorzu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikowała listę ofert przetargu na projekt i ...

Audi RS7 Sportback: Ogromna moc w bardzo wyrafinowanym opakowaniu

Jest jedną z najbardziej oryginalnych kreacji Audi. RS7 Sportback to coś więcej niż czterodrzwiowe ...

Szykuje się modernizacja Opla Insigni

Opel przygotowuje się do modernizacji modelu Insignia. Dotyczy to wersji liftback, jak i kombi ...

Rusza przetarg na obwodnicę Trójmiasta

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu postępowania na drogę ekspresową S6 ...

Autostrada A4 pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową

Autostrady A2 i A4 dostaną po dodatkowym pasie

Autostrada pomiędzy Łodzią i Warszawą otrzyma dodatkowy pas w obu kierunkach, rozbudowana będzie także ...