Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3
Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3
fot. Mazda

Wreszcie wiadomo, jakie będą ostateczne parametry innowacyjnej jednostki Skyactiv-X. Technologia łącząca zalety diesla i benzyny zaklęta w dwulitrowym silniku da z siebie 180 KM i 224 Nm momentu obrotowego. Jak zagra to w nowej Maździe 3, sprawdzimy już jesienią.

Wiadomo było, że Skyactiv-X będzie miał plus minus 180 KM. Ale Japończycy jak ognia unikali podawania precyzyjnych danych tłumacząc to, że silnik wciąż jeszcze podlega kalibracjom i „dopieszczaniu”, więc jeszcze nie wszystko jest jasne. W sumie trudno się dziwić, bo technologicznie to zupełnie nowa konstrukcja, coś, czego w motoryzacji nie było od lat.

Silnik Skyactiv-X w całej okazałości / fot. Mazda

A pomysł jest następujący: łączymy wysokoobrotową charakterystykę silnika benzynowego z momentem obrotowym bliższym dieslom (choć osobiście spodziewałem się, że będzie wyższy niż 224 Nm), tworząc unikatową jednostkę wyposażoną w opracowana przez Mazdę technologię zapłonu samoczynnego sterowanego świecą (SPCCI). Skyactiv-X jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem łączącym zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym znanym z diesli. Co ważne, łączy on zalety obu rodzajów silników także pod względem ekologii. Emisja CO2 według testu WLTP to jedynie 96 g/km co oznacza, że Skyactiv-X praktycznie spełnia bardzo rygorystyczna normę emisji, która zacznie obowiązywać od 2021 r. (95 g/km).

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-30: Między wierszami

Silnik zadebiutuje w nowej Maździe 3, która w standardzie jest już wyposażona technologię M Hybrid, miękką hybrydę korzystającą z instalacji 24 V. Ma ona wpływ na dynamikę jazdy, ale i zużycie paliwa, które ma oscylować wokół 5 l/100 km. Samochody z silnikiem Skyactiv-X można już zamawiać, pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach jesienią 2019 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 112 900 zł za wersję wyposażeniową Kai. Do wyboru dwie skrzynie biegów – znakomity, sześciobiegowy manual i również sześcioprzełożeniowy automat Skyactiv-Drive. Oprócz napędu na przód, wersja hatchback wyposażona w silnik Skyactiv-X dostępna będzie również z napędem na cztery koła koła – i-Activ AWD. Obecnie nowa Mazda 3 jest oferowana w Polsce tylko z jednym silnikiem, dwulitrową, wolnossącą jednostką o mocy 122 KM.

fot. moto.rp.pl/Wojciech Romański

A, właśnie. Skyactiv-X karmi się benzyną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Afera w Nissan Renault: Carlos Ghosn bombardowany zarzutami

Nic nie wskazuje na to, by Carlos Ghosn, były szef sojuszu Nissan Renault i ...

Mercedes G 400d: Z mocnym dieslem

Mercedes wprowadza nową wersję klasy G z mocnym silnikiem wysokoprężnym. Obok G 350d o ...

Wybrano najlepsze silniki roku. Wśród nich… elektryczny

3.9-litrowy silnik twin-turbo Ferrari został po raz czwarty z rzędu silnikiem roku. Drugie miejsce ...

Droga w Chinach naładuje samochód elektryczny w czasie jazdy

Autostrada doładuje baterię w samochodzie

Chińczycy jako pierwsi zbudowali testową drogą dla aut z e-napędem, która doładuje pojazd w ...

Chiny są liderem elektromobilności. Na zdjęciu Baojun E100, produkt spółki joint venture utworzonej przez SAIC Motor Corp., General Motors Co. i Liuzhou Wuling Automobile Industry Co.

Rynek aut elektrycznych rośnie jak szalony

Na świecie jeździ dzisiaj ponad 3 mln aut z doładowaniem elektrycznym. To o 54 ...

Podróż bez stresu

Zarządcy flot mogą dopasować zakres komunikacyjnego assistance do swoich potrzeb. Jest w czym wybierać. ...