Tak naprawdę nazwa Suzuki powinna kojarzyć się z krosnami tkackimi. To właśnie te urządzenia w 1909 roku wyprodukował Michio Suzuki w swoim rodzinnym mieście Hamamatsu. Teraz firma kończy 100 lat.

Historia Suzuki sięga 1909 roku, kiedy Michio Suzuki otworzył pierwszą wytwórnię urządzeń tkackich, aby kilka lat później, 15 marca 1920 roku założyć w Hamamatsu spółkę Suzuki Loom Manufacturing Company. Krosna oferowane przez Japończyka zdobyły uznanie z przemyśle tekstylnym. Nadszedł kryzys i Suzuki postanowił dostosować się do realiów szukają szczęścia w motoryzacji. W czerwcu 1952 roku zadebiutował motorower o nazwie „Power Free” z silnikiem dwusuwowym o pojemności 36 cm3.

Dwa lata później zmieniona została nazwy firmy na Suzuki Motor Co. Ltd i na dobre rozpoczęła się przygoda z samochodami. W październiku 1955 roku zadebiutowało pierwsze masowo produkowane japońskie auto – Suzulight. To pierwsze Suzuki z napędem na przód i pierwsze z dwucylindrowym dwusuwem.

Inną ważną datą w 100-letniej historii japońskiej marki jest kwiecień 1965 roku. Właśnie wtedy pojawia się nowa gałąź Suzuki, które wkroczyło na rynek silników zaburtowych. W Europie Suzuki pojawiło się w 1968 roku. Dwa usportowione modele Fronte 360SS z umieszczonym z tyłu dwusuwowym silnikiem wysłano do Włoch. Auta stanęły przed próbą jazdy z maksymalną prędkością po Autostradzie Słońca pomiędzy Mediolanem a Neapolem. Auta zdały egzamin – trasę 750 km pokonały ze średnią prędkością 122 km/h.

Suzuki Fronte 360SS.

W kwietniu 1970 zadebiutował model Jimny. Mała terenówka, która odniosła globalny sukces. Niewielki samochód z napędem 4×4 był napędzany dwusuwowym silnikiem o pojemności 360 cm3. Prosta konstrukcja – rama i sztywne mosty sprawiły, że model radził sobie dobrze w każdym terenie. Tak zostało do dzisiaj.

Były również odważne projekty jak wyposażony w silnik Wankla motocykl RE-5. Jednostkę chłodzoną cieczą i powietrzem o pojemności 497 cm3 i mocy 62 KM wyposażono w jeden tłok. Wyjątkowy jednoślad Suzuki zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Motocykl pojawił się w 1974 roku, ale już po roku uśmiercił go kryzys paliwowy.

Suzuki Alto zadebiutował w maju 1979 roku. Pierwsza generacja była wyposażona w chłodzony wodą dwusuw o pojemności 550 cm3 o mocy 28 KM. Globalna ekspansja sprawiła, że od jesieni 1990 roku firma zmieniła nazwę na Suzuki Motor Corporation. Japończycy zaczeli budować swoje samochody na Węgrzech. Dzisiaj Magyar Suzuki Corp jest miejscem produkcji nowych, hybrydowych modeli Vitara i SX4 S-Cross.

W historii marki na pewno zapisze się też data sierpień 2019 roku. To wtedy Suzuki i Toyota podpisały umowę o zawarciu sojuszu kapitałowego, na którym będzie opierało się długofalowe partnerstwo obu koncernów. Dzięki temu Suzuki już niebawem zaoferuje dwa nowe hybrydowe modele: Swace – kombi na oparty na Corolli oraz duży model SUV o nazwie Aircross, którego bazą jest RAV4.

Mogą Ci się również spodobać

Porsche Cayman i Boxster GTS 4.0: Jest dobrze, jest normalnie

Może jednak świat motoryzacji się nie kończy. Porsche wprowadza nowe warianty modeli Cayman i ...

VW chce być eko-firmą

Największy producent samochodów w Europie przechodzi transformację. Volkswagen chce stać się bardziej przyjazny środowisku. ...

Ładowarka w Berlinie

W Niemczech sprzedaż elektryków też idzie jak po grudzie

Nawet Niemcy z wyraźną rezerwą odnoszą się do samochodów elektrycznych. Sprzedaż tego rodzaju pojazdów ...

Anty Top 50 | Jakich samochodów Niemcy kupują najmniej

Oto Anty Top 50 aut, których w 2018 r. zarejestrowano najmniej u naszych zachodnich ...

Kolejna marka wycofuje się z motorsportu

Nad Formułą E wezbrały czarne chmury. Po ogłoszeniu decyzji Audi o wycofaniu z rywalizacji ...

Porsche Cayenne E-Hybrid: koniec z dieslem

Porsche skończyło swoją przygodę z silnikami diesla. Zamiast nich firma z Zuffenhausen oferuje modele ...