Grupa Stellantis z dziewięcioma markami (Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel i Peugeot) miała trudności w 2021 roku pewne kłopoty we Włoszech. Ogólnie grupie udało się zwiększyć sprzedaż o 2,67 proc. (551.421 egz. aut), ale np. Alfa Romeo musiała zaakceptować spadek aż o 34,36 procent. Najlepiej pod względem wzrostów spisało się Maserati ze wzrostem o 21,12 procent, chociaż na niewiele się to zdaje, bi to pod względem liczby egzemplarzy zaledwie 1646 samochodów. Grupa Volkswagen (Audi, Cupra, Lamborghini, Seat, Skoda i VW) poradziła sobie lepiej i wygenerowała wzrost o 4,16 proc. Marki Volkswagen i Seat były na włoskim rybnku na minusie (-1,62 proc. i - 2,96 proc.), za to Audi miało wzrost o 11,8 proc (55 719 pojazdów). Do wygranych zaliczyć można należącą do Mercedesa markę Smart, która wypracowała plus w wysokości ponad 50 proc. Dobrze poradziło sobie BMW - Bawarczycy zdołali zwiększyć rejestracje o 11,15 procent. Do największych zwycięzców zaliczają się Hyundai (+34,78 proc.), Kia (+23,78 proc.), Mazda (+22,7 proc.) oraz Toyota (+19,05 proc.) i Suzuki (+17,51 proc.). Tesla z plusem 58,87 proc. i Great Wall (102,98 proc.) mają duże wzrosty, ale stosunkowo niewielkie ilości rejestracji.
Czytaj więcej
Czy ulubionym autem w Rosji jest Łada i jakie inne samochody kupują klienci w tym kraju? Oto Top20 bestsellerów w Rosji w roku 2021.
Jak na prawie wszystkich rynkach samochodowych, również włoscy nabywcy tracą zainteresowanie modelami z dieslem. Liczba nowych rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi w 2021 r. spadła aż o 27,7 proc. Za to liczba rejestracji modeli hybrydowych typu plug-in z silnikami wysokoprężnymi wzrosła o 225,1 procent, a hybryd typu plug-in z silnikami benzynowymi o 148,8 procent. Mimo to udziały w rynku wynoszące raptem 0,3 i 4,4 procent są marginalne. Włosi kochają limuzyny. Mają one udział w rynku na poziomie 44,6 procent, za nimi plasują się modele crossover z 38,8 procentami i SUV-y z 9,4 procentami.
Zaskoczenia na włoskim rynku są trzy. Pierwsze to znakomita pozycja Jeepa. Az dwa modele (Compass i Renegade) są w top 10. Drugą ciekawostką jest niezłomna popularność Lancii Ypsilon (trzecie miejsce), która oferowana jest tylko i wyłącznie na włoskim rynku. Punkt trzeci to Fiat Panda, model który po prostu dystansuje konkurencję o lata świetlne - pierwsze miejsce dzieli od drugiego (Fiat 500) ponad 67 tys. zarejestrowanych egzemplarzy.
Najchętniej kupowane samochody we Włoszech w 2021 roku: