Jedną z wyjątkowych innowacji w historii Audi i kamieniem węgielnym tożsamości marki jest napęd na wszystkie koła, znany jako Quattro. Technologia, która niegdyś była egzotyczna w samochodach osobowych, w tym roku świętuje swoje 40-lecie i może pochwalić się długą historią sukcesów. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat Audi wyprodukowało prawie 11 milionów aut z napędem na cztery koła. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku zbudowano prawie 500 000 Audi z napędem na cztery koła. Nawet w elektrycznej przyszłości quattro pozostanie integralną częścią i znakiem rozpoznawczym Audi.
CZYTAJ TAKŻE: Test | Audi RS6: Chcę mieć wszystko
Pierwszy model Audi Quattro z 1990 roku.
Prezentacja Audi Quattro w 1980 roku.
Historia quattro rozpoczęła się pod koniec 1976 roku od zimowych testów w Skandynawii. Audi pracowało nad zamówieniem, które od wojska otrzymała marka Volkswagen. Terenowy pojazd Iltis z napędem na obie osie mimo znacznie słabszego silnika (75 KM) miał podczas dynamicznych prób na śniegu i lodzie sporą przewagę w prowadzeniu i dynamice nad testowanymi w tym samym czasie modelami Audi. – Pomysł na Quattro wziął się również z faktu, że Volkswagen Iltis z napędem na wszystkie koła miał wyraźne zalety trakcyjne podczas zimowych jazd. Objeżdżał bez problemu o wiele mocniejsze samochody – wspomina Dieter Weidemann, dyrektor ds. rozwoju napędu quattro w Audi. Tak pojawiła się idea przeniesienia technologii napędu na wszystkie koła do auta drogowego. Najbardziej obiecująca okazała się kombinacja z mocnym silnikiem turbo, która ostatecznie doprowadziła do seryjnej produkcji sportowego coupe Audi Quattro o mocy 200 KM. Auto pojawiło się na rynku w 1980 roku. Oryginalne Audi Quattro, które było zaplanowane jako krótka seria 400 sztuk, ale finalnie sprzedało się w ilości ponad 11 000 egzemplarzy. Model imponował osiągami (0-100 km/h w 7,1 s) i egzotycznym w tamtych czasach połączeniem technologii napędu na wszystkie koła, który do tego momentu był zarezerwowany dla pojazdów terenowych i użytkowych.