Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności, uruchomionym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec stycznia 2022 roku, po polskich drogach jeździło 39 328 elektrycznych samochodów osobowych. Z tego 19 430 stanowiły auta w pełni elektryczne (49 procent), a 19 898 sztuk (51 procent) odmiany hybrydowe plug-in (PHEV). Z kolei park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1738 szt., a flota elektrycznych motorowerów i motocykli, wynosiła na koniec stycznia 10 667 szt. Sukcesywnie zwiększa się też liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 334 929 szt. Park autobusów elektrycznych natomiast wzrósł w Polsce do 655 szt. – Styczeń 2022 r. był miesiącem, w którym zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie roku 2021. Liczba pojazdów użytkowych zwiększa się bardzo dynamicznie, bo z jednej strony niemal wszyscy producenci oferują już elektryczne pojazdy dostawcze i rośnie liczba producentów, którzy w swojej ofercie mają również elektryczne pojazdy ciężarowe do 16 t. – komentuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Czytaj więcej
Przez długi czas model i3 był jedynym samochodem elektrycznym BMW. To też pierwszy wielkoseryjny elektryk monachijskiego producenta. Teraz niemiecka marka kończy produkcję tego modelu.
Elektromobilność to nie tylko pojazdy, ale też infrastruktura. Ta rozwija się równolegle i z miesiąca na miesiąc rejestrowane są nowe ładowarki. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3893 punkty). 28 procent z nich to odmiany szybkie – o prądzie stałym (DC), a 72 procent – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W samym styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów). – Przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 r. (101). Mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Dodaje również, że rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. – Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 r. – wskazuje Mazur.
Czytaj więcej
Audi oznacza swoje elektryczne modele nazwą e-tron. Wraz z nadchodzącą modernizacją pod koniec 2022 r. model e-tron zostanie przemianowany na Q8 e-tron. Tym samym skończy się era mylącego nazewnictwa swoich e-modeli.