Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Kryzys energetyczny może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla kierowców e-samochodów w Szwajcarii. Plan awaryjny przewiduje zakaz prowadzenia i ładowania pojazdów z napędem elektrycznym.

Publikacja: 05.12.2022 09:52

Kryzys energetyczny: W Szwajcarii możliwy zakaz poruszania się aut elektrycznych

Foto: mat. prasowe

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Czytaj więcej

Top10 najmocniejszych samochodów elektrycznych na świecie

Poziom 1 rozpoczyna się stosunkowo łagodnie np. pralki mogą pracować w temperaturze maksymalnie 40 stopni Celsjusza, a lodówek nie można schładzać poniżej 6 stopni. Obowiązywać ma zakaz używania neonów i oświetlenia witryn sklepowych w godzinach od 23:00 do 5:00. Wyłączana jest ciepła woda w publicznych toaletach.

Poziom 2 to gorąca woda, która podgrzewana energią elektryczną może mieć maksymalnie 60 stopni, serwisy streamingowe muszą ograniczyć swoją ofertę do niższej rozdzielczości. Korzystanie z suszarek bębnowych i żelazek w pomieszczeniach prywatnych jest zabronione.

Poziom 3 skraca godziny otwarcia sklepów i ograniczają komercyjne oferty wellness (sauna, jacuzzi itp.). Serwisy streamingowe są całkowicie zakazane, tak samo jak granie na konsolach do gier. Pojawie się również taki zapis: „Prywatne korzystanie z samochodów elektrycznych jest dozwolone tylko w przypadku absolutnie niezbędnych podróży”. Zgodnie z projektem bezwzględnie konieczne są np. wyjazdy do pracy, zakupy, wizyta u lekarza, udział w uroczystościach religijnych czy rozprawach sądowych.

Czytaj więcej

Wyprawa Porsche 911 na najwyższy wulkan na świecie

Poziom 4 kasuje działalność wyciągów narciarskich, armatek śnieżnych, imprez sportowych i kulturalnych. Andreas Burgener, dyrektor stowarzyszenia importerów Auto Schweiz, chce się bronić przed decyzją o ograniczeniu e-samochodów. - Słysząc o takich ograniczeniach każdy, kto teraz będzie chciał kupić lub zamówić samochód zastanowi się nad wyborem modelu z silnikiem benzynowym lub diesla - komentuje Andreas Burgener. Jednak brak prądu dotknie również kierowców z silnikami benzynowymi i dieslami. W sytuacjach kryzysu energetycznego maksymalna prędkość na szwajcarskich autostradach zostaje ograniczona ze 120 km/h do 100 km/h.

W związku z nadal trwającym kryzysem energetycznym konsumenci, firmy i politycy obawiają się problemów ze stabilnym zasilaniem w czasie nadchodzącej zimy. Szwajcaria opublikowała plan awaryjny – z drastycznymi cięciami w życiu codziennym, w tym również dla kierowców aut elektrycznych. Projekt ustawy nosi nazwę „Rozporządzenie w sprawie ograniczeń i zakazów w korzystaniu z energii elektrycznej” i ma zostać uchwalony w grudniu 2022 r. W planie z czterema poziomami eskalacji stopniowo zakazuje się z korzystania z energii elektrycznej. Im bardziej drastyczna sytuacja, tym więcej pożeraczy energii musiałoby zostać odłączonych od sieci. Zimą Szwajcaria importuje duże ilości energii elektrycznej. W 2021 roku było 5,7 miliarda kilowatogodzin, które pochodziły głównie z Francji i Niemiec. Szwajcarzy dmuchają na zimne, bo co jeśli Francja i Niemcy nie będą w stanie zapewnić prądu?

Na prąd
Francja chce odeprzeć chińskie elektryki. Będzie reforma systemu dofinansowania
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Na prąd
Ważny krok Niemiec w elektromobilność. Nowe przepisy dotkną stacje benzynowe
Na prąd
Tesla przegrywa z klientem w sądzie. Musi zapłacić prawie milion złotych
Na prąd
Tesla chce zatrudnić Polaków do Gigafactory Berlin. Wiemy ile płaci Elon Musk
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Na prąd
Dlaczego chińskie auta elektryczne są takie tanie
Na prąd
Amerykanie odkryli prawdopodobnie największe złoże litu na świecie