Przekaż, o co ci chodzi, spojrzeniem, słowem, gestem…

Polecenia głosowe, gesty – wszystko to sprawia, że sterowanie różnymi funkcjami samochodu ma być prostsze, mniej angażujące kierowcę, a przede wszystkim bezpieczniejsze. A gdyby to wszystko połączyć, dodając coś jeszcze? Tak właśnie ma działać BMW Natural Interaction.

Publikacja: 30.03.2019 14:23

Przekaż, o co ci chodzi, spojrzeniem, słowem, gestem…

Foto: fot. BMW

Nowy system łączy w sobie zaawansowaną technologię sterowania głosem (wprowadzanym właśnie do najnowszych modeli BMW) z rozszerzonym systemem obsługi za pomocą gestów i – to całkowita nowość – rozpoznawaniem spojrzeń. Ma to umożliwić – jak przekonuje BMW – prawdziwą obsługę multimodalną. Pierwsze funkcje tego systemu mają być dostępne w modelu iNEXT od 2021 roku.

""

fot. BMW

Foto: moto.rp.pl

Natural Interaction, zaprezentowany na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie, będzie pozwalał na komunikowanie się z pojazdem za pomocą głosu, gestów i spojrzeń, co więcej, w grę mają wchodzić najróżniejsze kombinacje tych trzech metod. Preferowany tryb obsługi można wybierać intuicyjnie w zależności od sytuacji i kontekstu. Jest to możliwe dzięki stale rozwijanym systemom rozpoznawania mowy, nasycenia samochodu różnego rodzaju czujnikami oraz kontekstowej analizie gestów. Dzięki precyzyjnej detekcji ruchów dłoni i palców system rejestruje – oprócz rodzaju gestu – kierunek ruchu w przestrzeni obejmującej całą strefę aktywności kierowcy. Polecenia głosowe są rejestrowane i przetwarzane z wykorzystaniem rozpoznawania naturalnej mowy. Inteligentny, uczący się i stale udoskonalany algorytm łączy i interpretuje złożone informacje, umożliwiając odpowiednią reakcję pojazdu. Wystarczy np. pokazać palcem lub spojrzeć w kierunku okna i powiedzieć „otwórz”, a tak się stanie.

CZYTAJ TAKŻE: Wypiłeś? Volvo nie pozwoli ci prowadzić…

Funkcje pojazdu można aktywować na różne sposoby: gestem i wzrokiem lub mową i gestami. W ten sposób można na przykład otwierać i zamykać szyby oraz szyberdach, regulować nawiew powietrza lub wybierać elementy na monitorze pokładowym. Jeśli kierowca chce dowiedzieć się więcej o funkcjach samochodu, może również wskazać palcem przyciski i po prostu zapytać, do czego służy. Ale na tym nie koniec. Docelowo system ma pozwalać także na interakcję z bezpośrednim otoczeniem samochodu, na przykład budynkami lub miejscami parkingowymi. Możliwe będzie szybkie i łatwe uzyskanie odpowiedzi nawet na skomplikowane pytania poprzez wskazanie palcem lub polecenie głosowe. „Co to za budynek? Jak długo ten sklep jest otwarty? Jak nazywa się ta restauracja? Czy mogę tu parkować i ile to kosztuje?”.

""

fot. BMW

Foto: moto.rp.pl

– Użytkownik nie powinien się zastanawiać, jaką metodę działania wybrać, aby uzyskać to, czego chce – mówi Christoph Grote, starszy wiceprezes BMW Group Electronics. – Ma możliwość swobodnego wyboru komunikacji, a samochód powinien go rozumieć.

CZYTAJ TAKŻE: Audi wprowadza system, który pomaga unikać czerwonych świateł

BMW Natural Interaction jest rozwinięciem istniejących już systemów. W 2015 r. dzięki zastosowaniu kamery 3D, BMW wprowadziło sterowanie wybranymi funkcjami samochodu za pomocą gestów. Wdrożenie systemu operacyjnego BMW 7.0 w 2018 r. dołożyło do tego m.in. osobistego asystenta kierowcy, z którym można porozumiewać się za pomocą mowy, a nawet – czym chwalą się twórcy – pofilozofować o sensie życia.

""

fot. BMW

Foto: moto.rp.pl

Postępy w rozpoznawaniu i ewaluacji poleceń głosowych, gestów i spojrzeń, niezbędne do naturalnej interakcji kierowcy z samochodem, możliwe są dzięki stale doskonalonym technologiom. Korzystając z sygnału podczerwieni, kamera rozpoznająca gesty może teraz rejestrować ruchy dłoni i palców w trzech wymiarach. Aby auto wykonało polecenie, wystarczy skierować palec wskazujący na monitor pokładowy i wypowiedzieć je, bez dotykania ekranu. Kamera wysokiej rozdzielczości w zestawie wskaźników rejestruje również kierunek ruchu głowy i oczu. Wszystkie sygnały płynące od kierowcy są łączone ze sobą i ewaluowane z użyciem sztucznej inteligencji. Algorytm odpowiedzialny za interpretację danych jest stale optymalizowany i udoskonalany w procesie maszynowego uczenia się i analizy różnych metod obsługi.

CZYTAJ TAKŻE: Sens życia i inne poważne kwestie, o których możesz porozmawiać ze swoim samochodem

Dzięki szerokiej komunikacji sieciowej, najróżniejszym danym dotyczącym otoczenia i sztucznej inteligencji BMW Natural Interaction ma sprawić, że samochód stanie się dobrze poinformowanym i pomocnym towarzyszem podróży.

Nowy system łączy w sobie zaawansowaną technologię sterowania głosem (wprowadzanym właśnie do najnowszych modeli BMW) z rozszerzonym systemem obsługi za pomocą gestów i – to całkowita nowość – rozpoznawaniem spojrzeń. Ma to umożliwić – jak przekonuje BMW – prawdziwą obsługę multimodalną. Pierwsze funkcje tego systemu mają być dostępne w modelu iNEXT od 2021 roku.

Natural Interaction, zaprezentowany na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie, będzie pozwalał na komunikowanie się z pojazdem za pomocą głosu, gestów i spojrzeń, co więcej, w grę mają wchodzić najróżniejsze kombinacje tych trzech metod. Preferowany tryb obsługi można wybierać intuicyjnie w zależności od sytuacji i kontekstu. Jest to możliwe dzięki stale rozwijanym systemom rozpoznawania mowy, nasycenia samochodu różnego rodzaju czujnikami oraz kontekstowej analizie gestów. Dzięki precyzyjnej detekcji ruchów dłoni i palców system rejestruje – oprócz rodzaju gestu – kierunek ruchu w przestrzeni obejmującej całą strefę aktywności kierowcy. Polecenia głosowe są rejestrowane i przetwarzane z wykorzystaniem rozpoznawania naturalnej mowy. Inteligentny, uczący się i stale udoskonalany algorytm łączy i interpretuje złożone informacje, umożliwiając odpowiednią reakcję pojazdu. Wystarczy np. pokazać palcem lub spojrzeć w kierunku okna i powiedzieć „otwórz”, a tak się stanie.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska