Renault chce się podzielić. Elektryki będą osobną firmą

Grupa Renault poważnie rozważa wydzielenia części , która zajęłaby się wyłącznie produkcją aut elektrycznych. I szybko miałaby zostać wprowadzona na giełdę.

Publikacja: 05.04.2022 18:07

Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech

Foto: mat. prasowe

Zresztą i tak od roku 2030 Renault zamierza oferować wszystkie swoje modele wyłącznie z napędem elektrycznym. Ten pomysł ujawnił podczas spotkania z analitykami prezes Renaulta, Luca de Meo. I wspólnie z wiceprezesem ds finansowych, Thierry Pietonem ujawnili kalendarz planowanych działań. Nie wykluczyli przy tym, że w tych zmianach może się okazać, że niezbędny będzie udział jakiegoś partnera.

Firma New Moblity, jak nazywa się nowy projekt roboczo, składałaby się z dwóch części — produkcji aut z e-napędem wydzielonej ze „starego” Renaulta oraz Mobilize , czyli wypożyczalni aut. - New Mobility miałoby zostać wprowadzone na giełdę w 2023 roku. Prezes powiedział nam, że dla „spalinowej” część Renaulta można będzie wtedy poszukać odpowiedniego partnera - mówił Pierre Quemener, analityk Stifel.

Czytaj więcej

Renault, Volkswagen i Skoda mają kłopoty z zelektryfikowanymi modelami

Na rynku panuje opinia, że nowy pomysł Luki de Meo jest ucieczką do przodu po wycofaniu się z Rosji, skąd Francuzi mieli 10 proc. swoich przychodów. Ale straty z tego tytułu będą zapewne o wiele wyższe. A podział firmy na dwie i wprowadzenie elektryków na giełdę ma jedną wielką zaletę, bo w ten sposób Renault pozyska pieniądze na finansowanie produkcji bezemisyjnej. Na razie Francuzi zastanawiają się nad opcjami pozbycia się swoich rosyjskich aktywów i oceniają szanse na przetrwanie joint venture, jakie ma z rosyjskim AvtoVAZem. Wiadomo w każdym razie, że jakie rozwiązanie nie zostałoby przyjęte, to i tak wyjście z Rosji będzie kosztowne. Pomysł o wydzieleniu części elektrycznej nie narodził się w ostatnich dniach. Już w czasie prezentacji zeszłorocznych wyników, na niespełna tydzień przed rosyjską inwazją na Ukrainę, Renault wspomniał o reorganizacji biznesu. Ujawniono wtedy, że rozważany jest podział firmy, część elektryczna miałaby mieć swoją bazę we Francji, część „spalinowa” i hybrydowa, razem z produkcją silników i napędu miałaby zostać wyprowadzona z tego kraju.

I teraz nabiera sensu przeniesienie byłej wiceprezes ds finansów, Clotilde Delbos do Mobilize. Wtedy, 18 lutego wydawało się, że jest to odsunięcie jej na boczny tor. Teraz okazuje się, że to ona właśnie będzie odpowiedzialna i za publiczną ofertę akcji i część produkcyjną New Mobility. - Wszystkie opcje wydzielenia części spalinowej z biznesu elektrycznego są dzisiaj na stole. Może to być publiczna oferta części elektrycznej, bądź wyraźne wydzielenie części tradycyjnej i znalezienie dla niej partnera - pisali analitycy BNP Paribas. Pomysł wydzielenia elektrycznego biznesu z części tradycyjnej nie jest już na rynku niczym nowym. Podobnie zrobił wcześniej Ford. Powstała część elektryczna Ford Model, która będzie miała za zadanie rozwój aut z e-napędem i IT, oraz usługi z tym związane i Ford Blue, który nadal będzie produkował auta z silnikami spalinowymi, kontrolował koszty. W dalszych planach jest całkowite wydzielenie części aut z napędem tradycyjnym.

Czytaj więcej

Renault rozważa przeniesienie w Rosji własności producenta Łady, firmy AvtoVAZ

Zresztą i tak od roku 2030 Renault zamierza oferować wszystkie swoje modele wyłącznie z napędem elektrycznym. Ten pomysł ujawnił podczas spotkania z analitykami prezes Renaulta, Luca de Meo. I wspólnie z wiceprezesem ds finansowych, Thierry Pietonem ujawnili kalendarz planowanych działań. Nie wykluczyli przy tym, że w tych zmianach może się okazać, że niezbędny będzie udział jakiegoś partnera.

Firma New Moblity, jak nazywa się nowy projekt roboczo, składałaby się z dwóch części — produkcji aut z e-napędem wydzielonej ze „starego” Renaulta oraz Mobilize , czyli wypożyczalni aut. - New Mobility miałoby zostać wprowadzone na giełdę w 2023 roku. Prezes powiedział nam, że dla „spalinowej” część Renaulta można będzie wtedy poszukać odpowiedniego partnera - mówił Pierre Quemener, analityk Stifel.

Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe
Na prąd
Volkswagen rozpoczyna nowy projekt w Afryce. Będzie budować elektryczne traktory
Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km