BMW iX1 i X1: Dwie nazwy, trzy typy napędów

BMW oferuje nowy model X1 jako model spalinowy, hybrydę plug-in, ale także w wersji z napędem wyłącznie elektrycznym. Tylko wtedy nazywa go iX1.

Publikacja: 13.06.2022 10:47

BMW X1

BMW X1

Foto: mat. prasowe

W 2009 r. BMW po raz pierwszy wprowadziło na rynek model X1 - wówczas był to model oparty na platformie z napędem na tylne koła. Trzynaście lat później firma z Monachium wprowadza trzecią generację modelu X1 i drugą opartą na architekturze z napędem na przednie koła. Teraz X1, który rośnie z generacji na generację jest bezsprzecznie SUV-em. Nowy X1 jest o 5,3 cm dłuższy (4,5 metra), szerszy o 2,4 cm (1,85 metra) i wyższy 4,4 cm (1,64 metra) od swojego poprzednika. Zwiększył się również rozstaw osi - o 2,2 cm do 2,96 metra. W nowym X1 nie ma za to monstrualnych nerek jak w serii 4. Zadbano o  aerodynamikę nadwozia i masę auta, co szczególnie ważne przy wersji elektrycznej. Jest więc lekka aluminiowa maska, schowane klamki drzwi, długi spojler na krawędzi dachu. Zelektryfikowane hybrydy plug-in oraz model elektryczny iX1 wyróżnia się jasnoniebieskimi akcentami - np. logo BMW otoczone jest jasnoniebieskim pierścieniem z przodu i z tyłu, na osłonach piast kół i na piaście kierownicy. W żadnej wersji nie widać końcówek rur wydechowych - projektanci całkowicie je ukryli.

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

We wnętrzu pojawił się podwójny wyświetlacz znany z niedawno zmodernizowanych modeli serii 3 i 4. Wyświetlacz z najnowszym system operacyjnym BMW OS 8 eliminuje konieczność używania większości przycisków. Zostały tylko te najbardziej potrzebne - przycisk uruchamiania silnika, przycisk świateł awaryjnych, przełącznik oraz regulator głośności. Pasażerowie mają skorzystać na zwiększonych wymiarach auta. Z przodu ma być nieco więcej miejsca na ramiona, a z tyłu więcej na nogi. Tylną kanapę można złożyć w układzie 60/40 i opcjonalnie przesunąć o 13 cm - ale nie w elektrycznym iX1. Tu tylne siedzenie jest zabudowane na stałe, można je tylko złożyć w proporcji 40:20:40. Bagażnik pomieścić 540 litrów bagażu, czyli o 35 l więcej niż poprzedniku. Po złożeniu oparć z tyłu zmieści się 1600 litrów - o 50 l więcej. Po raz pierwszy w tym modelu za dodatkową opłatą dostępny jest elektrycznie składany hak przyczepy.

Czytaj więcej

BMW M4 Edycja 50 lat M GmbH: Wyjątkowe urodziny
BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

W porównaniu z poprzednią generacją BMW zwiększyło liczbę wyposażenia standardowego. Standardem jest teraz system nawigacji, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, asystent parkowania z kamerą cofania oraz rozszerzona gama systemów wspomagających kierowcę. Najmniejszy SUV BMW doczekał się również gruntownej zmiany układu jezdnego. Model X1 ma być być bardziej zwinny i precyzyjny w prowadzeniu. Elementy zawieszenia są teraz wykonane z aluminium, co zmniejsza masę pojazdu o trzy kilogramy. W ramach wyposażenia dodatkowego klient może zamówić adaptacyjne zawieszenie M-Sport obniżone o 15 mm.

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

Nowy X1 będzie dostępny również w wersji z napędem wyłącznie elektrycznym. Nosi on nazwę iX1 xDrive30 i jest wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 64,7 kWh. Dwa silniki, zamontowane na przedniej i tylnej osi, wytwarzają łącznie 313 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 494 Nm. iX1 rozpędza się do 100 km/h w 5,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Zużycie energii elektrycznej ma średnio wynosić 17,3 kWh co ma pozwolić na osiągnięcie zasięgu do 438 km. Standardowo możliwe jest ładowanie prądem zmiennym o mocy 11 kW (czas ładowania 6,5 godziny) i 22 kW (czas ładowania 3,5 godziny). W przypadku prądu stałego moc ładowania może wynosić do 130 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent w ciągu 29 minut.

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

Spalinowe wersje X1 xDrive 23i (218 KM) i X1 xDrive 23d (211 KM) mają system 48-woltowy. Jest tu mały silnik elektryczny, który czerpie energię z 48-woltowego akumulatora, współpracuje z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową, która jest standardem we wszystkich modelach spalinowych X1. Wytwarza on moc 19 KM i moment obrotowy 55 Nm. Wspomaga w ten sposób silnik spalinowy podczas przyspieszania, a z drugiej strony umożliwia odzyskiwanie energii jako generator. Topowa wersja X1 xDrive30e ma 326 KM i jest nią hybryda plug-in, której elektryczny zasięg wynosi 89 km.

BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

Dostawy nowego BMW X1 z silnikiem spalinowym rozpoczną się w październiku tego roku, a modelu iX1 i hybryd plug-in w listopadzie 2022 r. Cena modelu X1 sDrive18i rozpoczyna się od 176 100 zł. Model X1 sDrive23i startuje od 226 600 zł. Cena diesli: X1 sDrive18d - od 196 100 zł, X1 sDrive23d - od 241 600 zł. Pakiet sportowy M to dopłata 6000 zł. Póki co nie podano polskiej ceny elektrycznej wersji iX1.

BMW X1

BMW X1

mat. prasowe

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

BMW X1 z pakietem sportowym M

BMW X1 z pakietem sportowym M

mat. prasowe

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

BMW iX1

BMW iX1

mat. prasowe

Czytaj więcej

Trzy pomysły na napęd. Rozum czy serce?

W 2009 r. BMW po raz pierwszy wprowadziło na rynek model X1 - wówczas był to model oparty na platformie z napędem na tylne koła. Trzynaście lat później firma z Monachium wprowadza trzecią generację modelu X1 i drugą opartą na architekturze z napędem na przednie koła. Teraz X1, który rośnie z generacji na generację jest bezsprzecznie SUV-em. Nowy X1 jest o 5,3 cm dłuższy (4,5 metra), szerszy o 2,4 cm (1,85 metra) i wyższy 4,4 cm (1,64 metra) od swojego poprzednika. Zwiększył się również rozstaw osi - o 2,2 cm do 2,96 metra. W nowym X1 nie ma za to monstrualnych nerek jak w serii 4. Zadbano o  aerodynamikę nadwozia i masę auta, co szczególnie ważne przy wersji elektrycznej. Jest więc lekka aluminiowa maska, schowane klamki drzwi, długi spojler na krawędzi dachu. Zelektryfikowane hybrydy plug-in oraz model elektryczny iX1 wyróżnia się jasnoniebieskimi akcentami - np. logo BMW otoczone jest jasnoniebieskim pierścieniem z przodu i z tyłu, na osłonach piast kół i na piaście kierownicy. W żadnej wersji nie widać końcówek rur wydechowych - projektanci całkowicie je ukryli.

Premiery
Dla tych, dla których Audi RS Q8 jest za wolne. Najmocniejszy model w dziejach Audi
Premiery
Polska premiera BMW M5 równocześnie ze światową
Premiery
Ford szykuje się na rajd Dakar. Pod maską V8, a za kierownicą legendy
Premiery
Alpine A290: Nowa era w dziejach francuskiej marki
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Premiery
Panda może żyć dalej. Kolejna modernizacja najmniejszego Fiata