Reklama

Mazda Skyactiv-X: Czekając na rewolucję

Wreszcie wiadomo, jakie będą ostateczne parametry innowacyjnej jednostki Skyactiv-X. Technologia łącząca zalety diesla i benzyny zaklęta w dwulitrowym silniku da z siebie 180 KM i 224 Nm momentu obrotowego. Jak zagra to w nowej Maździe 3, sprawdzimy już jesienią.

Publikacja: 08.06.2019 14:33

Mazda Skyactiv-X: Czekając na rewolucję

Foto: fot. Mazda

Wiadomo było, że Skyactiv-X będzie miał plus minus 180 KM. Ale Japończycy jak ognia unikali podawania precyzyjnych danych tłumacząc to, że silnik wciąż jeszcze podlega kalibracjom i „dopieszczaniu”, więc jeszcze nie wszystko jest jasne. W sumie trudno się dziwić, bo technologicznie to zupełnie nowa konstrukcja, coś, czego w motoryzacji nie było od lat.

""

Silnik Skyactiv-X w całej okazałości / fot. Mazda

Foto: moto.rp.pl

A pomysł jest następujący: łączymy wysokoobrotową charakterystykę silnika benzynowego z momentem obrotowym bliższym dieslom (choć osobiście spodziewałem się, że będzie wyższy niż 224 Nm), tworząc unikatową jednostkę wyposażoną w opracowana przez Mazdę technologię zapłonu samoczynnego sterowanego świecą (SPCCI). Skyactiv-X jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem łączącym zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym znanym z diesli. Co ważne, łączy on zalety obu rodzajów silników także pod względem ekologii. Emisja CO2 według testu WLTP to jedynie 96 g/km co oznacza, że Skyactiv-X praktycznie spełnia bardzo rygorystyczna normę emisji, która zacznie obowiązywać od 2021 r. (95 g/km).

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-30: Między wierszami

Silnik zadebiutuje w nowej Maździe 3, która w standardzie jest już wyposażona technologię M Hybrid, miękką hybrydę korzystającą z instalacji 24 V. Ma ona wpływ na dynamikę jazdy, ale i zużycie paliwa, które ma oscylować wokół 5 l/100 km. Samochody z silnikiem Skyactiv-X można już zamawiać, pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach jesienią 2019 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 112 900 zł za wersję wyposażeniową Kai. Do wyboru dwie skrzynie biegów – znakomity, sześciobiegowy manual i również sześcioprzełożeniowy automat Skyactiv-Drive. Oprócz napędu na przód, wersja hatchback wyposażona w silnik Skyactiv-X dostępna będzie również z napędem na cztery koła koła – i-Activ AWD. Obecnie nowa Mazda 3 jest oferowana w Polsce tylko z jednym silnikiem, dwulitrową, wolnossącą jednostką o mocy 122 KM.

Reklama
Reklama
""

fot. moto.rp.pl/Wojciech Romański

Foto: moto.rp.pl

A, właśnie. Skyactiv-X karmi się benzyną.

Wiadomo było, że Skyactiv-X będzie miał plus minus 180 KM. Ale Japończycy jak ognia unikali podawania precyzyjnych danych tłumacząc to, że silnik wciąż jeszcze podlega kalibracjom i „dopieszczaniu”, więc jeszcze nie wszystko jest jasne. W sumie trudno się dziwić, bo technologicznie to zupełnie nowa konstrukcja, coś, czego w motoryzacji nie było od lat.

A pomysł jest następujący: łączymy wysokoobrotową charakterystykę silnika benzynowego z momentem obrotowym bliższym dieslom (choć osobiście spodziewałem się, że będzie wyższy niż 224 Nm), tworząc unikatową jednostkę wyposażoną w opracowana przez Mazdę technologię zapłonu samoczynnego sterowanego świecą (SPCCI). Skyactiv-X jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem łączącym zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym znanym z diesli. Co ważne, łączy on zalety obu rodzajów silników także pod względem ekologii. Emisja CO2 według testu WLTP to jedynie 96 g/km co oznacza, że Skyactiv-X praktycznie spełnia bardzo rygorystyczna normę emisji, która zacznie obowiązywać od 2021 r. (95 g/km).

Reklama
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech
Parking
Chińska droga do taniej elektromobilności
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Parking
McLaren razy dwa. Czyli co wybrać, gdyby…
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama