Mercedes EQXX: Rekordowy zasięg na jednym ładowaniu

Po dwunastu godzinach elektryczny Mercedes EQXX dojechał na południe Francji. Celem było przejechanie ponad 1000 km ze Stuttgartu na Lazurowe Wybrzeże bez doładowywania akumulatorów.

Publikacja: 20.04.2022 13:46

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Już pod koniec 2019 r. Mercedes po raz pierwszy zasygnalizował, że zamierza pokonać bez ładowania dystans 1000 km samochodem elektrycznym. I oto pod koniec 2021 r. zaprezentowano koncepcyjny model o nazwie EQXX z rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cw 0,17). W tym aucie wszystko jest podporządkowane zasięgowi. Niewielka powierzchnia czołowa (2,12 mkw.), zmniejszony rozstaw tylnych kół, który jest o 50 mm węższy niż z przodu i dzięki temu rozwiązaniu tylne koła toczą się w „śladzie aerodynamicznym” kół przednich. Jest też aktywny tylny dyfuzor, rozkładany automatycznie przy prędkości 60 km/h, który poprawia przepływ powietrza, a tym samym znacząco przyczynia się do zmniejszenia oporu.

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Chemiczny skład akumulatora pozostaje tajemnicą handlową. Mercedes opracował go wspólnie z firmą CATL, chińskim przedsiębiorstwem projektowym specjalizującym się w produkcji technologii akumulatorów litowo-jonowych. Ma pojemność 100 kWh i 30 proc. mniejszą masę niż podobny akumulator z EQS. Jego udział w masie całkowitej wynoszącej 1755 kg wynosi zaledwie 495 kg.

Czytaj więcej

Koniec z wersjami w kolorze puddingu. Mercedes przestaje produkować wersje taxi

W rzeczywistych warunkach drogowych EQXX osiągnął zużycie energii wynoszące zaledwie 8,7 kWh/100 km. Odpowiada to w przybliżeniu wartości jednego litra benzyny. Trasa z Sindelfingen przez Szwajcarię i Włochy do Cassis w południowej Francji liczyła dokładnie 1008 km. Start odbywał się w ujemnych temperaturach i przy padającym śniegu, na trasie były korki i panował duży ruch. Na autostradzie prędkość wynosiła 140 km/h. Całkowity czas przejazdu to 11 godzin 32 minuty. To daje średnią prędkość 87,4 km/h. EQXX to najbardziej efektywny Mercedes, jaki kiedykolwiek powstał. Kamień milowy w rozwoju aut na prąd.

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

mat. prasowe

Czytaj więcej

Policja w Nowym Jorku przesiada się do elektrycznego Forda Mustanga

Już pod koniec 2019 r. Mercedes po raz pierwszy zasygnalizował, że zamierza pokonać bez ładowania dystans 1000 km samochodem elektrycznym. I oto pod koniec 2021 r. zaprezentowano koncepcyjny model o nazwie EQXX z rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cw 0,17). W tym aucie wszystko jest podporządkowane zasięgowi. Niewielka powierzchnia czołowa (2,12 mkw.), zmniejszony rozstaw tylnych kół, który jest o 50 mm węższy niż z przodu i dzięki temu rozwiązaniu tylne koła toczą się w „śladzie aerodynamicznym” kół przednich. Jest też aktywny tylny dyfuzor, rozkładany automatycznie przy prędkości 60 km/h, który poprawia przepływ powietrza, a tym samym znacząco przyczynia się do zmniejszenia oporu.

Na prąd
Mapy Google z nowymi funkcjami dla samochodów elektrycznych
Na prąd
Samochodem elektrycznym do McDonald'sa. Nowy pomysł na ściągnięcie klientów
Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault