Fiat Panda powraca. Będzie elektryczny i w stylu lat 80.

Fiat Panda w ciągu 43 lat od debiutu doczekał się zaledwie trzech generacji. To niezbyt dużo, ale właśnie nadchodzi odsłona numer cztery.

Publikacja: 08.03.2024 05:32

Wizja Fiat Pandy. Jak będzie wyglądał następca dowiemy się 11 lipca

Wizja Fiat Pandy. Jak będzie wyglądał następca dowiemy się 11 lipca

Foto: mat. prasowe

Która marka jest mistrzem samochodowego stylu retro? Całkiem możliwe, że ten tytuł powinien należeć do Fiata. 500-tka ze swoją stylistyką nawiązującą do „dolce vita” lat 50. zadebiutował w 2007 roku i wciąż robi wrażenie. Na tyle dobre, że jego następca wygląda… bardzo podobnie. Fiatowi doskonale idzie więc powrót do czasów z filmów Felliniego. Ale styl retro wcale nie musi sięgać aż tak daleko w przeszłość. Co by było, gdyby wskrzesić estetykę lat 80? Na to pytanie też niedługo będą znali w Turynie odpowiedź. Wszystko za sprawą nowego, elektrycznego Fiata Pandy, którego prototyp właśnie pokazano. Ten model ma oferować przyzwoity zasięg w relatywnie niskiej cenie. Mówimy o kwocie na poziomie 20 000 euro. Obecnie wybór na rynku w takich pieniądzach nie jest zbyt wielki (Dacia Spring i… tyle), ale w ciągu kilku najbliższych lat segment „EV dla ludu” ma zrobić karierę. Planowane modele to m.in. Citroen e-C3 (to już za chwilę), Volkswagen ID.2, Renault 5 i Twingo czy Hyundai Casper. Swoje propozycje mają przedstawić także Ford i MG. Panda może okazać się groźna.

Wizja Fiat Pandy

Wizja Fiat Pandy

mat. prasowe

Czytaj więcej

Renault ma na ten samochód już ponad 50 tys. chętnych

Kanciaste nadwozie w stylu nawiązującym do pierwszej generacji tego modelu (w 1979 roku narysował ją Giorgetto Giugiaro, zadebiutowała w 1980 r. i była typowym przedstawicielem designu tamtych lat) to nie koniec zalet. Jeśli mówimy już jednak o stylistyce, warto zauważyć m.in. atrakcyjne, „pikselowe” światła LED (czy ostaną się w wersji produkcyjnej?). Z kolei linia dachu, zdaniem Fiata, ma nawiązywać do kształtu legendarnej fabryki Lingotto w Turynie. To ta z torem testowym na dachu. Nawiązania do budynku widać też w środku, pełnym (dla odmiany) obłych elementów i wykończeń z ekologicznych materiałów, w tym z bambusa.

Wizja Fiat Pandy

Wizja Fiat Pandy

mat. prasowe

Oficjalna premiera nowego Fiata Pandy będzie miała miejsce 11.07.2024 roku

Panda na nowe czasy może powstać na platformie SCP (Small Car Platform). To wariant platformy eCMP, ale zaprojektowany z myślą o minimalizacji kosztów produkcji. Jest używana m.in. w modelach sprzedawanych w Indiach i Ameryce Południowej. Pozwala na zastosowanie zarówno napędu elektrycznego, jak i spalinowego. Szczegóły na temat nowej Pandy poznamy 11 lipca tego roku. Fiat obchodzi wtedy 125. rocznicę powstania. Można więc powiedzieć, że to taki urodzinowy prezent…

Wizja Fiat Pandy

Wizja Fiat Pandy

mat. prasowe

Czytaj więcej

Lancia wraca do gry. Po 13 latach przerwy tak wygląda nowy model włoskiej marki

Czytaj więcej

Jeździliśmy nowym Fiatem Seicento. Teraz to crossover i następca modelu Punto

Która marka jest mistrzem samochodowego stylu retro? Całkiem możliwe, że ten tytuł powinien należeć do Fiata. 500-tka ze swoją stylistyką nawiązującą do „dolce vita” lat 50. zadebiutował w 2007 roku i wciąż robi wrażenie. Na tyle dobre, że jego następca wygląda… bardzo podobnie. Fiatowi doskonale idzie więc powrót do czasów z filmów Felliniego. Ale styl retro wcale nie musi sięgać aż tak daleko w przeszłość. Co by było, gdyby wskrzesić estetykę lat 80? Na to pytanie też niedługo będą znali w Turynie odpowiedź. Wszystko za sprawą nowego, elektrycznego Fiata Pandy, którego prototyp właśnie pokazano. Ten model ma oferować przyzwoity zasięg w relatywnie niskiej cenie. Mówimy o kwocie na poziomie 20 000 euro. Obecnie wybór na rynku w takich pieniądzach nie jest zbyt wielki (Dacia Spring i… tyle), ale w ciągu kilku najbliższych lat segment „EV dla ludu” ma zrobić karierę. Planowane modele to m.in. Citroen e-C3 (to już za chwilę), Volkswagen ID.2, Renault 5 i Twingo czy Hyundai Casper. Swoje propozycje mają przedstawić także Ford i MG. Panda może okazać się groźna.

Samochód Jutra
Honda CR-V pojawi się w nowej wersji. To wodorowa… hybryda
Samochód Jutra
Jest szansa na odrodzenie Volkswagena Scirocco. Wyprodukowano 1,4 mln egz. tego coupe
Samochód Jutra
Dacia chce wygrać rajd Dakar. Za kierownicą usiądzie Sebastian Loeb
Samochód Jutra
Nadjeżdża najmocniejszy Abarth w historii. Wyjedzie z polskiej fabryki
Samochód Jutra
Renault Twingo powraca. Będzie elektryczne i w stylu lat 90.