Grup VW ma w planach docelowe zainwestowanie w elektryfikację i hybrydyzację swojej oferty 46 mld euro. – Nasze dobre wyniki finansowe w zdominowanym przez kryzys pozwolą na przyspieszenie tej transformacji – mówił prezes Grupy Volkswagen, Herbert Diess na konferencji prasowej transmitowanej online z Wolfsburga. Tuż po jego słowach kurs akcji Grupy Volkswagen wzrósł o 5 proc. do 204,50 euro, co oznacza kapitalizację grupy na poziomie 117 mld euro, czyli najwyżej od lipca 2015. I o jedną trzecią więcej, niż rok temu.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Volkswagen Golf eHybrid: Stara szkoła w nowym wydaniu

""

Herbert Diess.

moto.rp.pl

Solidny fundament daje zysk przekraczający 10,6 mld euro, jaki mimo pandemii COVID-19 Volkswagen był w stanie wypracować. Przychody sięgnęły 222,9 mld euro wobec 259,6 mld w roku 2019. Obciążyły je również niekorzystne dla euro kursy rubla, tureckiej liry i dolara amerykańskiego. Marka Volkswagen zanotowała w 2020 spadek zysku operacyjnego do 454 mln euro wobec 3,8 mln w 2019. Ale w podwyższeniu ostatecznego wyniku pomogły przede wszystkim marki z wyższego segmentu marka Audi była w stanie wypracować 2,7 mld euro wobec 4,5 mld rok wcześniej. Tylko Porsche wyszło z kryzysu praktycznie bez jakiejkolwiek rysy, z zyskiem operacyjnym w wysokości 4 mld euro wobec 4 ,2 mld rok temu.

""

Porsche 911 Turbo S Cabrio.

moto.rp.pl

Jak nie ukrywał prezes Herbert Diess koncern zamierza w tym roku sprzedać nawet milion aut z napędem elektrycznym, a nie później, niż w 2025 ma stać się globalnym liderem w ich produkcji i sprzedaży. Co więcej strategia zakłada, że w Europie udział sprzedaży pojazdów z e-napędem w 2030 sięgnie w grupie 60 proc. — Łącząc siłę naszych wszystkich marek jesteśmy w stanie osiągnąć taki efekt nawet wcześniej – zapewnił Herbert Diess. Grupa Volkswagena zamierza oszczędzić pieniądze, a wydawać przede wszystkim na innowacyjne technologie. Jeszcze w poniedziałek, podczas prezentacji „Dnia Mocy” poinformowano o planach budowy fabryk baterii do samochodów elektrycznych.

""

Volkswagen ID.3

moto.rp.pl

Herbert Diess nie ukrywał, że pandemia COVID-19 dała się grupie we znaki, ale solidny zysk pozwoli na realizację planów inwestycyjnych i wypłatę dywidendy. A Frank Witter, odchodzący na emeryturę wiceprezes ds finansowych i IT nie ukrywał, że wypracowany zysk, pozwala wesprzeć budowę fundamentów pod rozwój w przyszłości. — Taki wynik przekroczył nasze wcześniejsze prognozy — przyznał. Tak jak jest to w innych firmach, które mocno rozwinęły się w Chinach (dla VW jest to najważniejszy pojedynczy rynek) w osiągnięciu dobrego wyniku finansowego pomogła polityka władz szybko przywracająca aktywność gospodarczą.

""

Volkswagen Sagitar to model produkowany wyłącznie na rynek chiński.

moto.rp.pl

Grupa VW rozwinęła się w pandemicznym roku na wszystkich kontynentach. W Ameryce Południowej zwiększyła udział rynkowy do 14 proc. W 5 lat po wybuchu afery spalinowej VW z impetem powrócił na rynek amerykański wprowadzając tam auta zaprojektowane specjalnie dla USA. W Europie pomogła ofensywa oszczędnych SUVów i wprowadzenie na rynek ID.3, a to z kolei umożliwiło zwiększenie udziału w sprzedaży e-samochodów do 25 proc. Taka sytuacja pozwoli już w tym roku Grupie osiągnięcie poziomu emisji CO2 na poziomie wymaganym przez Komisję Europejską.

""

Volkswagen Atlas to SUV zbudowany z myślą o ryku amerykańskim.

moto.rp.pl

Jak powiedział podczas konferencji prasowej nowy wiceprezes ds finansowych, Arno Antlitz który swoje stanowisko obejmie 1 kwietnia, w założeniach jest, że ten rok będzie zdecydowanie lepszy od 2020. — VW przewiduje, że mimo wszystko, pandemia COVID-19 zostanie opanowana. To dlatego zakładamy dojście do zyskowności ze sprzedaży na poziomie 7-8 proc. w 2025 roku — mówił Arno Antlitz. W tym roku ma to być 5-6,5 proc. Taki wynik pozwoli osiągnąć nie tylko wzrost sprzedaży, ale i cięcie kosztów stałych o 2 mld euro w roku 2023 w porównaniu z 2020 ( czyli o 5 proc. i zmniejszenie kosztów materiałowych o 7 proc.).

CZYTAJ TAKŻE:

Spadną również koszty zatrudnienia. W ostatnią niedzielę, 14 marca Volkswagen porozumiał się ze związkami zawodowymi w sprawie wcześniejszych emerytur dla 4 tys. pracowników zatrudnionych w Niemczech. – Nowa transformacja Grupy Volkswagena będzie się odbywała na solidnych fundamentach finansowych, jakie mi zostawia poprzednik, za co Frankowi Witterowi bardzo dziękuję. A pieniądze mają płynąć przede wszystkim do elektryfikacji, cyfryzacji i usług — mówił Arno Antlitz.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen uruchomi w Europie 6 gigafabryk baterii

Prawdziwą rewolucją ma być wprowadzenie nowej płyty MEB na której do roku 2022 ma powstać 27 modeli produkowanych w USA, Chinach oraz w Europie. Natomiast pierwsze auta zbudowane na Premium Platform Electric będą charakteryzowały się większym przyspieszeniem, dłuższym zasięgiem i krótszym czasem niezbędnym do doładowania baterii. Na razie nie została jeszcze podana data kiedy VW odejdzie od silników spalinowych. Będzie ona zależna od konkretnych rynków, regulacji tam obowiązujących, źródeł energii. — Odbędzie się to stopniowo. Ale cały czas pracujemy nad tymi silnikami — zapewnił prezes grupy.