XC40 to pierwszy całkowicie elektryczny model Volvo i drugi spod znaku Volvo Group. Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie (marzec 2019 r.) zadebiutował Polestar 2. SUV zbudowany jest na platformie CMA (Compact Modular Architecture), na której powstanie elektryczny Polestar 2. Oprócz tego platforma wykorzystana jest w chińskich modelach Lynk & Co 01, 02 i 03 oraz w Geely F11. Volvo należy od marca 2010 roku do chińskiej grupy Geely.
Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i zabezpieczyć akumulator w przypadku zderzenia, Volvo opracowało nową strukturę bezpieczeństwa dla elektrycznego modelu XC40. Baterie są chronione przez klatkę wykonaną z wytłaczanej aluminiowej ramy osadzonej pośrodku konstrukcji nadwozia. Tworzy to strefę zgniotu wokół akumulatora. Elektryczny układ napędowy został zintegrowany ze strukturą nadwozia, aby oddalić od kabiny pasażerskiej konsekwencje siły uderzenia podczas wypadku.