Choć Tesla Model Y jest już dwa lata na światowych rynkach, to do polskiej oferty trafił dopiero teraz. Kompaktowy crossover, którego konkurencją jest m.in. Ford Mustang Mach-E czy Hyundai Ioniq 5, dostępny jest w dwóch odmianach. Pierwsza z nich (Long Range) oferuje wg. danych producenta 505 km zasięgu, ale gorsze osiągi, gdyż pierwszą setkę na prędkościomierzu zobaczymy po 5,1 s. Druga opcja to Performance. W tym przypadku otrzymujemy lepsze parametry jezdne – przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 3,7 sekundy – ale odbywa się to kosztem zasięgu. Dla tej odmiany maksymalny dystans możliwy do przejechania bez konieczności ładowania to ok. 480 km.

CZYTAJ TAKŻE: Test praktyczny zasięgu aut elektrycznych. Tesla i Mustang na czele

""

Tesla Model Y

moto.rp.pl

Moc i zasięg to nie jedyne różnice pomiędzy wariantami. Model Y Performance wyróżnia się 21-calowymi kołami, obniżonym zawieszeniem, sportowym układem hamulcowym, pedałami z aluminium oraz zwiększoną prędkością maksymalną do 241 km/h. Model Long Range posiada natomiast wybór 19- lub 20-calowych kół, a maksymalnie rozpędza się do 217 km/h.
W przypadku wersji wyposażenia, producent uprościł cały proces wyboru do maksimum. W konfiguratorze dostępna jest jedna wersja wyposażenia. W standardzie otrzymujemy m.in. podstawowego autopilota, panoramiczny dach, indukcyjną ładowarkę dla dwóch telefonów, wykończenie wnętrza wegańskim materiałem, audio klasy premium czy podgrzewane fotele z przodu i z tyłu. Co ciekawe na liście opcji znalazł się np. hak holowniczy.

""

Tesla Model Y.

moto.rp.pl

Autopilot łączy cechy adaptacyjnego tempomatu z asystentem pasa ruchu. Dla klientów wymagających dostępna jest jego rozszerzona odmiana, która kosztuje dodatkowo 19,5 tys. zł. Wtedy posiada ona m.in. funkcję Summon czy możliwość automatycznej zmiany pasa ruchu. Tesla oferuje też pełną zdolność do jeszcze bardziej samodzielnej jazdy, która obecnie polega dodatkowo na monitorowaniu sygnalizacji świetlnej i znaków stop (39 tys. zł). To czego zabrakło w polskim cenniku to trzeci rząd siedzeń. Mimo że sam Elon Musk chwalił się tym rozwiązaniem, jeszcze w 2019 roku, to w Polsce jak na razie Model Y z możliwością przewozu 7-osób nie jest dostępny.

""

Tesla Model Y.

moto.rp.pl

W przypadku cen nowej Tesli Model Y, trzeba poruszyć dwa wątki: bez dotacji i z dotacją. Ostatnio ogłoszony program „Mój elekryk” sprawia, że nowa Tesla może być przystępniejsza cenowo.
Tesla Model Y Long Range: od 299 990 zł (272 990 zł z dopłatą)
Tesla Model Y Performance: od 329 990 zł (302 990 zł z dopłatą)

CZYTAJ TAKŻE: Tesla pod presją konkurencji. Produkcja Cybertrucka jeszcze w tym roku

W porównaniu do konkurencji Tesla jest dość drogą pozycją. Ford Mustang Mach-E, który w podstawowym wariancie z baterią 75 kWh i mocą 269 KM, kosztuje od 216 120 zł. Innym przykładem jest Hyundai Ioniq 5, który z baterią 58 kWh i mocą 170 KM kosztuje od 189 900 zł. W mocniejszej opcji (305 KM) jego cena startowa wzrasta do 239 900 zł – co i tak czyni go tańszym od Tesli.

Ceny konkurencji
– BMW iX3 (286 KM) Inspiring – od 268 900 zł
– Ford Mustang Mach-E 75 kWh (269 KM) RWD – od 216 120 zł
– Hyundai Ioniq 5 58 kWh (170 KM) Smart – od 189 900 zł
– Kia EV6 58 kWh (170 KM) RWD – od 179 900 zł
– Mercedes EQC (408 KM) 4MATIC – od 299 000 zł

""

Tesla Model Y.

moto.rp.pl