Reklama

Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Kryzys energetyczny może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla kierowców e-samochodów w Szwajcarii. Plan awaryjny przewiduje zakaz prowadzenia i ładowania pojazdów z napędem elektrycznym.

Publikacja: 05.12.2022 09:52

Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Foto: mat. prasowe

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Czytaj więcej

Top10 najmocniejszych samochodów elektrycznych na świecie

Poziom 1 rozpoczyna się stosunkowo łagodnie np. pralki mogą pracować w temperaturze maksymalnie 40 stopni Celsjusza, a lodówek nie można schładzać poniżej 6 stopni. Obowiązywać ma zakaz używania neonów i oświetlenia witryn sklepowych w godzinach od 23:00 do 5:00. Wyłączana jest ciepła woda w publicznych toaletach.

Poziom 2 to gorąca woda, która podgrzewana energią elektryczną może mieć maksymalnie 60 stopni, serwisy streamingowe muszą ograniczyć swoją ofertę do niższej rozdzielczości. Korzystanie z suszarek bębnowych i żelazek w pomieszczeniach prywatnych jest zabronione.

Poziom 3 skraca godziny otwarcia sklepów i ograniczają komercyjne oferty wellness (sauna, jacuzzi itp.). Serwisy streamingowe są całkowicie zakazane, tak samo jak granie na konsolach do gier. Pojawie się również taki zapis: „Prywatne korzystanie z samochodów elektrycznych jest dozwolone tylko w przypadku absolutnie niezbędnych podróży”. Zgodnie z projektem bezwzględnie konieczne są np. wyjazdy do pracy, zakupy, wizyta u lekarza, udział w uroczystościach religijnych czy rozprawach sądowych.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wyprawa Porsche 911 na najwyższy wulkan na świecie

Poziom 4 kasuje działalność wyciągów narciarskich, armatek śnieżnych, imprez sportowych i kulturalnych. Andreas Burgener, dyrektor stowarzyszenia importerów Auto Schweiz, chce się bronić przed decyzją o ograniczeniu e-samochodów. - Słysząc o takich ograniczeniach każdy, kto teraz będzie chciał kupić lub zamówić samochód zastanowi się nad wyborem modelu z silnikiem benzynowym lub diesla - komentuje Andreas Burgener. Jednak brak prądu dotknie również kierowców z silnikami benzynowymi i dieslami. W sytuacjach kryzysu energetycznego maksymalna prędkość na szwajcarskich autostradach zostaje ograniczona ze 120 km/h do 100 km/h.

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Reklama
Na prąd
General Motors niespodziewanie koryguje kurs. Priorytetem znów silniki spalinowe
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Na prąd
Elektryki z Chin jednak z dopłatą. Rząd zmienia zasady programu „NaszEauto”
Na prąd
Nowy BMW iX3 rozchodzi się jak świeże bułeczki. Kto nie zamówi teraz, poczeka do 2027 r.
Na prąd
Koniec przywilejów dla elektryków. Norwegia mówi „dość” dotacjom
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Na prąd
Miliard złotych bez odbiorców. Rozczarowanie systemem subsydiów do ciężarówek elektrycznych
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama