Jak podają elektromobilni.pl, wymiana pojazdów w państwowych instytucjach na zeroemisyjne przebiega gorzej niż można by zakładać. Jeżeli już do tego dochodzi, to stawia się na modele elektryczne długo obecne na rynku, takie jak np. Nissan Leaf. Pojazdy elektryczne na usługach urzędów są najczęściej wynajmowane i leasingowane. Kancelaria Prezydenta RP jest jedną z lepiej wyposażonych flot zeroemisyjnych. Na służbie w biurze głowy państwa znajduje się jedno BMW i3, Opel Combo-e oraz trzy egzemplarze Hyundaia Ioniq. W grudniu br. do prezydenckiej „elektro” floty dołączą też dwie Skody Enyaq iV. – Kancelaria Prezydenta RP, wspierając ideę elektromobilności planuje kontynuować proces zwiększania udziału aut zeroemisyjnych w posiadanej flocie. Plany zakupu kolejnych przyjaznych dla środowiska aut elektrycznych uzależnione są od możliwość budżetowych w kolejnych latach – informuje Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP.
BMW i3 z parku Kancelarii Prezydenta RP
Czytaj więcej
Węgry stały się głównym terenem działania firm samochodowych z Niemiec i producentów baterii do elektrycznych aut z Chin i Korei. Vi
Sytuacja gorzej wygląda w przypadku polskiego rządu. W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM), użytkowany jest jedynie leasingowany Nissan Leaf. Jednak jego leasing kończy się w grudniu 2022 r. Nieco lepiej jest w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, gdzie użytkowanych jest siedem samochodów elektrycznych, w tym m.in. Renault Zoe, Opel Corsa-e i Nissan Leaf. Pięć Nissanów Leaf użytkowanych jest w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), a na kolejne dwa podpisana została umowa najmu. Kuriozalnie w ministerstwie Klimatu i Środowiska zeroemisyjnych aut jest jeszcze mniej. Jak informuje przedstawiciel resortu użytkowane są trzy samochody - jeden Nissan Leaf i dwie Kie e-Niro). – Ministerstwo planuje przeprowadzenie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na długoterminowy najem samochodów. Na podstawie zawartych umów dokona długoterminowego wynajmu jednego samochodu elektrycznego w roku 2023 oraz czterech aut elektrycznych 2024 w roku – poinformował nas Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ.
Po dwa samochody elektryczne posiadają takie podmioty jak: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS), Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), Ministerstwo Infrastruktury (MI), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), Ministerstwo Finansów (MF), Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP). Po jednym Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), Ministerstwo Zdrowia (MZ) oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki (MSiT). Jak widać tworzenie zeroemisyjnych flot przez państwowe resorty idzie bardzo ospale. Najwięcej elektryków, w latach 2023-2024, chce nabyć Ministerstwo Klimatu i Środowiska – 5 sztuk. Cztery auta chce nabyć Ministerstwo Zdrowia oraz Resort Finansów. Reszta podmiotów zakłada powiększenie floty o jeden lub dwa zeroemisyjne samochody.