Jakie są kluczowe założenia strategii na polskim rynku – i dlaczego właśnie Polska została wybrana jako kierunek ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej?
Polska została wybrana jako pierwszy rynek w Europie Środkowo-Wschodniej, ponieważ spełnia kluczowe warunki niezbędne do wprowadzenia nowoczesnej, technologicznej marki motoryzacyjnej. Jest to największy rynek motoryzacyjny w regionie, z rozwiniętą infrastrukturą logistyczną, rosnącą liczbą rejestracji aut elektrycznych oraz coraz bardziej świadomym i wymagającym klientem, który aktywnie poszukuje innowacji i przełomowych rozwiązań. Za wyborem Polski stoją również konkretne liczby: w maju 2025 r. liczba modeli BEV była o 42 proc. wyższa niż w maju 2024 r. Z kolei w segmencie osobowych BEV, wzrost wyniósł 44 proc. (rok do roku): z około 59 000 w maju 2024 r. do ponad 85 000 w maju 2025 r. Strategia Xpeng w Polsce opiera się na kilku filarach. Po pierwsze, budowa silnej obecności lokalnej, która zapewni klientom dostęp nie tylko do samochodów, ale również do kompleksowej opieki posprzedażowej, części zamiennych i wsparcia technologicznego. Po drugie, ekspansja przy wsparciu stabilnego, zaufanego partnera – Inchcape – który dysponuje doświadczeniem w budowie i rozwijaniu marek motoryzacyjnych w Europie. Po trzecie, dostosowanie oferty modelowej i sposobu komunikacji do specyfiki rynku, z uwzględnieniem potrzeb klientów indywidualnych i flotowych. Inchcape odpowiada za operacyjne wdrożenie strategii Xpeng w Polsce – od uruchomienia kanałów sprzedaży i serwisu, po zapewnienie zaplecza logistycznego i edukację rynku.
W jaki sposób Xpeng zamierza konkurować z silnymi graczami, takimi jak Tesla, Volkswagen czy BYD?
Od początku pozycjonujemy się jako marka technologiczna oferująca jakość premium za konkurencyjną ceną, a nie tylko jako producent samochodów elektrycznych. Wyróżnikiem niema być pojedynczy element, jak np. cena – ale spójna koncepcja auta jako zintegrowanej platformy cyfrowej. Auta nazywamy „software-defined vehicles” – czyli pojazdami, w których system operacyjny, funkcje autonomiczne i rozwiązania z zakresu AI stanowią trzon konstrukcji, a nie tylko dodatek. Technologia marki wykracza poza to, co dziś oferuje większość konkurentów – zarówno pod względem systemów wspomagania kierowcy (ADAS), jak i personalizacji wnętrza, sterowania gestami, rozpoznawania głosu i interakcji człowiek-maszyna. Wysoką jakość ma uzupełnić atrakcyjna cena – konfiguracje zawierają w standardzie wyposażenie, które u innych producentów wymaga dopłat w wysokości kilkunastu tysięcy złotych.
Czy rozważacie inwestycje w infrastrukturę ładowania – własne sieci, partnerstwa lub inne formy wsparcia dla klientów w Polsce, gdzie infrastruktura wciąż kuleje?