Autonomiczne Volvo sprawdzą się w Szwecji

Jest zgoda na testowanie na szwedzkich autostradach oprogramowania dla pojazdów autonomicznych. Próby będzie realizować spółka Zenuity, w której udziały ma Volvo Cars i amerykański startup Veoneer.

Publikacja: 29.01.2019 21:41

Autonomiczne Volvo sprawdzą się w Szwecji

Foto: fot. Zenuity

Oprogramowanie przygotowane przez spółkę Zenuity, pozwalające na autonomiczną jazdę na poziomie 4, będzie sprawdzane w samochodach Volvo. Nie ruszą one jednak samodzielnie w podróż przez Szwecję. Znajdą się pod kontrolą przeszkolonych kierowców, którzy jednak nie będą trzymać rąk na kierownicy. Maksymalna prędkość testów to 80 km/h. Zgoda obejmuje trasy E4 między Sztokholmem a Malmö, E6 między Gothenburgiem a Malmö i drogę numer 40 łączącą Jönköping z Gothenburgiem.

""

Autonomiczne Volvo „uzbrojone” przez Zenuity / fot. Zenuity

moto.rp.pl

Uzyskanie zezwolenia okazało się trudniejsze niż się spodziewano – wszystko przez śmiertelny wypadek spowodowany w ubiegłym roku przez autonomiczne Volvo wyposażone w oprogramowanie Ubera. Firma wznowiła w grudniu takie testy na drogach publicznych w amerykańskim Pittsburgu dopiero po 9 miesiącach od tragicznego wypadku w Tempe (Arizona). Wcześniej, od początku 2018 r. kilkudziesiąt samochodów pokonało ponad 2 mln mil w trybie autonomicznym w rejonie Pittsburga i Phoenix, ale program przerwał w marcu tragiczny wypadek. W nowej fazie testów auta poruszają się z maksymalną prędkością 25 mil (40 km/h), a w każdym, oprócz kierowcy, dla dodatkowej kontroli siedzi z tyłu pracownik Ubera.

CZYTAJ TAKŻE: Fala ataków na autonomiczne auta. W ruch poszły broń palna, noże i kamienie

Zenuity zaczęła już podobne testy w Szwecji w ubiegłym roku, jednak warunkiem było, by kierowcy trzymali cały czas jedną rękę na kierownicy, a pojazdy nie przekraczały prędkości 60 km/h. Nishant Batra, główny technolog w firmie Veoneer uważa, że zgoda na testy w realnych warunkach ma zasadnicze znaczenie dla zbierania istotnych informacji i sprawdzania funkcji oprogramowania. Rzecznik firmy Voeneer, Thomas Jonsson zastrzegł od razu, że nie można dziś powiedzieć, kiedy Zenuity zacznie testy bez udziału kierowcy.

""

Testowy pojazd firmy Veoneer na pustyni w Arizonie / fot. Veoneer

moto.rp.pl

Spółka, która powstała w 2017 r., ma już w tym roku zaoferować pierwsze produkty wspomagające prowadzenie pojazdów, a wkrótce potem technologie automatycznej jazdy. Volvo będzie jej klientem. Szwedzki producent samochodów zakłada, że pierwsze dostawy pojazdów umożliwiających jazdę autonomiczną będą możliwe po 2021 r., zaś do 2025 r. takie auta mają stanowić jedną trzecią jego sprzedaży. Zenuity to nie pierwsza spółka utworzona przez Volvo, która ma zajmować się autonomicznymi pojazdami. W ubiegłym roku podobne przedsięwzięcie producent zawiązał z chińskim Baidu, aby rozwijać oprogramowanie o nazwie Apollo.

CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut

Nad technologią autonomicznej jazdy pracuje już na świecie kilka firm. Przodują w tym spółki amerykańskie. Waymo, należące do Google, uzyskało w 2018 r. jako pierwsza spółka technologiczna zgodę na testowanie samochodów bez kierowców na drogach publicznych Kalifornii. General Motors ogłosił, że jego firma Cruise Automation z San Francisco jest gotowa wkrótce zaoferować autonomiczne samochody po zakończeniu testów elektrycznych Chevy Bolt. Podobne prace prowadzą Audi i BMW.

Oprogramowanie przygotowane przez spółkę Zenuity, pozwalające na autonomiczną jazdę na poziomie 4, będzie sprawdzane w samochodach Volvo. Nie ruszą one jednak samodzielnie w podróż przez Szwecję. Znajdą się pod kontrolą przeszkolonych kierowców, którzy jednak nie będą trzymać rąk na kierownicy. Maksymalna prędkość testów to 80 km/h. Zgoda obejmuje trasy E4 między Sztokholmem a Malmö, E6 między Gothenburgiem a Malmö i drogę numer 40 łączącą Jönköping z Gothenburgiem.

Pozostało 85% artykułu
Na drodze
Więcej nowych dróg przed końcem roku
Na drodze
Polska stoi w korkach. Miasta mają wciąż absurdalne pomysły
Na drodze
Specjalna, bezpieczna torebka Skody
Na drodze
Suzuki wprowadza aplikację „Moje Suzuki” na smartfony
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na drodze
Furgonetki Stellantis otrzymają wodorowy napęd