Za zmianą przepisów dotyczących akcyzy było 250 posłów. Przeciw zagłosowało 11, a 177 wstrzymało się głosu. W efekcie podjętych decyzji, zwolnienie z akcyzy dotyczące dotyczy hybrydowych (PHEV) samochodów typu plug-in z silnikiem o pojemności nie większej niż 2000 cm3, zostało wydłużone do 31 grudnia 2029 r. To niespodzianka, gdyż wcześniej datą graniczną był 31 grudnia 2023 r. W uzasadnieniu przygotowanym przez Ministerstwo Finansów możemy przeczytać, że przedłużenie zwolnienia wynikało z konieczności utrzymania korzystnego opodatkowania samochodów "z wtyczką". Bez jakichkolwiek działań, po upływie terminu, na hybrydy typu plug-in obowiązywałaby stawka akcyzy wynosząca 3,1 proc. Tymczasem w odniesieniu do pojazdów hybrydowych "bez wtyczki" (MHEV, HEV) o tej samej pojemności, stawka akcyzy wynosiłaby 1,55 proc.
Czytaj więcej
Prezydent RP, Andrzej Duda – podpisał przepis, który umożliwia konfiskatę samochodu za jazdę po alkoholu. Jeżeli nie należy on do prowadzącego, to karą będzie zapłata jego rynkowej równowartość. Nawet jak zostanie rozbity w wypadku. To nie jedyne zmiany wprowadzane przez nowelizację ustawy.
Według rządu tego typu działanie ma wspierać zakup aut hybrydowych ładowanych z gniazdka, które w ocenie urzędników są bardziej przyjazne środowisku. Twierdzą oni również, że obniżona akcyza na auta typu PHEV przysłużą się docelowo promocji pojazdów w pełni elektrycznych. Resort Finansów liczy, że sprzedaży hybryd typu plug-in będzie coraz lepsza. W 2021 r. sprzedano ich około 7 tysięcy sztuk. Właściciele dzięki obniżonej akcyzie zaoszczędzili na tym około 30 milionów złotych. Prognozy zakładają, że w kolejnych latach kwoty te będą jeszcze większe. W 2023 r. wyniosą ok. 36 mln zł, a w latach 2024-2026 prognozuje się, że powyższa kwota będzie wzrastać o 10 proc. w stosunku rok do roku – wylicza ministerstwo. W Polsce obniżona o połowę stawka akcyzy obowiązuje od 2000 roku. Preferencyjne warunki przewidują, że stawka akcyzy na auta hybrydowe z jednostką spalinową o pojemności do 2000 cm3 ma wynosić 1,55 proc., a nie 3,1 proc. Z kolei za hybrydę o pojemności jednostki konwencjonalnej większej niż 2000 cm3 (ale do 3500 cm3), trzeba by odprowadzić 9,3 proc. podatku (zamiast obecnej stawki 18,6 proc.).
Czytaj więcej
Hybrydowy pionier doczekał się piątej generacji. Zaprezentowany na salonie samochodowym w Los Angeles występuje wyłącznie jako hybryda typu plug-in. To ulubiony model polskich taksówkarzy.