Zima za pasem. Czy Polacy chętnie wymieniają opony letnie na zimowe?
I tak, i nie. Z jednej strony niektóre badania pokazują, że zdecydowana większość deklaruje wymianę opon na zimowe. Patrząc jednak na rzeczywistość drogową, nadal widzimy sporą grupę jeżdżących zimą na oponach letnich albo na oponach, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Ale gdyby nawet przyjąć, że opony zmienia co najmniej 80–85 proc. kierowców, to z perspektywy bezpieczeństwa nas wszystkich to nadal za mało. Polska jest ciągle jednym z niewielu krajów Europy, w którym nie ma przepisów o obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych lub całorocznych. Mimo regularnych akcji edukacyjnych niektórzy wciąż nie chcą przyjąć do wiadomości, że opony letnie zimą nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7 st. C. W takich warunkach pogodowych mieszanka gumowa opony letniej po prostu twardnieje, co przekłada się na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania. Natomiast dobre opony zimowe, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika i masie innowacyjnych zastosowań, wspomagają jazdę nawet w najtrudniejszych warunkach.
A jak wygląda rynek opon całorocznych?
W ostatnich latach rynek opon całorocznych systematycznie rośnie. W trzecim kwartale tego roku w Europie sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła o 20 proc., porównując do 2020 r. Opony całoroczne to oczywiście rozwiązanie kompromisowe, ale z zachowaniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Od czasu opracowania konceptu opony wielosezonowej przez inżynierów Goodyeara w latach 70. prowadzone są nieustanne badania i wdrażane innowacje rozwijające ten rodzaj opon.