Z przodu znikną dwie pary świateł, reflektory otrzymają kwadratowy kształt z diodowymi światłami do jazdy dziennej, chromowany grill będzie nieco niżej osadzony i zdecydowanie większy. Jak we wszystkich nowych Skodach z tyłu zamiast logo pojawi się napis .Nowa Octavia będzie dłuższa – w przypadku wersji kombi 4,70 metra zamiast 4,67 metra. Objętość bagażnika urośnie o 20 litrów (kombi jest od 630 litrów, sedan 610 litrów).
W odróżnieniu do innych modeli Skody pod maską Octavii pojawią się również silniki wysokoprężne o pojemności 1,5-litra i 2,0-litra (zakres mocy od 95 do 200 KM). Jednostka benzynowa znajdzie się w modelu RS – będzie to czterocylindrowy, 2,0 litrowy silnik o mocy 250 KM. Poza topową wersją pojawią się także warianty trzycylindrowe o pojemności 1,0 litra oraz silniki TSI o pojemności 1,5 i 2,0 litra o mocy od 130 do 200 KM. Wszystkie silniki benzynowe będą wyposażone w filtry cząstek stałych. Aby w silnikach obniżyć CO2, jednostki napędowe zostały wyposażone w 48-woltowy układ elektryczny. Przypuszczalnie w przyszłości pojawi się również Octavia plug-in z technologią zaczerpniętą z nowej Skody Superb. Ponadto Skoda rozszerzy swoją ofertę silników na gaz ziemny. Nowa Octavia napędzana będzie 1,5-litrowym silnikiem TGI o większej mocy (130 zamiast 110 KM) i zwiększonym do 500 km zasięgu na gazie ziemnym.