Mercedes EQXX: Rekordowy zasięg na jednym ładowaniu

Po dwunastu godzinach elektryczny Mercedes EQXX dojechał na południe Francji. Celem było przejechanie ponad 1000 km ze Stuttgartu na Lazurowe Wybrzeże bez doładowywania akumulatorów.

Publikacja: 20.04.2022 13:46

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Już pod koniec 2019 r. Mercedes po raz pierwszy zasygnalizował, że zamierza pokonać bez ładowania dystans 1000 km samochodem elektrycznym. I oto pod koniec 2021 r. zaprezentowano koncepcyjny model o nazwie EQXX z rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cw 0,17). W tym aucie wszystko jest podporządkowane zasięgowi. Niewielka powierzchnia czołowa (2,12 mkw.), zmniejszony rozstaw tylnych kół, który jest o 50 mm węższy niż z przodu i dzięki temu rozwiązaniu tylne koła toczą się w „śladzie aerodynamicznym” kół przednich. Jest też aktywny tylny dyfuzor, rozkładany automatycznie przy prędkości 60 km/h, który poprawia przepływ powietrza, a tym samym znacząco przyczynia się do zmniejszenia oporu.

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Chemiczny skład akumulatora pozostaje tajemnicą handlową. Mercedes opracował go wspólnie z firmą CATL, chińskim przedsiębiorstwem projektowym specjalizującym się w produkcji technologii akumulatorów litowo-jonowych. Ma pojemność 100 kWh i 30 proc. mniejszą masę niż podobny akumulator z EQS. Jego udział w masie całkowitej wynoszącej 1755 kg wynosi zaledwie 495 kg.

Czytaj więcej

Koniec z wersjami w kolorze puddingu. Mercedes przestaje produkować wersje taxi

W rzeczywistych warunkach drogowych EQXX osiągnął zużycie energii wynoszące zaledwie 8,7 kWh/100 km. Odpowiada to w przybliżeniu wartości jednego litra benzyny. Trasa z Sindelfingen przez Szwajcarię i Włochy do Cassis w południowej Francji liczyła dokładnie 1008 km. Start odbywał się w ujemnych temperaturach i przy padającym śniegu, na trasie były korki i panował duży ruch. Na autostradzie prędkość wynosiła 140 km/h. Całkowity czas przejazdu to 11 godzin 32 minuty. To daje średnią prędkość 87,4 km/h. EQXX to najbardziej efektywny Mercedes, jaki kiedykolwiek powstał. Kamień milowy w rozwoju aut na prąd.

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQXX

Mercedes EQXX

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Policja w Nowym Jorku przesiada się do elektrycznego Forda Mustanga

Już pod koniec 2019 r. Mercedes po raz pierwszy zasygnalizował, że zamierza pokonać bez ładowania dystans 1000 km samochodem elektrycznym. I oto pod koniec 2021 r. zaprezentowano koncepcyjny model o nazwie EQXX z rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cw 0,17). W tym aucie wszystko jest podporządkowane zasięgowi. Niewielka powierzchnia czołowa (2,12 mkw.), zmniejszony rozstaw tylnych kół, który jest o 50 mm węższy niż z przodu i dzięki temu rozwiązaniu tylne koła toczą się w „śladzie aerodynamicznym” kół przednich. Jest też aktywny tylny dyfuzor, rozkładany automatycznie przy prędkości 60 km/h, który poprawia przepływ powietrza, a tym samym znacząco przyczynia się do zmniejszenia oporu.

Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę