Elektryk taniej o połowę od auta spalinowego, ale pod jednym warunkiem

W 2023 r. czekają nas zmiany w cenach energii elektrycznej. W związku z nimi posiadacze aut elektrycznych zapłacą rocznie do nawet 1000 zł więcej za ładowanie samochodu niż dotychczas. Eksperci rankomat.pl sprawdzili, czy posiadanie elektryka nadal się opłaca.

Publikacja: 12.11.2022 11:01

Elektryk taniej o połowę od auta spalinowego, ale pod jednym warunkiem

Foto: mat. prasowe

Rok 2022 przyniósł wzrost cen energii elektrycznej. W lipcu 2022 r. Urząd Regulacji Energetyki informował, że trzech z czterech sprzedawców energii (Enea, Energa i Tauron) wniosło o podwyżkę taryf. Niektórzy odbiorcy otrzymali od dostawców energii druzgocące propozycje cen na kolejny rok np. miasto Piotrków Trybunalski z 338 zł za 1 MWh aż na 3517,8 zł, czyli ponad 1000 proc. więcej. Na kryzysową sytuację zareagował polski rząd, zamrażając ceny energii elektrycznej na 2023 r. dla gospodarstw domowych. Ustalona cena ma wynieść 693 zł za MWh po przekroczeniu limitu:

- 2000 kWh rocznie dla wszystkich gospodarstw domowych,

- 2600 kWh rocznie dla gospodarstw domowych z osobami niepełnosprawnymi,

- 3000 kWh dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz rolników.

Czytaj więcej

Sprzedaż elektryków w UE rośnie pomimo drogiego prądu. Rumunia już przed Polską

To właśnie limit zużycia energii elektrycznej jest tutaj kluczowy dla posiadaczy aut elektrycznych, ponieważ ładowanie elektryka z domowej instalacji może łatwo spowodować jego przekroczenie. Jak dotąd statystyczne gospodarstwo domowe mieściło się poniżej 2000 kWh rocznego zużycia, z średnie zużycie energii elektrycznej przez e-auto na 100 km to 24,2 kWh. Tak przynajmniej wyliczyli w swoim sprawozdaniu specjaliści z rankomat.pl na podstawie średniego zużycia 27 modeli samochodów elektrycznych z raportu ADAC. Przejeżdżający średnio 8600 km Polak potrzebowałby 2081 kWh na zasilenie samochodu elektrycznego. To już przekracza limit dla zwykłego gospodarstwa domowego, które wyniosło 1996 kWh (dane z raportu GUS). Jeśli do średniego zużycia energii z 2021 r. dodamy 2077 kWh poboru prądu przez samochód elektryczny, to łączne zużycie wynosi 4073 kWh i otrzymalibyśmy rachunek za prąd o następującej wysokości.

źródło: Rankomat

A co jeśli kierowca dojeżdża do pracy i każdego dnia w roku pokonuje 50 km? Wówczas roczny przebieg wyniesie 18 250 km, co przełoży się na zużycie 4416,5 kWh. Z kolei całkowite zużycie energii dla statystycznego gospodarstwa domowego wyniesie wtedy 6412,5 kWh, a rachunek będzie wyglądał następująco:

źródło: Rankomat

Według raportu Odyssee-Mure z 2019 r. polski kierowca średnio przejeżdża 8607 km rocznie. Z racji tego, że sytuacja na drogach wyglądała inaczej w czasie pandemii w 2020 i 2021 r. posłużymy się teraz danymi z 2019 r. Dla uproszczenia przyjmijmy, że przejedzie 10 000 km rocznie. W perspektywie 10 lat samochód elektryczny jest o ok. 16 proc. tańszy w eksploatacji niż auto benzynowe, ale o 3 proc. droższy niż diesel. Jeżeli jednak odejmiemy koszt zakupu baterii, elektryk jest o 44,7 proc. tańszy w eksploatacji niż diesel i aż 55,2 proc. tańszy niż samochód benzynowy. - Eksploatacja samochodu elektrycznego jest niemalże dwa razy tańsza, niż eksploatacja diesla, ale pod jednym warunkiem - że właściciel nie będzie musiał wymieniać baterii w zakładanym czasie i zamiast tego zdecyduje się na regenerację. Ewentualnie w ramach gwarancji producent auta wymieni baterię na nową. W przeciwnym razie koszt zakupu nowej baterii może przekroczyć wartość pojazdu. - mówi Daniel Bartosiewicz, ekspert rankomat.pl. Posiadacze KDR mają podwójne korzyści w związku z zakupem auta elektrycznego. Dofinansowanie z programu “Mój elektryk” wynosi 18 750 zł, ale dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny kwota rośnie do 27 000 zł, czyli aż o 8250 zł. Dodatkowo posiadacze KDR korzystają z wyższego limitu cen energii elektrycznej. Po starej cenie zapłacą za 3000 kWh. Statystyczny ojciec z KDR pokonujący codziennie 50 km samochodem elektrycznym zapłaci od 280 do 340 zł mniej, niż gdyby nie miał karty.

Czytaj więcej

Elektrykiem na wakacje. Koszmar czy frajda?
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele
Na prąd
Xiaomi SU7 stał się hitem, ale na każdym egzemplarzu firma traci ok. 40 tys. zł
Na prąd
Taniej Tesli nie będzie. Elon Musk chce skupić się na Robotaxi