Proces rozwoju samochodów elektrycznych przebiega zdecydowanie wolniej niż zakładały firmy motoryzacyjne. Volkswagen właśnie ogłosił, że planuje redukcję zarówno tempa produkcji, jak i zatrudnienia w swojej fabryce w Emden. Zapotrzebowanie na samochody elektryczne okazało się niższe od planowanego o niemal 30 proc. W takich warunkach każda informacja na temat rozwoju akumulatorów jest niezwykle cenna.

Czytaj więcej

Elektryczne ambicje Hyundaia. Koreańczycy zainwestują ponad 18 mld dolarów

Obecnie optymalne dla samochodów pozostają się akumulatory litowo-jonowe, czyli takie jakie zwykle używane są też w telefonach. Zespół naukowców z departamentu energii USA pracuje nad rozwojem akumulatorów litowo-metalowych, które mogą magazynować w tej samej objętości i masie dwa razy więcej energii od odpowiedników litowo-jonowych. Do tej pory akumulatory litowo-metalowe nie były powszechnie stosowane ponieważ bardzo szybko degradowały się podczas ładowania. Już po 100 procesach ładowania ich przewaga nad litowo-jonowymi akumulatorami topniała.

Fluor taki jak w paście do zębów

Naukowcy z Argonne National Laboratory znaleźli obiecujący sposób na wykorzystanie fluoru, tego samego, który dodaje się do pasty do zębów. Akumulatory litowo-metalowe mają elektrodę ujemną (anodę), która jest wykonana z litu zamiast grafitu, stąd nazwa. Stosowane obecnie elektrolity składają się z rozpuszczalników i soli zawierających lit, ale to nie tworzy wystarczającej warstwy ochronnej na anodzie, co prowadzi do jej szybkiej degradacji. Innowacyjnym rozwiązaniem jest płyn elektrolityczny z dodatkiem fluoru, który pomaga chronić akumulator i zachowuje jego wydajność nawet po setkach procesów ładowania. Naukowcy wykorzystując mikroskop elektronowy o wysokiej rozdzielczości byli w stanie tak dostroić proporcje, aby stworzyć warstwę ochronną o oczekiwanych właściwościach. Nowy płyn jest łatwy w produkcji, tani i bardziej przyjazny dla środowiska. Jak twierdzą amerykańscy naukowcy akumulatory z fluorem pozwolą znacznie przyspieszyć rozwój samochodów elektrycznych.

Czytaj więcej

Range Rover Sport SV: Mocny, szybki z wibrującymi przednimi fotelami