Skoda Scala | Łatwe pożegnanie

Skoda żegna się z modelem Rapid. Następca nazywa się Scala i w sprzedaży pojawi się na początku 2019 roku. Ma być pod każdym względem lepszy od poprzednika.

Publikacja: 07.12.2018 18:31

Skoda Scala | Łatwe pożegnanie

Foto: moto.rp.pl

Kariera Rapida Spacebacka trwała tylko sześć lat. Małe kombi pojawiło się rok po wersji pięciodrzwiowej i było pozycjonowane powyżej Fabii. Rapid oferował więcej miejsca, ale na tym różnice pomiędzy tymi modelami się kończyły. Teraz ma się to zmienić. Scala ma mieć większe i jakościowo lepsze wnętrze, bardziej komfortowe zawieszenie, lepsze wyciszenie i zbliżyć się do klasy kompaktowej. Zbudowana jest na platformie MQB A0, na której powstaje też Audi A1 i VW Polo.

""

moto.rp.pl

Scala jest sporo większa od Rapida Spaceback – przybyło jej sześć centymetrów długości, aż osiem szerokości, urosła też o centymetr w górę. Mierzy 4,36 m i może się pochwalić rozstawem osi 2,65 m, co sprawia, że jest jednym z największych przedstawicieli swojej klasy. Również bagażnik swoją pojemnością (467 l / 1410 l) może zawstydzić niejedno kombi klasy kompaktowej. Opcjonalnie tylna klapa może być otwierana elektrycznie.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Plusem koncernowej płyty MQB A0 jest również to, że połączony jest z nią cały szereg asystentów jazdy przygotowanych do Audi i Volkswagena, które otrzyma Scala. Seryjnie montowany będzie system ostrzegania przed kolizją, który automatycznie hamuje przy braku reakcji kierowcy. Gdy dojdzie do wypadku system blokuje hamulce, by nie pozwolić na przetaczanie uszkodzonego auta. W podstawowej ofercie jest również asystent pasa ruchu. Inne osiągnięcia techniki będą wymagały dopłaty – aktywny tempomat, który pozwala utrzymać stały odstęp do poprzedzającego nas pojazdu, system ostrzegający o aucie znajdującym się w martwym polu lub aktywna ochrona pasażerów, czyli system, który przed wypadkiem dociągnie bardziej pasy bezpieczeństwa i domknie okna. Za dopłatą otrzymamy również światła LED, tylne dynamiczne kierunkowskazy, które po włączeniu przesuwają się od wewnątrz na zewnątrz. Coś, co do tej pory było zarezerwowane dla Audi.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

We wnętrzu seryjnie montowane będzie system o nazwie Swing z 6,5-calowym ekranem. Kolejny poziom to Bolero z 8-calowym wyświetlaczem. Topowy system ma ekran o przekątnej 9,2 cala.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Cztery wersje silnikowe pojawią się na starcie na początku 2019 roku. Silniki benzynowe znane są z Audi A1 i VW Golfa. To litrowa, trzycylindrowa jednostka o mocach 95 (wyłącznie z manualną, 5 biegową przekładnią) i 115 KM. Topowy silnik oferuje 150 KM, ma 4 cylindry i pojemność 1,5 litra. Mocniejsze benzynowe silniki o mocy 115 KM i 150 KM można opcjonalnie wyposażyć w siedmiobiegową skrzynię DSG. W odróżnieniu do Fabii nową Skodę Scala można nabyć z silnikiem diesla. Jest to 1,6 TDI, który osiąga moc 115 KM, ma katalizator SCR i system Adblue. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 6d Temp.

ZOBACZ TAKŻE: Wideo | Skoda Kodiaq Scout: Dla rodziny i nie tylko

Nowa Skoda Scala to ruch w dobrym kierunku. Wraz z nowym modelem marka nie zdradza swoich ideałów, bo Scala to pojemne, bardzo funkcjonalne auto, a dodatkowo zyskuje na bardziej wyrazistej stylizacji. To nie było trudne pożegnanie i nie będzie trudno przebić dane sprzedaży Rapida Spacebacka.

Kariera Rapida Spacebacka trwała tylko sześć lat. Małe kombi pojawiło się rok po wersji pięciodrzwiowej i było pozycjonowane powyżej Fabii. Rapid oferował więcej miejsca, ale na tym różnice pomiędzy tymi modelami się kończyły. Teraz ma się to zmienić. Scala ma mieć większe i jakościowo lepsze wnętrze, bardziej komfortowe zawieszenie, lepsze wyciszenie i zbliżyć się do klasy kompaktowej. Zbudowana jest na platformie MQB A0, na której powstaje też Audi A1 i VW Polo.

Pozostało 84% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy