Polska już teraz odgrywa ważną rolę w łańcuchu dostaw tej branży w kilku obszarach. W tym miejscu można wymienić autobusy elektryczne (Solaris w I połowie 2023 r. był sprzedał najwięcej e-busów w UE), stacje ładowania (produkujemy i domowe wallboxy, i ultraszybkie stacje dla samochodów, i zaawansowane ładowarki pantografowe dla autobusów) i przede wszystkim akumulatory litowo-jonowe – Polska jest obecnie w liderem w Europie i czołowej piątce na świecie pod względem produkcji ogniw li-ion i komponentów powiązanych. O tym, jak ważny jest to sektor niech świadczy fakt, że wg prognoz do 2030 r. produkcja baterii w UE wzrośnie 11-krotnie względem 2022 r.
Powinniśmy się bać konkurencji ze strony innych Państw?
„Konkurencja” ze strony państw jest coraz większa. W ostatnich latach do innych krajów Europy Środkowej trafiły inwestycje, które mogły trafić do Polski. Można tu wymienić np. uruchomioną przez CATL na Węgrzech fabrykę baterii (o wartości ponad 7,3 mld EUR) czy fabrykę samochodów elektrycznych na Węgrzech (o wartości 1,2 mld EUR). Jeżeli chcemy utrzymać się w europejskiej czołówce, jeżeli nasz przemysł motoryzacyjny ma nadal odgrywać wiodącą rolę w łańcuchu dostaw, jeżeli nie chcemy pozostać biernym obserwatorem zmian zachodzących wszędzie wokół – konieczne jest zdefiniowanie nowych, strategicznych celów gospodarczych oraz instrumentów, których wdrożenie przybliży Polskę do realizacji tych celów. Wg prognoz PSPA, sektor elektromobilności (bez uwzględnienia firm dostarczających podzespoły wykorzystywane również w motoryzacji konwencjonalnej) może do 2035 r. generować niemal 5 proc. polskiego PKB. Abyśmy mogli to osiągnąć, PSPA zainicjowało projekt „Mapa zmian w sektorze transportu drogowego do 2035 r.”. Jego założenia obejmują przekształcenie Polski w wiodący hub produkcyjny pojazdów i podzespołów sektora elektromobilności, przyspieszenie transformacji polskiego sektora energetycznego w kierunku zeroemisyjnym oraz wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw świadczących usługi w obszarze transportu drogowego. Chcemy wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki i wsparcia transformacji w oparciu o nowoczesny system badawczo-rozwojowy. „Mapa” ma na celu wdrożenie systemowego wsparcia procesu dekarbonizacji polskiego sektora transportu na poziomie legislacyjnym, rynkowym i społecznym.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA
Foto: mat. prasowe
Jakie działania są konieczne?
Wzrost produkcji samochodów elektrycznych w Polsce można stymulować m.in. poprzez wdrożenie wsparcia ze środków publicznych (w formie funduszu celowego) na rzecz dywersyfikacji działalności polskich przedsiębiorstw w kierunku produktów i usług związanych z sektorem nowej mobilności, czy też wprowadzenie instrumentów stymulujących popyt na BEV na rynku krajowym. Pod kątem utrzymania wiodącej pozycji Polski w sektorze bateryjnym celowe jest usprawnienie procesu wydawania zezwoleń i ocen oddziaływania na środowisko, jak również wzrost krajowych kompetencji w obszarze recyklingu kluczowych surowców.