Volkswagen California Concept: Nowy pomysł na biwak

Volkswagen zaprezentował studyjny model California Concept oparty na Multivanie. Już teraz wiadomo, że wersja seryjna będzie prezentowała się bardzo podobnie.

Publikacja: 25.08.2023 08:56

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

Foto: mat. prasowe

Na bazie Californii Concept opartej na Multivanie w przyszłym roku zaprezentowany zostanie model produkcyjny, który ma tylko nieznacznie różnić od wersji studyjnej. California jest od 35 lat stałym elementem gamy Volkswagena. Wszystko zaczęło się w 1988 roku od pierwszego modelu California, który powstał na bazie T3. Póki co jeszcze aktualny model budowany jest na bazie modelu T6. Ten model zostanie wycofany z oferty w połowie 2024 roku, a jego następca powstaje we współpracy z Fordem i na platformie Forda.

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Rozsuwane drzwi z prawej i lewej strony

Nowy, fordowski van nie będzie jednak podstawa dla nowej Californii, która od 2024 roku będzie budowana w Hanowerze na bazie Multivana z dużym rozstawem osi. W nowym kamperze pomysł na samochód nie uległ zmianie - w dalszym ciągu opiera się na podwójnej koncepcji auta do codziennego użytku, które w ciągu minuty można przekształcić w kamper. Najważniejszą różnicą – poza zmianą platformy – są dostępne drugie drzwi przesuwne po stronie kierowcy. Takie rozwiązanie wymaga nowego pomysłu na kuchnię, która wcześniej była montowana z boku, dokładnie w tym miejscu gdzie są przesuwane drzwi. I dlatego w koncepcie zdecydowano się na całkowitą reorganizację wnętrza i umieszczenie kuchni na zewnątrz. Ma to wiele zalet, nie trzeba wsiadać do auta czy podnosić dachu żeby cokolwiek na niej przygotować. W module kuchennym znajduje się lodówka, którą również można obsługiwać z zewnątrz. Szuflady kuchenne można otwierać do wewnątrz i na zewnątrz. Praktyczność uzupełnia rozkładany stolik i zewnętrzne gniazdko 230V. Jest płyta indukcyjnym 230V, ale i kuchenka gazowa, a pod szufladami kuchennymi znajduje się mały, wyjmowany grill.

Czytaj więcej

W fabryce Volkswagena we Wrześni wyprodukowano już pół miliona samochodów
Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Jeśli chodzi o oświetlenie, California Concept otwiera także nowy rozdział. We wnętrzu jest regulowane oświetlenie ambiente, które zintegrowano z ramą dachu. W bloku kuchennym znajduje się wyjmowana lampa stołowa. Dodatkowo do ramion markizy przymocowane jest jasne oświetlenie zewnętrzne. W koncepcie podnoszony dach, niezbędny w Californii, został zaprojektowany z lekkiego aluminium. Po rozłożeniu mamy do dyspozycji duże boczne okna i jeszcze większy panoramiczny otwór z przodu. W obszarze podnoszonego dachu zintegrowane są także gniazda USB i oświetlenie LED.

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Podnoszeniem dachu i wieloma innymi funkcjami można sterować za pomocą tabletu, który jest w panelu bocznym obok modułu kuchennego. Za pomocą tabletu można także sterować funkcjami oświetlenia, lodówką i ogrzewaniem postojowym, a także sprawdzać stan zbiorników na wodę i stan zasilania. Tablet można odchylić na przegubowym ramieniu i obrócić do pionu, dzięki czemu służy również jako monitor wideo do oglądania filmów. Ponadto wszystkimi tymi funkcjami można sterować również za pomocą smartfona z pomocą aplikacji „Cali on Tour” oraz za pośrednictwem systemu informacyjno-rozrywkowego w desce rozdzielczej.

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Hybryda plug-in może zrewolucjonizować samowystarczalność biwakowania

Wnętrze ma cztery przesuwane i regulowane pojedynczych siedzeniach. Tylne siedzenia można złożyć i wykorzystać jako dodatkowe łóżko ze rozkładanym materacem. Jest też duży stół. Volkswagen nie podaje żadnych informacji na temat napędu Californii Concept, ale nietrudno się domyślić, że chodzi o napęd eHybrid plus w późniejszych, seryjnych modelach o zastosowanie wszystkich dostępnych w Multivanie układów napędowych. Szczególnie ciekawy może być napęd hybrydowy typu plug-in, w którym akumulator trakcyjny o pojemności ok. 10 kWh mógłby również służyć do zasilania różnego rodzaju sprzętów otwierając w ten sposób zupełnie nowy wymiar samowystarczalnego biwakowania. W przyszłości Volkswagen planuje produkcję kampera również w oparciu o czysto elektrycznego modelu ID Buzz, który na rynku może pojawić się w okolicach 2025 r.

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Volkswagen California Concept

Volkswagen California Concept

mat. prasowe

Czytaj więcej

Volkswagen Amarok: Coś więcej niż wół roboczy

Na bazie Californii Concept opartej na Multivanie w przyszłym roku zaprezentowany zostanie model produkcyjny, który ma tylko nieznacznie różnić od wersji studyjnej. California jest od 35 lat stałym elementem gamy Volkswagena. Wszystko zaczęło się w 1988 roku od pierwszego modelu California, który powstał na bazie T3. Póki co jeszcze aktualny model budowany jest na bazie modelu T6. Ten model zostanie wycofany z oferty w połowie 2024 roku, a jego następca powstaje we współpracy z Fordem i na platformie Forda.

Pozostało 89% artykułu
Samochód Jutra
Chińczycy wchodzą w nową fazę elektromobilności. Czas na sportowe modele aut
Samochód Jutra
Nowy model Bugatti będzie napędzany 16-cylindrową hybrydą o mocy 1800 KM
Samochód Jutra
Honda CR-V pojawi się w nowej wersji. To wodorowa… hybryda
Samochód Jutra
Fiat Panda powraca. Będzie elektryczny i w stylu lat 80.
Samochód Jutra
Jest szansa na odrodzenie Volkswagena Scirocco. Wyprodukowano 1,4 mln egz. tego coupe
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO