Ubiegły rok mógł być ostatnim takim dobrym w obecnej dekadzie polskiej motoryzacji. Jeśli w 2019 r. wzrosła liczba rejestrowanych nowych samochodów, zwiększyła się także produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego, to w 2020 r. prognozowane spowolnienie w europejskiej gospodarce najprawdopodobniej przyniesie w branży spadki.
Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG wartość produkcji sprzedanej branży w 2019 r. sięgnęła 160,7 mld zł. To o 4,5 proc. więcej niż w roku 2018. Zarejestrowano 555,6 tys. nowych samochodów osobowych – o 4,5 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. O 1,5 proc. do 69,9 tys. zwiększyła się sprzedaż aut dostawczych, o 31,5 proc. do 19,1 tys. powiększył się rynek nowych jednośladów. Co prawda, zmalała liczba rejestracji samochodów ciężarowych (o 5,2 proc. do 28,3 tys.) i autobusów (o 8 proc. do 2471), nieznacznie zmalała także łączna produkcja pojazdów samochodowych (o 1,5 proc.), ale zważywszy na sytuację na innych rynkach europejskich, polska branża motoryzacyjna miała się jeszcze całkiem nieźle.
Obecny 2020 r. może jednak przynieść zmianę na gorsze. – Nie ma perspektyw wzrostu, jaki miał miejsce w poprzednich latach. Wszyscy spodziewają się trudnego roku – powiedział „Rzeczpospolitej” Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems, zajmującej się kontrolą jakości w przemyśle samochodowym. Już na początku stycznia PZPM i KPMG informowały, że 83 proc. producentów i 74 proc. dystrybutorów branży w Polsce spodziewa się pogorszenia jej sytuacji w nadchodzących miesiącach. – Na tak negatywną ocenę wpływ mogą mieć m.in. możliwe spowolnienie gospodarcze, nowe regulacje prawne oraz rosnące koszty pracy – mówił Mirosław Michna, partner i szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. Te czynniki w połączeniu z postępującą destabilizacją wewnętrznej sytuacji społeczno-politycznej mogą doprowadzić do zahamowania napływu do przemysłu samochodowego zagranicznych inwestycji. Według PZPM i KPMG w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. łączna wartość nakładów zwiększyła się r./r. o jedną trzecią, sięgając 5,68 mld zł.