W Warszawie będą się teraz sypać kary za brak opłaconego parkowania. Od drugiego tygodnia stycznia warszawski Zarząd Dróg Miejskich radykalnie zwiększył efektywność kontroli. Do ekipy kontrolerów patrolujących ulice objęte płatną strefą dołączyły dwa elektryczne Nissany Leaf wykorzystywane są w innowacyjnym systemie e-kontroli. To automatyczny system wykrywania samochodów, których kierowcy nie zapłacili za parkowanie.

Zamocowane na dachach pojazdów kamery skanują numery rejestracyjne samochodów zaparkowanych w płatnej strefie i przekazują te dane do bazy Zarządu Dróg Miejskich. Następnego dnia, gdy do bazy spłyną informacje z poszczególnych parkomatów ZDM weryfikuje, czy opłata za dany pojazd została wniesiona. Wtedy na nazwiska kierowców, którzy nie opłacili parkowania system generuje wezwania do opłaty dodatkowej. Natomiast numery pojazdów z opłaconym postojem są automatycznie kasowane. Co z kierowcami, którzy po zaparkowaniu poszli opłacić postój, a w tym czasie ich samochód był skanowany? ZDM uspokaja, że nie muszą się obawiać. Leaf z kamerą na dachu robi bowiem kolejne okrążenia tych samych miejsc, co pozwala weryfikować takie sytuacje. Zarazem system jest bezpieczny dla przechodniów. Automatycznie wymazuje obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas robienia zdjęć.

Dotychczasowe kontrole wykazały dużą skuteczność systemu. Już w pierwszym dniu dwa pojazdy skontrolowały ponad 13 tys. samochodów. Blisko 4,5 tys. tablic rejestracyjnych zostało sparowanych. Leafy objeżdżając warszawską strefę płatnego parkowania potrafią w ciągu 10 minut skontrolować prawie 260 samochodów. Piesi kontrolerzy potrzebują na to średnio godzinę. ZDM zapowiada, że dzięki tak wysokiej skuteczności e-kontroli każde miejsce w strefie będzie skontrolowane przynajmniej raz dziennie. Szybsza i sprawniejsza kontrola jest dla ZDM tym ważniejsza, że miasto szykuje się do rozszerzenia płatnych stref. W planach jest poszerzenie płatnego obszaru o część Pragi i Woli. Na Pradze będzie to obszar pomiędzy al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową, od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej, a także ulice w sąsiedztwie Ogrodu Zoologicznego. Z kolei na Woli opłaty obejmą tereny pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ulicami Okopową i Towarową.

Jest prawdopodobne, że na e-kontrole zdecydują się kolejne miasta, bo rosną opłaty za parkowanie, a także kary za nieopłacony postój. Pozwoliła na to dokonana jesienią ub. roku nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która uwolniła zamrożoną przez kilkanaście lat maksymalna stawkę 3 zł za godzinę. Na razie większość samorządów jest jeszcze wstrzemięźliwa: bada grunt, obserwując reakcje mieszkańców na planowane zmiany. W rezultacie fala dużych podwyżek ruszy dopiero w tym roku. Nowe stawki wprowadziły na razie nieliczne miasta, rozszerzając przy okazji strefy płatnego parkowania. Przykładowo w Krakowie we wrześniu wprowadzono opłaty za parkowanie od poniedziałku do soboty, a nie do piątku jak dotąd. Od grudnia w strefie A (ścisłe centrum) pierwsza i każda kolejna godzina parkowania kosztuje 6 zł. W strefach B i C odpowiednio 5 i 4 zł. W Gdańsku pierwsza godzina podrożała z 3 zł na 3,30, druga z 3,60 zł na 3,90, trzecia z 4,30 zł na 4,60. Za to czterokrotnie podskoczyła kara za brak opłaty – z 50 zł na 200 zł. W Katowicach powiększona będzie płatna strefa.

CZYTAJ TAKŻE: Bez kierowcy po parkingu

Wyższe opłaty mają zwiększyć rotacje na miejscach parkingowych lub zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej. Miasta zatykają się bowiem samochodami. Przykładowo do Warszawy każdego dnia wjeżdża blisko pół miliona aut spoza miasta. Do Katowic ponad 120 tys. Sytuacje miałyby poprawić parkingi na obrzeżach typu „Parkuj i jedź”, skłaniające kierowców do przesiadki na tramwaj lub kolejkę podmiejską. W Warszawie jest ich 16. Jednak parkingi nie zawsze są dobrze usytuowane, a wiele do życzenia pozostawia także skomunikowanie ich z komunikacja publiczną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Swift Sport: Historia lekkości

Nigdy nie był najmocniejszy czy najszybszy, za to zawsze lekki i zwinny. Każda kolejna ...

Bentley Bentayga Speed: Najszybszy SUV na świecie

Bentley prezentuje luksusową Bentaygę w nowej wersji Speed. Dzięki silnikowi W12 o mocy 635 ...

Policyjna Tesla, której zabrakło prądu

Czy samochody elektryczne nadają się na radiowozy policyjne? Poniższy przykład pokazuje, że w przyszłości ...

Dieter Zetsche:

Daimler już w szwedzkich rękach

Daimler ma już nowego szefa. Podczas dorocznego zgromadzenia akcjonariuszy w Berlinie z firmą pożegnał ...

Koniec z wycinaniem filtrów DPF. Wchodzą nowe normy spalin

Rząd ma zamiar zaostrzyć przepisy dotyczące emisji spalin. Walka z autami zanieczyszczającymi powietrze przełoży ...

Plany Audi do 2024: zmniejszenie inwestycji, przyspieszenie elektryfikacji

Audi w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje 12 miliardów euro w e-mobilność. Brzmi na ...