W związku z końcem 2021 roku przypominamy najważniejsze, najciekawsze, budzące największe emocje teksty, które ukazały się na łamach "Rzeczpospolitej" i na rp.pl. Przypomnijmy sobie czym w minionych 12 miesiącach żyła Polska. Ten tekst opublikowaliśmy w maju 2021 r.
Rekord prędkości, który został ustanowiony przez SSC Tuatara budził wiele kontrowersji. Podczas próby pobicia rekordu dopatrzono się wielu nieprawidłowości, które wskazywały, że samochód jechał wolniej niż podano w oficjalnej informacji. Amerykańska firma w ramach próby przekonania sceptyków, pokazała wideo, na którym widać, jak auto osiąga 331 mil/h (532,69 km/h). To jednak nie wystarczyło, bo wątpliwości nadal było sporo. Ostatecznie firma SSC North America (skrót SSC – Shelby SuperCars – nazwana na cześć założyciela Jeroda Shelby’ego, który nie ma żadnego związku z Carrollem Shelby) chciała uciąć wszelkie spekulacje i jeszcze raz pobić rekord prędkości.
CZYTAJ TAKŻE: Powstanie elektryczne Lamborghini
SSC Tuatara
Zgodnie z wymaganiami bicia rekordu, konieczne jest przejechanie tego samego odcinka w przeciwnych kierunkach. Następnie wyciąga się średnią z dwóch przejazdów. Za kierownicą usiadł właściciel SSC Tuatary, niejaki Larry Caplin, który na co dzień jest… dentystą. SSC Tuatara z silnikiem o mocy 1750 KM i masie własnej 1247 kg pokonała pierwszą próbę z prędkością 279,7 mil/h (450,1 km/h), a przy drugiej samochód osiągnął maksymalną prędkość 286,1 mil/h (460,4 km/h), co daje średnią prędkość z dwóch przejazdów 282,9 mil/h (455,3 km/h). Wynik imponujący, ale aż o 48 km/h gorszy od tego, który być kwestionowany, bo osiągnięto wtedy 331, 15 mil/h (508,73 km/h). Jednak wynik 455,3 km/h wystarczy żeby Tuatara została najszybszym produkowanym seryjnie samochodem na świecie. Jest szybsza od dwukierunkowego przejazdu Koenigsegga Agera RS z 2017 roku – 277,87 mil/h (447,2 km/h) – ale nie zbliżyła się do prędkości 304,77 mil/h (490,48 km/h) Bugatti Chirona w 2019 roku, który nie może być uznany za oficjalny rekord. Na torze testowym Volkswagena (Ehra-Lessien), gdzie dokonywano pomiaru nie można pojechać z taką prędkością w obu kierunkach.