Włosi sprzedają fabrykę w Polsce

Zarząd FCA zapewnił związkowców we Włoszech, że plany inwestycji o wartości 5 mld euro nie są zagrożone. Podobnie nie ma zagrożenia dla miejsc pracy.

Publikacja: 22.12.2019 12:41

Włosi sprzedają fabrykę w Polsce

Foto: moto.rp.pl

Ale FCA pozbywa się aktywów. W ostatni piątek, 20 grudnia FCA podpisała z brazylijskim Tupy umowę o sprzedaży Teksidu za 210 mln euro. Teksid ma zakłady w Brazylii, Portugalii i w Polsce oraz joint venture w Chinach. W jego odlewni w Skoczowie pracuje 531 osób. — Otrzymaliśmy zapewnienie, że żaden z 400 zatrudnionych w PSA i FCA nie zostanie zwolniony — mówił po spotkaniu z zarządem Rocco Palombella, przewodniczący związku włoskich metalowców. Nie ukrywał on jednak swojego zaniepokojenia co do metod jakie FCA/PSA wykorzystają realizując zapowiedzi o oszczędnościach w wysokości 3,7 mld euro rocznie. — Dla mnie obietnica, że żadna fabryka nie zostanie zamknięta wcale nie oznacza braku redukcji etatów — miała wątpliwości Francesca Re David, szefowa FIOM-CGIL, najważniejszego włoskiego związku zawodowego. Tyle, że zarząd w swoich obietnicach składanych włoskim pracownikom poszedł jeszcze dalej i potwierdził wcześniejsze zapowiedzi o planowanym powrocie w roku 2022 z czasowego bezrobocia dużej grupy pracowników.

""

Teksid Skoczów.

moto.rp.pl

Wiadomo również, że wszystkie strategiczne decyzje dotyczące współpracy FCA i PSA zostaną podjęte dopiero w 2021 roku. To zrozumiałe w sytuacji, kiedy integracja obu firm ma zakończyć się za 12-15 miesięcy. Dopiero wtedy zarządy zdecydują jakie płyty podłogowe, silniki i technologie będą wykorzystywane. —Do tego czasu nie wydarzy się nic — mówił Palombella. Francesca Re David jest jednak pełna wątpliwości. — Nie uwierzę w zapewnienia, że ludzie wrócą z bezrobocia, bo do tego potrzebne są nowe modele . A przecież już w przeszłości byliśmy świadkiem obietnic bez pokrycia,więc i teraz mamy powody do obaw. Wprawdzie tym razem te obietnice brzmią zachęcająco, tyle że bardzo będziemy się przyglądać czy rzeczywiście zostaną one wprowadzone w życie — mówiła Re David.

""

moto.rp.pl

FCA zapewnia, że sprzedaż Teksidu ( transakcja ma zostać zamknięta w drugiej połowie 2020) w żaden sposób nie jest efektem fuzji z PSA i była planowana wcześniej. Polska część Teksidu w 2018 roku miała przychody w wysokości 390 mln złotych, w tym eksport wart był 212 mln. Teksid jest jednym z najważniejszych producentów komponentów metalurgicznych dla przemysłu samochodowego. Zajmuje się produkcją odlewów z żeliwa sferoidalnego i szarego w dużych i średnich seriach, głównie na potrzeby motoryzacji. W Polsce działa poprzez spółkę Teksid Iron Poland. Zdolność produkcyjna zakładu w Skoczowie wynosi około 65 000 ton odlewów. Fabryka opracowuje, przygotowuje i produkuje detale z żeliwa dla FCA oraz dla BMW, Mercedes, Toyota, Ford i Renault. Są to głównie komponenty stanowiące podstawę bezpieczeństwa jazdy, takie jak zwrotnice i wahacze oraz wały korbowe i wałki rozrządu, obudowy mechanizmów różnicowych, kolektory i inne.

""

Brazylijska centrala Tupy.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędności po fuzji FCA z PSA: Opel i Vauxhall mogą najwięcej stracić

Nabywca Teksidu – brazylijski Tupy jest światową potęgą w przemyśle metalowym. Dziesięć lat temu rozpoczął zagraniczną ekspansję i w tej chwili ma już zakłady na wszystkich kontynentach.

Ale FCA pozbywa się aktywów. W ostatni piątek, 20 grudnia FCA podpisała z brazylijskim Tupy umowę o sprzedaży Teksidu za 210 mln euro. Teksid ma zakłady w Brazylii, Portugalii i w Polsce oraz joint venture w Chinach. W jego odlewni w Skoczowie pracuje 531 osób. — Otrzymaliśmy zapewnienie, że żaden z 400 zatrudnionych w PSA i FCA nie zostanie zwolniony — mówił po spotkaniu z zarządem Rocco Palombella, przewodniczący związku włoskich metalowców. Nie ukrywał on jednak swojego zaniepokojenia co do metod jakie FCA/PSA wykorzystają realizując zapowiedzi o oszczędnościach w wysokości 3,7 mld euro rocznie. — Dla mnie obietnica, że żadna fabryka nie zostanie zamknięta wcale nie oznacza braku redukcji etatów — miała wątpliwości Francesca Re David, szefowa FIOM-CGIL, najważniejszego włoskiego związku zawodowego. Tyle, że zarząd w swoich obietnicach składanych włoskim pracownikom poszedł jeszcze dalej i potwierdził wcześniejsze zapowiedzi o planowanym powrocie w roku 2022 z czasowego bezrobocia dużej grupy pracowników.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta