Populacja Krajów Europy Wschodniej to 292 mln ludzi. To znaczący potencjał w wymiarze geopolitycznym, gospodarczym i naukowym. Redion Środkowo-Wschodnią Europy (CEE) to także obszar, który wymaga wzmożonego rozwoju pod względem zielonych technologii. Jak podlicza Europejski Trybunał Obrachunkowy, infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – mimo rosnącej liczby stacji ładowania podróżowanie po UE – jest skomplikowana ze względu na ich nierównomierne rozmieszczenie. Prawie połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w zaledwie dwóch krajach – Holandii (90 000 ładowarek) i Niemczech (60 000) – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Te dwa kraje stanowią mniej niż 10 proc. całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90 proc. powierzchni regionu. W przypadku rozmieszczenia infrastruktury, istnieje wyraźny podział na kraje Europy Środkowej i Wschodniej z jednej strony i kraje Europy Zachodniej z drugiej. Na przykład tak duży kraj jak Rumunia - około sześć razy większy od Holandii - posiada jedynie 0,4 proc. wszystkich punktów ładowania w UE.
Czytaj więcej
Na nowego elektrycznego pick-upa - GMC Hummer EV - czeka się bardzo długo. Przez to ceny modeli z drugiej ręki osiągają nowe rekordy.
– Kraje regionu CEE rozpoczęły drogę ku elektromobilności znacznie później niż państwa Europy Zachodniej. Z opóźnieniem wdrażano zarówno regulacje prawne, jak i instrumenty wsparcia stymulujące rozwój rynku e-mobility. W rezultacie w krajach bałtyckich, w Polsce, na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech w I połowie 2022 r. sprzedano łącznie mniej nowych, całkowicie elektrycznych samochodów osobowych niż np. w samej Austrii, Belgii czy Niderlandach. Musimy postarać się nadrobić ten czas w możliwie największym zakresie. Właśnie w tym celu PSPA wraz z partnerami z innych krajów naszego regionu powołało do życia inicjatywę CEE GTI – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Inicjatywa CEE GTI kreuje jasne i czytelne cele – ekologiczny i zielony transport. Skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez wypracowywanie dokumentów, raportów, analiz, stanowisk oraz orzeczeń. Narzędzia te pomogą wpłynąć na proces legislacyjny i ogólną perspektywę planowania na poziomie UE. W następstwie tych prac zostanie także wypracowany potencjał i wiedza CEE GTI w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w kluczowym obszarze, jakim jest infrastruktura ładowania. Należy też podkreślić znacząc rolę naszego kraju, który jako największy region tej części Europy, posiada duży potencjał, np. w produkcji baterii, ich komponentów i recyklingu. Polska jest także kluczowym graczem, jeśli chodzi o produkcję i rejestrację elektrycznych autobusów miejskich. Ponadto w ramach CEE GTI, PSPA, SEVA oraz partnerzy, będą wspólnie pracować nad kształtowaniem podstaw prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Czytaj więcej
Ford dostarczył pierwsze 15 z 40 zamówionych egzemplarzy Mustanga Mach-E firmie Arval Service Lease Polska. To pierwsza partia zamówionych samochodów, na których Arval już ma klientów.