Mało kto się spodziewał, że Renault zaprezentuje nową wizję modelu Scenic. W końcu segment vanów od lat boryka się ze spadkiem sprzedaży i wycofywaniem kolejnych modeli z rynku. Zresztą najlepiej widać to po Renault, który wykreślił z aktualnej oferty czwartą generację Scenica, która została zaprezentowana w 2016 r. Aktualnie nie można już zamówić tego modelu. Najwyraźniej Francuzi jednak przywiązali się do dźwięcznej nazwy i do idei stojącej za tym samochodem.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W nowym Scenicu zostaje nazwa i po części koncepcja auta rodzinnego. Nowa generacja pojawi się w 2024 roku i nie będzie już vanem. Przynajmniej z nazwy. Renault kilkukrotnie w materiałach prasowych zaznacza sformułowanie, że to samochód rodzinny. A to oznacza wszystko i nic, bo opis "auto rodzinne" może odnosić się praktycznie do wszystkich segmentów, no może z wyjątkiem dwumiejscowych aut sportowych. Jednak przyznać trzeba, że nowy model SUV-em nie jest. Jeśli już to napuchniętym kompaktem w stylu Volkswagena ID.3 czy nowego Megane E-Tech tyle, że jest od nich znacznie większy. Renault może sobie wymyślać określenia jakie chce. Nowy Scenic to po prostu crossover.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

mat. prasowe

Z technicznego punktu widzenia, Scenic Vision bazuje na platformie CMF-EV (Common Module Family - Electric Vehicle). To platforma wspólna z Renault Megane E-Tech i Nissanem Ariya. Jak sugeruje już sama nazwa platformy, nowy Scenic ma być postrzegany jako kolejny element strategii elektrycznej Renault. Tym samym porównanie do koncepcji Megane E-Tech jest oczywiste. Ważący około 1700 kg nowy Scenic należy do klasy kompaktowej, ale jest znacznie większy od elektrycznego Megane. Ma 4,49 metra długości (plus 28 cm w porównaniu z Megane e-Tech), 1,9 metra szerokości (plus 12 cm), 1,59 metra wysokości (plus 9 cm) i rozstaw osi 2,84 metra (plus 14 cm). Jeśli chodzi o wygląd to twórcy zapewniają, że koncept jest w 90 proc. podobny do wersji seryjnej. Oczywiści z kilkoma zastrzeżeniami.

Czytaj więcej

Po 9 latach 99 proc. baterii elektrycznych Renault Zoe są nadal w pełni sprawne
Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W wersji produkcyjnej zmiany na pewno dotkną układu napędowego. Zapowiadany przez Renault silnik wodorowy nie okazał się klasycznym silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, lecz hybrydą typu plug-in. A dokładniej: Renault Scenic Vision ma napęd wyłącznie elektryczny z dodatkowym ogniwem paliwowym, który zwiększa jego zasięg. Oprócz silnika elektrycznego o mocy 218 KM, który jest montowany w Megane E-Tech, koncepcyjny Scenic otrzymał silnik napędzany wodorem o mocy 22 KM. To słuszna pomoc w uzyskaniu dodatkowego zasięgu, bo w pod podłogą znajduje się akumulator o pojemności zaledwie 40 kWh. To tylko o 8 kWh więcej niż w np. w Volkswagenie E-Up i aż o 18 kWh mniej niż ma najmniejszy akumulator Skody Enyaq. Dzięki zastosowaniu napędu mieszanego konstruktorzy koncepcyjnego Renault twierdzą, że auto powinno być w stanie przejechać 800 km bez postoju przy ładowarce. Renault powinno pokonać odległości z Paryża do Marsylii z 5min postojem na tankowanie wodoru. Ponieważ jednak infrastruktura stacji tankowania wodoru we Francji jest póki co marginalna (4 stacje - wszystkie w Paryżu, 2 kolejne w planach) to pomysł napędu Scenika pozostanie w ramach koncepcji. Należy mieć nadzieję, że w produkcyjnym modelu znajdzie się miejsce na duży akumulator o pojemności co najmniej 60 kWh.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Na pierwszy rzut oka Scenic Vision przypomina elektryczne Megane - podobne ostre linie nadwozia, kształt całej bryły i detale stylistyczne. taki nowy styl Renault. Do tego sporo ciekawych detali jak np. brak środkowego słupka, 21 calowe felgi z aktywnie regulowanymi klapami, które się otwierają i zamykają. 90 procent tego samochodu nadaje się do powtórnego przetworzenia np. podłoga auta jest w 100 procentach wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu - w 45 procentach z plastikowych butelek po mleku, a w 55 procentach z plastikowych rurek. Klamry pasów bezpieczeństwa nie wymagają plastikowej osłony, a miedź zastosowana w akumulatorze i przewodach elektrycznych również pochodzi w całości z recyklingu. Ogólnie rzecz biorąc, pojazd ma być wykonany w ponad 70 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W modelu Scenic Vision Renault wprowadza zupełnie nowe podejście do systemu informacyjno-rozrywkowego. Jest tu w sumie 11 ekranów. W centrum znajduje się duży ekran, zamontowany z przodu pod przednią szybą i zaprojektowany tak, że po naciśnięciu przycisku staje się przezroczysty, a raczej wyświetlany jest na nim obraz z przedniej kamery. Jest on przeznaczony do wyświetlania informacji z systemów wspomagania, systemu nawigacji i prędkości. Reszta ekranów to małe, ruchome kwadraciki. Umieszczone są za kierownicą, po środku deski rozdzielczej i na każdych drzwiach. Za ich pośrednictwem pasażerowie obsługują podnośniki szyb czy ryglowanie zamków drzwi. Całość prezentuje się bardzo ciekawie. Renault podkreśla, że w centrum uwagi tego wnętrza jest człowiek. Nic więc dziwnego, że jedną z funkcji jest wyświetlacz, który pokazuje puls kierowcy. Samochód rozpoznaje rytm bicia serca kierowcy za pomocą dwóch czujników umieszczonych na kierownicy. System podobny do tego, który jest stosowany w smartwatchach.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Scenic ma kilka nowości pod względem bezpieczeństwa. Poduszki powietrzne mają tu działać inaczej. W siedzeniach zintegrowane są tak zwane poduszki powietrzne typu kokon, które w razie kolizji mają za zadanie otoczyć pasażerów i kierowcę. Nowy Scenic ma pojawić się na rynku w 2024 roku. Jako elektryk, bo na dodatkowy napęd wodorowy nie ma co liczyć przed 2030 rokiem. Jeśli nowe rodzinne Renault będzie miało większość pomysłów zastosowanych w koncepcie to można się spodziewać naprawdę ciekawego auta.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Czytaj więcej

Francuzi mogą stracić produkcję słynnego sportowego modelu