Za zmianą przepisów dotyczących akcyzy było 250 posłów. Przeciw zagłosowało 11, a 177 wstrzymało się głosu. W efekcie podjętych decyzji, zwolnienie z akcyzy dotyczące dotyczy hybrydowych (PHEV) samochodów typu plug-in z silnikiem o pojemności nie większej niż 2000 cm3, zostało wydłużone do 31 grudnia 2029 r. To niespodzianka, gdyż wcześniej datą graniczną był 31 grudnia 2023 r. W uzasadnieniu przygotowanym przez Ministerstwo Finansów możemy przeczytać, że przedłużenie zwolnienia wynikało z konieczności utrzymania korzystnego opodatkowania samochodów "z wtyczką". Bez jakichkolwiek działań, po upływie terminu, na hybrydy typu plug-in obowiązywałaby stawka akcyzy wynosząca 3,1 proc. Tymczasem w odniesieniu do pojazdów hybrydowych "bez wtyczki" (MHEV, HEV) o tej samej pojemności, stawka akcyzy wynosiłaby 1,55 proc.

Czytaj więcej

Prezydent zdecydował. Konfiskata auta za jazdę pod wpływem alkoholu

Według rządu tego typu działanie ma wspierać zakup aut hybrydowych ładowanych z gniazdka, które w ocenie urzędników są bardziej przyjazne środowisku. Twierdzą oni również, że obniżona akcyza na auta typu PHEV przysłużą się docelowo promocji pojazdów w pełni elektrycznych. Resort Finansów liczy, że sprzedaży hybryd typu plug-in będzie coraz lepsza. W 2021 r. sprzedano ich około 7 tysięcy sztuk. Właściciele dzięki obniżonej akcyzie zaoszczędzili na tym około 30 milionów złotych. Prognozy zakładają, że w kolejnych latach kwoty te będą jeszcze większe. W 2023 r. wyniosą ok. 36 mln zł, a w latach 2024-2026 prognozuje się, że powyższa kwota będzie wzrastać o 10 proc. w stosunku rok do roku – wylicza ministerstwo. W Polsce obniżona o połowę stawka akcyzy obowiązuje od 2000 roku. Preferencyjne warunki przewidują, że stawka akcyzy na auta hybrydowe z jednostką spalinową o pojemności do 2000 cm3 ma wynosić 1,55 proc., a nie 3,1 proc. Z kolei za hybrydę o pojemności jednostki konwencjonalnej większej niż 2000 cm3 (ale do 3500 cm3), trzeba by odprowadzić 9,3 proc. podatku (zamiast obecnej stawki 18,6 proc.).

Czytaj więcej

Toyota wszystkich zaskoczyła. Nowy Prius z najbardziej wydajnym napędem w historii