Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3
Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3
fot. Mazda

Wreszcie wiadomo, jakie będą ostateczne parametry innowacyjnej jednostki Skyactiv-X. Technologia łącząca zalety diesla i benzyny zaklęta w dwulitrowym silniku da z siebie 180 KM i 224 Nm momentu obrotowego. Jak zagra to w nowej Maździe 3, sprawdzimy już jesienią.

Wiadomo było, że Skyactiv-X będzie miał plus minus 180 KM. Ale Japończycy jak ognia unikali podawania precyzyjnych danych tłumacząc to, że silnik wciąż jeszcze podlega kalibracjom i „dopieszczaniu”, więc jeszcze nie wszystko jest jasne. W sumie trudno się dziwić, bo technologicznie to zupełnie nowa konstrukcja, coś, czego w motoryzacji nie było od lat.

Silnik Skyactiv-X w całej okazałości / fot. Mazda

A pomysł jest następujący: łączymy wysokoobrotową charakterystykę silnika benzynowego z momentem obrotowym bliższym dieslom (choć osobiście spodziewałem się, że będzie wyższy niż 224 Nm), tworząc unikatową jednostkę wyposażoną w opracowana przez Mazdę technologię zapłonu samoczynnego sterowanego świecą (SPCCI). Skyactiv-X jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem łączącym zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym znanym z diesli. Co ważne, łączy on zalety obu rodzajów silników także pod względem ekologii. Emisja CO2 według testu WLTP to jedynie 96 g/km co oznacza, że Skyactiv-X praktycznie spełnia bardzo rygorystyczna normę emisji, która zacznie obowiązywać od 2021 r. (95 g/km).

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-30: Między wierszami

Silnik zadebiutuje w nowej Maździe 3, która w standardzie jest już wyposażona technologię M Hybrid, miękką hybrydę korzystającą z instalacji 24 V. Ma ona wpływ na dynamikę jazdy, ale i zużycie paliwa, które ma oscylować wokół 5 l/100 km. Samochody z silnikiem Skyactiv-X można już zamawiać, pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach jesienią 2019 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 112 900 zł za wersję wyposażeniową Kai. Do wyboru dwie skrzynie biegów – znakomity, sześciobiegowy manual i również sześcioprzełożeniowy automat Skyactiv-Drive. Oprócz napędu na przód, wersja hatchback wyposażona w silnik Skyactiv-X dostępna będzie również z napędem na cztery koła koła – i-Activ AWD. Obecnie nowa Mazda 3 jest oferowana w Polsce tylko z jednym silnikiem, dwulitrową, wolnossącą jednostką o mocy 122 KM.

fot. moto.rp.pl/Wojciech Romański

A, właśnie. Skyactiv-X karmi się benzyną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wideo | Skoda Superb – limuzyna indywidualistka

Superb kusi przestronnym, funkcjonalnym wnętrzem i największym w klasie bagażnikiem. Oferuje też całą gamę ...

Czarna seria menedżerskich odejść z BMW

Raczej nie napisalibyśmy o tym, że Hildegard Wortmann, która jest odpowiedzialna w BMW za ...

Pietro Gorlier szefem FCA na Europę

Włosi odetchną  z ulgą. Szefem Fiat Chrysler Automobiles w Europie został ich rodak, Pietro ...

Brexit zabija produkcję samochodów w Wielkiej Brytanii

Wielka niepewność ogarnia brytyjski sektor samochodowy. Strach przed twardym Brexitem utrudnia życie producentom. Stowarzyszenie ...

Koniec z darmowym prądem do aut. Ile wyniosą opłaty?

Mimo że rynek elektromobilności dopiero się w Polsce rozwija, to już pierwsza firma zdecydowało ...

Przetargi na szybko. GDDKiA do końca roku wyda więcej niż przez ostatnie 10 miesięcy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że do końca tego roku ogłosi ...