BMW iX1 i X1: Dwie nazwy, trzy typy napędów

BMW oferuje nowy model X1 jako model spalinowy, hybrydę plug-in, ale także w wersji z napędem wyłącznie elektrycznym. Tylko wtedy nazywa go iX1.

Publikacja: 13.06.2022 10:47

BMW X1

BMW X1

Foto: mat. prasowe

W 2009 r. BMW po raz pierwszy wprowadziło na rynek model X1 - wówczas był to model oparty na platformie z napędem na tylne koła. Trzynaście lat później firma z Monachium wprowadza trzecią generację modelu X1 i drugą opartą na architekturze z napędem na przednie koła. Teraz X1, który rośnie z generacji na generację jest bezsprzecznie SUV-em. Nowy X1 jest o 5,3 cm dłuższy (4,5 metra), szerszy o 2,4 cm (1,85 metra) i wyższy 4,4 cm (1,64 metra) od swojego poprzednika. Zwiększył się również rozstaw osi - o 2,2 cm do 2,96 metra. W nowym X1 nie ma za to monstrualnych nerek jak w serii 4. Zadbano o  aerodynamikę nadwozia i masę auta, co szczególnie ważne przy wersji elektrycznej. Jest więc lekka aluminiowa maska, schowane klamki drzwi, długi spojler na krawędzi dachu. Zelektryfikowane hybrydy plug-in oraz model elektryczny iX1 wyróżnia się jasnoniebieskimi akcentami - np. logo BMW otoczone jest jasnoniebieskim pierścieniem z przodu i z tyłu, na osłonach piast kół i na piaście kierownicy. W żadnej wersji nie widać końcówek rur wydechowych - projektanci całkowicie je ukryli.

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

We wnętrzu pojawił się podwójny wyświetlacz znany z niedawno zmodernizowanych modeli serii 3 i 4. Wyświetlacz z najnowszym system operacyjnym BMW OS 8 eliminuje konieczność używania większości przycisków. Zostały tylko te najbardziej potrzebne - przycisk uruchamiania silnika, przycisk świateł awaryjnych, przełącznik oraz regulator głośności. Pasażerowie mają skorzystać na zwiększonych wymiarach auta. Z przodu ma być nieco więcej miejsca na ramiona, a z tyłu więcej na nogi. Tylną kanapę można złożyć w układzie 60/40 i opcjonalnie przesunąć o 13 cm - ale nie w elektrycznym iX1. Tu tylne siedzenie jest zabudowane na stałe, można je tylko złożyć w proporcji 40:20:40. Bagażnik pomieścić 540 litrów bagażu, czyli o 35 l więcej niż poprzedniku. Po złożeniu oparć z tyłu zmieści się 1600 litrów - o 50 l więcej. Po raz pierwszy w tym modelu za dodatkową opłatą dostępny jest elektrycznie składany hak przyczepy.

Czytaj więcej

BMW M4 Edycja 50 lat M GmbH: Wyjątkowe urodziny
BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

W porównaniu z poprzednią generacją BMW zwiększyło liczbę wyposażenia standardowego. Standardem jest teraz system nawigacji, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, asystent parkowania z kamerą cofania oraz rozszerzona gama systemów wspomagających kierowcę. Najmniejszy SUV BMW doczekał się również gruntownej zmiany układu jezdnego. Model X1 ma być być bardziej zwinny i precyzyjny w prowadzeniu. Elementy zawieszenia są teraz wykonane z aluminium, co zmniejsza masę pojazdu o trzy kilogramy. W ramach wyposażenia dodatkowego klient może zamówić adaptacyjne zawieszenie M-Sport obniżone o 15 mm.

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

Nowy X1 będzie dostępny również w wersji z napędem wyłącznie elektrycznym. Nosi on nazwę iX1 xDrive30 i jest wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 64,7 kWh. Dwa silniki, zamontowane na przedniej i tylnej osi, wytwarzają łącznie 313 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 494 Nm. iX1 rozpędza się do 100 km/h w 5,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Zużycie energii elektrycznej ma średnio wynosić 17,3 kWh co ma pozwolić na osiągnięcie zasięgu do 438 km. Standardowo możliwe jest ładowanie prądem zmiennym o mocy 11 kW (czas ładowania 6,5 godziny) i 22 kW (czas ładowania 3,5 godziny). W przypadku prądu stałego moc ładowania może wynosić do 130 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent w ciągu 29 minut.

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

Spalinowe wersje X1 xDrive 23i (218 KM) i X1 xDrive 23d (211 KM) mają system 48-woltowy. Jest tu mały silnik elektryczny, który czerpie energię z 48-woltowego akumulatora, współpracuje z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową, która jest standardem we wszystkich modelach spalinowych X1. Wytwarza on moc 19 KM i moment obrotowy 55 Nm. Wspomaga w ten sposób silnik spalinowy podczas przyspieszania, a z drugiej strony umożliwia odzyskiwanie energii jako generator. Topowa wersja X1 xDrive30e ma 326 KM i jest nią hybryda plug-in, której elektryczny zasięg wynosi 89 km.

BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

Dostawy nowego BMW X1 z silnikiem spalinowym rozpoczną się w październiku tego roku, a modelu iX1 i hybryd plug-in w listopadzie 2022 r. Cena modelu X1 sDrive18i rozpoczyna się od 176 100 zł. Model X1 sDrive23i startuje od 226 600 zł. Cena diesli: X1 sDrive18d - od 196 100 zł, X1 sDrive23d - od 241 600 zł. Pakiet sportowy M to dopłata 6000 zł. Póki co nie podano polskiej ceny elektrycznej wersji iX1.

BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

Czytaj więcej

Trzy pomysły na napęd. Rozum czy serce?

W 2009 r. BMW po raz pierwszy wprowadziło na rynek model X1 - wówczas był to model oparty na platformie z napędem na tylne koła. Trzynaście lat później firma z Monachium wprowadza trzecią generację modelu X1 i drugą opartą na architekturze z napędem na przednie koła. Teraz X1, który rośnie z generacji na generację jest bezsprzecznie SUV-em. Nowy X1 jest o 5,3 cm dłuższy (4,5 metra), szerszy o 2,4 cm (1,85 metra) i wyższy 4,4 cm (1,64 metra) od swojego poprzednika. Zwiększył się również rozstaw osi - o 2,2 cm do 2,96 metra. W nowym X1 nie ma za to monstrualnych nerek jak w serii 4. Zadbano o  aerodynamikę nadwozia i masę auta, co szczególnie ważne przy wersji elektrycznej. Jest więc lekka aluminiowa maska, schowane klamki drzwi, długi spojler na krawędzi dachu. Zelektryfikowane hybrydy plug-in oraz model elektryczny iX1 wyróżnia się jasnoniebieskimi akcentami - np. logo BMW otoczone jest jasnoniebieskim pierścieniem z przodu i z tyłu, na osłonach piast kół i na piaście kierownicy. W żadnej wersji nie widać końcówek rur wydechowych - projektanci całkowicie je ukryli.

Premiery
Renault Captur przeszedł modernizację. Zmiany są naprawdę widoczne
Premiery
Audi Q6 e-tron nareszcie zadebiutowało. To bardzo ważny model w gamie marki
Premiery
Tym modelem Lamborghini żegna się z silnikiem V10. Powstanie tylko 10 egz.
Premiery
Elektryczny hit Volvo doczekał się tuningu. Bodykit dla Volvo EX30
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Premiery
Volkswagen ID.Buzz GTX: Elektryczny hot hatch w ciele vana