Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Kryzys energetyczny może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla kierowców e-samochodów w Szwajcarii. Plan awaryjny przewiduje zakaz prowadzenia i ładowania pojazdów z napędem elektrycznym.

Publikacja: 05.12.2022 09:52

Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Foto: mat. prasowe

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Czytaj więcej

Top10 najmocniejszych samochodów elektrycznych na świecie

Poziom 1 rozpoczyna się stosunkowo łagodnie np. pralki mogą pracować w temperaturze maksymalnie 40 stopni Celsjusza, a lodówek nie można schładzać poniżej 6 stopni. Obowiązywać ma zakaz używania neonów i oświetlenia witryn sklepowych w godzinach od 23:00 do 5:00. Wyłączana jest ciepła woda w publicznych toaletach.

Poziom 2 to gorąca woda, która podgrzewana energią elektryczną może mieć maksymalnie 60 stopni, serwisy streamingowe muszą ograniczyć swoją ofertę do niższej rozdzielczości. Korzystanie z suszarek bębnowych i żelazek w pomieszczeniach prywatnych jest zabronione.

Poziom 3 skraca godziny otwarcia sklepów i ograniczają komercyjne oferty wellness (sauna, jacuzzi itp.). Serwisy streamingowe są całkowicie zakazane, tak samo jak granie na konsolach do gier. Pojawie się również taki zapis: „Prywatne korzystanie z samochodów elektrycznych jest dozwolone tylko w przypadku absolutnie niezbędnych podróży”. Zgodnie z projektem bezwzględnie konieczne są np. wyjazdy do pracy, zakupy, wizyta u lekarza, udział w uroczystościach religijnych czy rozprawach sądowych.

Czytaj więcej

Wyprawa Porsche 911 na najwyższy wulkan na świecie

Poziom 4 kasuje działalność wyciągów narciarskich, armatek śnieżnych, imprez sportowych i kulturalnych. Andreas Burgener, dyrektor stowarzyszenia importerów Auto Schweiz, chce się bronić przed decyzją o ograniczeniu e-samochodów. - Słysząc o takich ograniczeniach każdy, kto teraz będzie chciał kupić lub zamówić samochód zastanowi się nad wyborem modelu z silnikiem benzynowym lub diesla - komentuje Andreas Burgener. Jednak brak prądu dotknie również kierowców z silnikami benzynowymi i dieslami. W sytuacjach kryzysu energetycznego maksymalna prędkość na szwajcarskich autostradach zostaje ograniczona ze 120 km/h do 100 km/h.

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Na prąd
Będą dotacje dla używanych aut elektrycznych. Tak twierdzi PSNM
Na prąd
Jeep wycofuje się ze elektrycznej strategii. Nowe modele z silnikami spalinowymi
Na prąd
Mapy Google z nowymi funkcjami dla samochodów elektrycznych
Na prąd
Samochodem elektrycznym do McDonald'sa. Nowy pomysł na ściągnięcie klientów
Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO