Trzeba przyznać, że Volkswagen miewa nosa do nowych rozwiązań. Gdy w 2003 roku wprowadzał na rynek przekładnię dwusprzęgłową, konkurenci byli daleko w tyle. Właściwie do dziś trudno dogonić Niemców w tej kategorii. W ciągu ponad 15 lat skrzynie dwusprzęgłowe zainstalowano w 26 milionach różnych modeli aut koncernu VAG. Znajdziecie ją w Skodzie, Seacie, Volkswagenie, Audi (jako S-Tronic) czy Porsche (PDK).
Zaczęło się od Golfa R32
Skrzynia DSG (Direkt-Schalt Getriebe) zadebiutowała się w najmocniejszym Golfie V. Była to wersja R32 z silnikiem o pojemności 3.2 litra i mocy 241 koni mechanicznych.Producent deklarował, że dzięki niej zużycie paliwa względem manualnej przekładni da się ograniczyć o 20 proc. Oznaczona kodem DQ250 oferowała 6 biegów i miała mokre sprzęgło (pracujące w oleju). W kolejnych latach dołożono łopatki przy kierownicy. Kierowca miał też do dyspozycji możliwość sekwencyjnej zmiany biegów lewarkiem. W 2008 r. pojawiła się 7-biegowa skrzynia DQ200 ze sprzęgłem suchym, która mogła współpracować z silnikami o maksymalnym momencie obrotowym nie przekraczającym 250 Nm (DQ250 „wytrzymywała” nawet 350 Nm). Dwie pierwsze przekładnie nie były autorskim wynalazkiem Volkswagena, powstały przy współpracy z firmami BorgWarner i LUK. Pierwszą własną DSG Volkswagena była DQ500, która weszła na rynek rok później, w 2009 r. Została zaprojektowana do zestawiania w mocniejszymi silnikami.
Golf 32R – pierwszy model ze skrzynią DSG / fot. Volkwagen
Popularność DSG przekroczyła oczekiwania samego producenta. Dlatego mechanizm sukcesywnie udoskonalano i wprowadzano do kolejnych modeli. Obecnie dwusprzęgłowa skrzynia trafia do 30 proc. VW Polo, 40 proc. Golfów, 70 proc. Passatów w nadwoziu kombi i aż aż 90 proc. Tiguanów Allspace. DSG występuje w kilku odmianach, dostosowanych do modelu i rodzaju napędu. DQ200-7 trafia do silników o momencie obrotowym do 250 Nm. DQ500-7 o siedmiu przełożeniach współpracuje z jednostkami, których moment nie przekracza 550 niutonów. W ofercie producenta jest jeszcze DQ260-6, DQ400-6, DQ381-7 oraz DQ400E montowana wraz z modułem elektrycznym pod maskami hybrydowych pojazdów (Golf i Passat GTE). W Audi DSG występuje jako DL501 (S-Tronic) z siedmiobiegowym układem przełożeń i możliwością przenoszenia momentu napędowego do 600 Nm.