Nowy system łączy w sobie zaawansowaną technologię sterowania głosem (wprowadzanym właśnie do najnowszych modeli BMW) z rozszerzonym systemem obsługi za pomocą gestów i – to całkowita nowość – rozpoznawaniem spojrzeń. Ma to umożliwić – jak przekonuje BMW – prawdziwą obsługę multimodalną. Pierwsze funkcje tego systemu mają być dostępne w modelu iNEXT od 2021 roku.
fot. BMW
Natural Interaction, zaprezentowany na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie, będzie pozwalał na komunikowanie się z pojazdem za pomocą głosu, gestów i spojrzeń, co więcej, w grę mają wchodzić najróżniejsze kombinacje tych trzech metod. Preferowany tryb obsługi można wybierać intuicyjnie w zależności od sytuacji i kontekstu. Jest to możliwe dzięki stale rozwijanym systemom rozpoznawania mowy, nasycenia samochodu różnego rodzaju czujnikami oraz kontekstowej analizie gestów. Dzięki precyzyjnej detekcji ruchów dłoni i palców system rejestruje – oprócz rodzaju gestu – kierunek ruchu w przestrzeni obejmującej całą strefę aktywności kierowcy. Polecenia głosowe są rejestrowane i przetwarzane z wykorzystaniem rozpoznawania naturalnej mowy. Inteligentny, uczący się i stale udoskonalany algorytm łączy i interpretuje złożone informacje, umożliwiając odpowiednią reakcję pojazdu. Wystarczy np. pokazać palcem lub spojrzeć w kierunku okna i powiedzieć „otwórz”, a tak się stanie.
CZYTAJ TAKŻE: Wypiłeś? Volvo nie pozwoli ci prowadzić…
Funkcje pojazdu można aktywować na różne sposoby: gestem i wzrokiem lub mową i gestami. W ten sposób można na przykład otwierać i zamykać szyby oraz szyberdach, regulować nawiew powietrza lub wybierać elementy na monitorze pokładowym. Jeśli kierowca chce dowiedzieć się więcej o funkcjach samochodu, może również wskazać palcem przyciski i po prostu zapytać, do czego służy. Ale na tym nie koniec. Docelowo system ma pozwalać także na interakcję z bezpośrednim otoczeniem samochodu, na przykład budynkami lub miejscami parkingowymi. Możliwe będzie szybkie i łatwe uzyskanie odpowiedzi nawet na skomplikowane pytania poprzez wskazanie palcem lub polecenie głosowe. „Co to za budynek? Jak długo ten sklep jest otwarty? Jak nazywa się ta restauracja? Czy mogę tu parkować i ile to kosztuje?”.