Renault Scenic Vision: Coś więcej niż wizja. Model seryjny w 2024 roku

Wprowadzenie na rynek nowego Renault Scenic planowane jest na 2024 rok. Seryjny model ma mieć wiele z właśnie zaprezentowanego konceptu. Jeśli tak się stanie to można się spodziewać naprawdę ciekawego rodzinnego auta.

Publikacja: 22.05.2022 12:47

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Mało kto się spodziewał, że Renault zaprezentuje nową wizję modelu Scenic. W końcu segment vanów od lat boryka się ze spadkiem sprzedaży i wycofywaniem kolejnych modeli z rynku. Zresztą najlepiej widać to po Renault, który wykreślił z aktualnej oferty czwartą generację Scenica, która została zaprezentowana w 2016 r. Aktualnie nie można już zamówić tego modelu. Najwyraźniej Francuzi jednak przywiązali się do dźwięcznej nazwy i do idei stojącej za tym samochodem.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

W nowym Scenicu zostaje nazwa i po części koncepcja auta rodzinnego. Nowa generacja pojawi się w 2024 roku i nie będzie już vanem. Przynajmniej z nazwy. Renault kilkukrotnie w materiałach prasowych zaznacza sformułowanie, że to samochód rodzinny. A to oznacza wszystko i nic, bo opis "auto rodzinne" może odnosić się praktycznie do wszystkich segmentów, no może z wyjątkiem dwumiejscowych aut sportowych. Jednak przyznać trzeba, że nowy model SUV-em nie jest. Jeśli już to napuchniętym kompaktem w stylu Volkswagena ID.3 czy nowego Megane E-Tech tyle, że jest od nich znacznie większy. Renault może sobie wymyślać określenia jakie chce. Nowy Scenic to po prostu crossover.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: mat. prasowe

Z technicznego punktu widzenia, Scenic Vision bazuje na platformie CMF-EV (Common Module Family - Electric Vehicle). To platforma wspólna z Renault Megane E-Tech i Nissanem Ariya. Jak sugeruje już sama nazwa platformy, nowy Scenic ma być postrzegany jako kolejny element strategii elektrycznej Renault. Tym samym porównanie do koncepcji Megane E-Tech jest oczywiste. Ważący około 1700 kg nowy Scenic należy do klasy kompaktowej, ale jest znacznie większy od elektrycznego Megane. Ma 4,49 metra długości (plus 28 cm w porównaniu z Megane e-Tech), 1,9 metra szerokości (plus 12 cm), 1,59 metra wysokości (plus 9 cm) i rozstaw osi 2,84 metra (plus 14 cm). Jeśli chodzi o wygląd to twórcy zapewniają, że koncept jest w 90 proc. podobny do wersji seryjnej. Oczywiści z kilkoma zastrzeżeniami.

Czytaj więcej

Po 9 latach 99 proc. baterii elektrycznych Renault Zoe są nadal w pełni sprawne
Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

W wersji produkcyjnej zmiany na pewno dotkną układu napędowego. Zapowiadany przez Renault silnik wodorowy nie okazał się klasycznym silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, lecz hybrydą typu plug-in. A dokładniej: Renault Scenic Vision ma napęd wyłącznie elektryczny z dodatkowym ogniwem paliwowym, który zwiększa jego zasięg. Oprócz silnika elektrycznego o mocy 218 KM, który jest montowany w Megane E-Tech, koncepcyjny Scenic otrzymał silnik napędzany wodorem o mocy 22 KM. To słuszna pomoc w uzyskaniu dodatkowego zasięgu, bo w pod podłogą znajduje się akumulator o pojemności zaledwie 40 kWh. To tylko o 8 kWh więcej niż w np. w Volkswagenie E-Up i aż o 18 kWh mniej niż ma najmniejszy akumulator Skody Enyaq. Dzięki zastosowaniu napędu mieszanego konstruktorzy koncepcyjnego Renault twierdzą, że auto powinno być w stanie przejechać 800 km bez postoju przy ładowarce. Renault powinno pokonać odległości z Paryża do Marsylii z 5min postojem na tankowanie wodoru. Ponieważ jednak infrastruktura stacji tankowania wodoru we Francji jest póki co marginalna (4 stacje - wszystkie w Paryżu, 2 kolejne w planach) to pomysł napędu Scenika pozostanie w ramach koncepcji. Należy mieć nadzieję, że w produkcyjnym modelu znajdzie się miejsce na duży akumulator o pojemności co najmniej 60 kWh.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Na pierwszy rzut oka Scenic Vision przypomina elektryczne Megane - podobne ostre linie nadwozia, kształt całej bryły i detale stylistyczne. taki nowy styl Renault. Do tego sporo ciekawych detali jak np. brak środkowego słupka, 21 calowe felgi z aktywnie regulowanymi klapami, które się otwierają i zamykają. 90 procent tego samochodu nadaje się do powtórnego przetworzenia np. podłoga auta jest w 100 procentach wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu - w 45 procentach z plastikowych butelek po mleku, a w 55 procentach z plastikowych rurek. Klamry pasów bezpieczeństwa nie wymagają plastikowej osłony, a miedź zastosowana w akumulatorze i przewodach elektrycznych również pochodzi w całości z recyklingu. Ogólnie rzecz biorąc, pojazd ma być wykonany w ponad 70 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

W modelu Scenic Vision Renault wprowadza zupełnie nowe podejście do systemu informacyjno-rozrywkowego. Jest tu w sumie 11 ekranów. W centrum znajduje się duży ekran, zamontowany z przodu pod przednią szybą i zaprojektowany tak, że po naciśnięciu przycisku staje się przezroczysty, a raczej wyświetlany jest na nim obraz z przedniej kamery. Jest on przeznaczony do wyświetlania informacji z systemów wspomagania, systemu nawigacji i prędkości. Reszta ekranów to małe, ruchome kwadraciki. Umieszczone są za kierownicą, po środku deski rozdzielczej i na każdych drzwiach. Za ich pośrednictwem pasażerowie obsługują podnośniki szyb czy ryglowanie zamków drzwi. Całość prezentuje się bardzo ciekawie. Renault podkreśla, że w centrum uwagi tego wnętrza jest człowiek. Nic więc dziwnego, że jedną z funkcji jest wyświetlacz, który pokazuje puls kierowcy. Samochód rozpoznaje rytm bicia serca kierowcy za pomocą dwóch czujników umieszczonych na kierownicy. System podobny do tego, który jest stosowany w smartwatchach.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Scenic ma kilka nowości pod względem bezpieczeństwa. Poduszki powietrzne mają tu działać inaczej. W siedzeniach zintegrowane są tak zwane poduszki powietrzne typu kokon, które w razie kolizji mają za zadanie otoczyć pasażerów i kierowcę. Nowy Scenic ma pojawić się na rynku w 2024 roku. Jako elektryk, bo na dodatkowy napęd wodorowy nie ma co liczyć przed 2030 rokiem. Jeśli nowe rodzinne Renault będzie miało większość pomysłów zastosowanych w koncepcie to można się spodziewać naprawdę ciekawego auta.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Foto: Albert Warner

Czytaj więcej

Francuzi mogą stracić produkcję słynnego sportowego modelu

Mało kto się spodziewał, że Renault zaprezentuje nową wizję modelu Scenic. W końcu segment vanów od lat boryka się ze spadkiem sprzedaży i wycofywaniem kolejnych modeli z rynku. Zresztą najlepiej widać to po Renault, który wykreślił z aktualnej oferty czwartą generację Scenica, która została zaprezentowana w 2016 r. Aktualnie nie można już zamówić tego modelu. Najwyraźniej Francuzi jednak przywiązali się do dźwięcznej nazwy i do idei stojącej za tym samochodem.

Pozostało 92% artykułu
Samochód Jutra
Nadchodzi nowa Mazda MX-5. To najchętniej kupowany roadster na świecie
Samochód Jutra
Powrót legendarnej brytyjskiej marki samochodowej. Nowy model już za dwa lata
Samochód Jutra
Kolejna marka samochodowa chce być premium. Nowy model już w 2027 r.
Samochód Jutra
Citroen walczy o klientów. Tak wygląda następca popularnego SUV-a
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Samochód Jutra
Nowe plany Volvo. Pojawią się dwa nowe sedany. Jeden z nich już w przyszłym roku