Wyniki Grupy Volkswagen za rok 2020. Jest zysk i strategia elektryfikacji

Bliższą integracją marek, innowacjami, standaryzacją najważniejszych technologii oraz cięciem kosztów Grupa Volkswagena wypowiedział wojnę Tesli i reszcie konkurencji. Na rynku taka strategia została określona już jako „sejsmiczna”.

Publikacja: 17.03.2021 17:32

Wyniki Grupy Volkswagen za rok 2020. Jest zysk i strategia elektryfikacji

Foto: fot. Iven Bambot

Grup VW ma w planach docelowe zainwestowanie w elektryfikację i hybrydyzację swojej oferty 46 mld euro. – Nasze dobre wyniki finansowe w zdominowanym przez kryzys pozwolą na przyspieszenie tej transformacji – mówił prezes Grupy Volkswagen, Herbert Diess na konferencji prasowej transmitowanej online z Wolfsburga. Tuż po jego słowach kurs akcji Grupy Volkswagen wzrósł o 5 proc. do 204,50 euro, co oznacza kapitalizację grupy na poziomie 117 mld euro, czyli najwyżej od lipca 2015. I o jedną trzecią więcej, niż rok temu.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Volkswagen Golf eHybrid: Stara szkoła w nowym wydaniu

""

Herbert Diess.

moto.rp.pl

Solidny fundament daje zysk przekraczający 10,6 mld euro, jaki mimo pandemii COVID-19 Volkswagen był w stanie wypracować. Przychody sięgnęły 222,9 mld euro wobec 259,6 mld w roku 2019. Obciążyły je również niekorzystne dla euro kursy rubla, tureckiej liry i dolara amerykańskiego. Marka Volkswagen zanotowała w 2020 spadek zysku operacyjnego do 454 mln euro wobec 3,8 mln w 2019. Ale w podwyższeniu ostatecznego wyniku pomogły przede wszystkim marki z wyższego segmentu marka Audi była w stanie wypracować 2,7 mld euro wobec 4,5 mld rok wcześniej. Tylko Porsche wyszło z kryzysu praktycznie bez jakiejkolwiek rysy, z zyskiem operacyjnym w wysokości 4 mld euro wobec 4 ,2 mld rok temu.

""

Porsche 911 Turbo S Cabrio.

moto.rp.pl

Jak nie ukrywał prezes Herbert Diess koncern zamierza w tym roku sprzedać nawet milion aut z napędem elektrycznym, a nie później, niż w 2025 ma stać się globalnym liderem w ich produkcji i sprzedaży. Co więcej strategia zakłada, że w Europie udział sprzedaży pojazdów z e-napędem w 2030 sięgnie w grupie 60 proc. — Łącząc siłę naszych wszystkich marek jesteśmy w stanie osiągnąć taki efekt nawet wcześniej – zapewnił Herbert Diess. Grupa Volkswagena zamierza oszczędzić pieniądze, a wydawać przede wszystkim na innowacyjne technologie. Jeszcze w poniedziałek, podczas prezentacji „Dnia Mocy” poinformowano o planach budowy fabryk baterii do samochodów elektrycznych.

""

Volkswagen ID.3

moto.rp.pl

Herbert Diess nie ukrywał, że pandemia COVID-19 dała się grupie we znaki, ale solidny zysk pozwoli na realizację planów inwestycyjnych i wypłatę dywidendy. A Frank Witter, odchodzący na emeryturę wiceprezes ds finansowych i IT nie ukrywał, że wypracowany zysk, pozwala wesprzeć budowę fundamentów pod rozwój w przyszłości. — Taki wynik przekroczył nasze wcześniejsze prognozy — przyznał. Tak jak jest to w innych firmach, które mocno rozwinęły się w Chinach (dla VW jest to najważniejszy pojedynczy rynek) w osiągnięciu dobrego wyniku finansowego pomogła polityka władz szybko przywracająca aktywność gospodarczą.

""

Volkswagen Sagitar to model produkowany wyłącznie na rynek chiński.

moto.rp.pl

Grupa VW rozwinęła się w pandemicznym roku na wszystkich kontynentach. W Ameryce Południowej zwiększyła udział rynkowy do 14 proc. W 5 lat po wybuchu afery spalinowej VW z impetem powrócił na rynek amerykański wprowadzając tam auta zaprojektowane specjalnie dla USA. W Europie pomogła ofensywa oszczędnych SUVów i wprowadzenie na rynek ID.3, a to z kolei umożliwiło zwiększenie udziału w sprzedaży e-samochodów do 25 proc. Taka sytuacja pozwoli już w tym roku Grupie osiągnięcie poziomu emisji CO2 na poziomie wymaganym przez Komisję Europejską.

""

Volkswagen Atlas to SUV zbudowany z myślą o ryku amerykańskim.

moto.rp.pl

Jak powiedział podczas konferencji prasowej nowy wiceprezes ds finansowych, Arno Antlitz który swoje stanowisko obejmie 1 kwietnia, w założeniach jest, że ten rok będzie zdecydowanie lepszy od 2020. — VW przewiduje, że mimo wszystko, pandemia COVID-19 zostanie opanowana. To dlatego zakładamy dojście do zyskowności ze sprzedaży na poziomie 7-8 proc. w 2025 roku — mówił Arno Antlitz. W tym roku ma to być 5-6,5 proc. Taki wynik pozwoli osiągnąć nie tylko wzrost sprzedaży, ale i cięcie kosztów stałych o 2 mld euro w roku 2023 w porównaniu z 2020 ( czyli o 5 proc. i zmniejszenie kosztów materiałowych o 7 proc.).

CZYTAJ TAKŻE:

Spadną również koszty zatrudnienia. W ostatnią niedzielę, 14 marca Volkswagen porozumiał się ze związkami zawodowymi w sprawie wcześniejszych emerytur dla 4 tys. pracowników zatrudnionych w Niemczech. – Nowa transformacja Grupy Volkswagena będzie się odbywała na solidnych fundamentach finansowych, jakie mi zostawia poprzednik, za co Frankowi Witterowi bardzo dziękuję. A pieniądze mają płynąć przede wszystkim do elektryfikacji, cyfryzacji i usług — mówił Arno Antlitz.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen uruchomi w Europie 6 gigafabryk baterii

Prawdziwą rewolucją ma być wprowadzenie nowej płyty MEB na której do roku 2022 ma powstać 27 modeli produkowanych w USA, Chinach oraz w Europie. Natomiast pierwsze auta zbudowane na Premium Platform Electric będą charakteryzowały się większym przyspieszeniem, dłuższym zasięgiem i krótszym czasem niezbędnym do doładowania baterii. Na razie nie została jeszcze podana data kiedy VW odejdzie od silników spalinowych. Będzie ona zależna od konkretnych rynków, regulacji tam obowiązujących, źródeł energii. — Odbędzie się to stopniowo. Ale cały czas pracujemy nad tymi silnikami — zapewnił prezes grupy.

Grup VW ma w planach docelowe zainwestowanie w elektryfikację i hybrydyzację swojej oferty 46 mld euro. – Nasze dobre wyniki finansowe w zdominowanym przez kryzys pozwolą na przyspieszenie tej transformacji – mówił prezes Grupy Volkswagen, Herbert Diess na konferencji prasowej transmitowanej online z Wolfsburga. Tuż po jego słowach kurs akcji Grupy Volkswagen wzrósł o 5 proc. do 204,50 euro, co oznacza kapitalizację grupy na poziomie 117 mld euro, czyli najwyżej od lipca 2015. I o jedną trzecią więcej, niż rok temu.

Pozostało 91% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Od kuchni
PZU zaniża odszkodowania napraw powypadkowych?