Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności, uruchomionym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec stycznia 2022 roku, po polskich drogach jeździło 39 328 elektrycznych samochodów osobowych. Z tego 19 430 stanowiły auta w pełni elektryczne (49 procent), a 19 898 sztuk (51 procent) odmiany hybrydowe plug-in (PHEV). Z kolei park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1738 szt., a flota elektrycznych motorowerów i motocykli, wynosiła na koniec stycznia 10 667 szt. Sukcesywnie zwiększa się też liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 334 929 szt. Park autobusów elektrycznych natomiast wzrósł w Polsce do 655 szt. – Styczeń 2022 r. był miesiącem, w którym zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie roku 2021. Liczba pojazdów użytkowych zwiększa się bardzo dynamicznie, bo z jednej strony niemal wszyscy producenci oferują już elektryczne pojazdy dostawcze i rośnie liczba producentów, którzy w swojej ofercie mają również elektryczne pojazdy ciężarowe do 16 t. – komentuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Czytaj więcej

Koniec produkcji BMW i3. Pionier e-mobilności zniknie z rynku

Elektromobilność to nie tylko pojazdy, ale też infrastruktura. Ta rozwija się równolegle i z miesiąca na miesiąc rejestrowane są nowe ładowarki. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3893 punkty). 28 procent z nich to odmiany szybkie – o prądzie stałym (DC), a 72 procent – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W samym styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów). – Przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 r. (101). Mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Dodaje również, że rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. – Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 r. – wskazuje Mazur.

Czytaj więcej

Nowy wygląd, nowa nazwa: Audi e-tron będzie nosił oznaczenie Q8