– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Aktualizacja: 10.10.2024 15:02 Publikacja: 10.09.2018 07:25
Foto: Monitor nowego systemu BMW 7.0. System obsługuje także Inteligentnego Asystenta Głosowego / fot. BMW
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Ten dialog to nie cytat z „Bajek robotów”, tylko pogaduszka z nowym Audi A6, do którego technologia uaktywniania różnych funkcji głosem przywędrowała z jeżdżącego komputera, jakim jest debiutująca nieco wcześniej limuzyna A8. Ktoś powie, że komendy głosowe są dzisiaj dostępne nawet w autach klasy popularnej, więc czym tu się ekscytować. Ano tym, że są to systemy działające w oparciu o zamknięty katalog poleceń, a kwestia rozumienia tego, o co się je prosi, też pozostawia wiele do życzenia.
W tym przypadku technologia wzniosła się na nowy poziom – kierowca może formułować swoje polecenia w sposób nieomal dowolny. Obsługa głosowa rozumie (na ogół) nie tylko komendy, ale bardziej złożone zdania wypowiadane językiem potocznym, co więcej, także po polsku. Jeśli auto ma wątpliwości, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru. I choć w przypadku Audi mówiącego po polsku zdarzają się wpadki (wtedy system mówi po prostu „Nie rozumiem” lub „Jak proszę?” i prosi o powtórzenie polecenia lub proponuje różne opcje działania („Co mogę dla ciebie zrobić?), a syntezatorowi mowy daleko jeszcze do mruczącej kokietki, taki kierunek komunikacji z samochodem można uznać za małą rewolucję. Głosem można wprowadzać adres do nawigacji, wyszukiwać restauracje w pobliżu („Jestem głodny”), stacje paliw czy zmieniać stacje radiowe. Jedna prośba, którą mogliby wziąć pod uwagę inżynierowie z Ingolstadt pracując nad rozwojem systemu – w języku polskim najczęściej akcent pada na przedostatnią, a nie ostatnią sylabę. To zdecydowanie psuje przyjemność „rozmów” ze swoim autem.
Ekrany zarządzające „życiem” nowych modeli Audi, w tym przypadku A8 / fot. Audi
moto.rp.pl
W przeciwieństwie do rozwiązań już wdrożonych przez Mercedesa i zapowiadanych dopiero przez BMW, system aktywuje się jeszcze po staremu, czyli przyciskiem na kierownicy. To aż dziwne, biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie najnowszych limuzyn z Ingolstadt. Możliwość porozmawiania z samochodem jest dostępna od opcji z nawigacją MMI Navigation w górę. W pakiecie dostajemy – jak przekonuje Audi – „inteligentnego rozmówcę i towarzysza podróży”: system przetwarza pytania i polecenia dwutorowo – korzystając z zapisanych na pokładzie danych, a w połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus, wykorzystując wiedzę pozyskiwaną z chmury. Na razie jednak nie da się z Audi porozmawiać o życiu, ale – o czym za chwilę – ten moment może nadejść szybciej niż się nam wydaje.
CZYTAJ TAKŻE: Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać
„Hej, Mercedes”
„Tak proszę?”
W Mercedesie rozbudowana komunikacja głosowa, debiutująca nieomal równocześnie w klasie A i nowym, dostawczym Sprinterze jest częścią MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego, który po raz pierwszy zaprezentowano na targach CES w Las Vegas w styczniu 2018 r. Wejście w tryb głosowy jest aktywowane hasłem „Hej, Mercedes”. Samochód nie wymaga poleceń wybranych z listy, ale – podobnie jak Audi – rozumie normalną mowę. Podobnie jak w Audi wystarczy także powiedzieć, jaki mamy problem – auto reaguje na takie stwierdzenia, jak „jest mi zimno”, „jestem głodny”, „czy jutro muszę wziąć ze sobą parasol” – Mercedes spyta wtedy o to, jaką temperaturę ma ustawić, wyświetli listę najbliższych restauracji lub sprawdzi prognozę pogody odpowiadając, że jest raczej mało prawdopodobne, by jutro w ciągu dnia padało.
Wydaje się, że system nieco gorzej radzi sobie z językiem polskim niż konkurencja z Ingolstadt, choć fakt, że są to rozwiązania samouczące daje nadzieje na „wychowanie” swojego Mercedesa i uczynienie zeń ciekawego rozmówcy. Tym bardziej, że nasza rodzima „asystentka” jest trochę sztywna i stremowana, jakby dopiero uczyła się naszego trudnego języka, natomiast po angielsku potrafi nawet żartować. I znacznie lepiej radzi sobie z mową potoczną. Żeby być sprawiedliwym, dokładnie tak samo mają się sprawy w przypadku Audi. MBUX stopniowo będzie wprowadzany do kolejnych modeli Mercedesa.
I jak tu się nie uśmiechnąć pod nosem z rywalizacji między koncernami, kiedy czytam w informacji prasowej, że „BMW Group zamierza zrewolucjonizować radość z jazdy dzięki funkcji inteligentnego asystenta osobistego BMW. Od marca 2019 r. na pokładzie pojawi się inteligentny cyfrowy asystent, który będzie reagował na hasło „Hej BMW”. Mercedes na swoje „Hej” reaguje już od kilku miesięcy…
CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje
Ale z drugiej strony, choć takie nawiązania są oczywiście zabawne, widać, że rozwój technologii związanych z komunikowaniem się głosowym z różnymi urządzeniami wyraźnie przyspieszył. Zapowiadane przez BMW rozwiązania zostaną wprowadzane wraz z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0. W odróżnieniu od systemu Mercedesa czy Audi osobistego asystenta będzie można „ochrzcić” i zwracać się do niego per „Hej, Kasiu”, „Wojtku” albo „Słoneczko”, a nie nieco jednak bezpłciowym „Hej, BMW”. Inteligentny asystent osobisty BMW również ma być systemem samouczącym, poznawać nawyki i przyzwyczajenia swojego znajomego zza kierownicy, a następnie stosować je w odpowiednim kontekście. Zna jego ulubione ustawienia, np. ogrzewanie foteli czy miejsca, do których często jeździ („Take me home” – prowadź mnie do domu). Dzięki połączeniu z BMW Open Mobility Cloud i sztucznej inteligencji możliwości asystenta będą cały czas udoskonalane. W kojarzeniu preferencji i nawyków z poszczególnymi użytkownikami samochodu pomoże przenośny, cyfrowy profil klienta – identyfikator BMW.
CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut
Jak zapowiadają przedstawiciele firmy z Monachium inteligentny asystent ma być także pokładowym ekspertem – omawiać poszczególne funkcje („Jak działa asystent świateł drogowych?”), podać informacje o aktualnym stanie samochodu („Czy poziom oleju jest prawidłowy?”) i odpowiedzieć na pytania („Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?”). Ale jego cyfrowe synapsy będą mogły także przetworzyć bardziej ogólne stwierdzenia, jak na przykład „Hej BMW, jestem zmęczony/zmęczona”, co uruchomi kombinację różnych działań: zmianę oświetlenia wewnętrznego, muzyki, temperatury, aktywowanie masażu w fotelu. Wszystko po to, aby pobudzić kierowcę. Niestety, nie poda nam kawy.
Funkcja inteligentnego asystenta osobistego pojawi się na rynku w wersji podstawowej ze sterowaniem głosowym w 23 językach w marcu 2019 r. W USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Brazylii, Japonii i (od maja 2019 r.) w Chinach inteligentny asystent osobisty BMW będzie udoskonalony o bardziej naturalne sterowanie głosowe, wyszukiwanie tzw. Point of Interest, pogodę i muzykę. Oznacza to, że w wersji polskiej nie będzie aż tak rozmowny, jak np. w angielskiej czy niemieckiej. Asystent będzie oferowany w modelach z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0 oraz w ramach Live Cockpit Professional (6U3). Jako opcja pojawi się już od listopada 2018 r. w nowym BMW serii 3.
Jak podkreśla BMW, asystent nie tylko czeka na polecenia kierowcy, ale też, kiedy trzeba, służy mu pomocą, a nawet potrafi prowadzić konwersacje. Jest gotowy nawet odpowiedzieć na pytanie: „Hej BMW, jaki jest sens życia?”. Na pewno jest to jedna z pierwszych kwestii, o której pogadamy, kiedy się poznamy.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: moto.rp.pl
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
Seat i Cupra idealne się uzupełniają. Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje. Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
Volkswagen ID.7 z zasięgiem ponad 700 km, Audi e-tron GT z mocą ładowania 320 kW, do tego po raz pierwszy w Polsce nowa elektryczna Cupra Tavascan i najmocniejszy w historii Bulli, czyli ID.Buzz GTX. Grupa Volkswagen nie zwalnia w elektromobilności i przełamuje kolejne bariery. Najlepszą okazją do prezentacji swoich nowości, a także nakreślenia wizji przyszłości był Kongres Nowej Mobilności w Łodzi.
W 2025 r. Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w Katowicach, a jego program będzie jeszcze szerszy niż dotychczasowy. Chcemy dołożyć więcej elementów związanych z samorządami, smart city czy OZE – zapowiada Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Nowe samochody ciężarowe można ładować w sieci publicznej, co pokazały nasze ostatnie testy. Liczymy, że także w Polsce pojawi się program subsydiów dotyczących samochodów ciężarowych - stwierdza Igor Kaczorkiewicz, dyrektor ds. marketingu i PR w Daimler Truck Polska.
Wielu kierowców stoi przed dylematem: czy warto zainwestować w opony całoroczne i czy sprawdzą się na drodze? Te wątpliwości może rozwiać ostatni test ADAC, który potwierdził, że nowoczesne opony całoroczne są dobrze zbalansowane i mogą zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność w skrajnych warunkach pogodowych, a przy tym osiągają długie przebiegi. Opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii badania, otrzymała ocenę „dobrą”, co potwierdza technologiczny postęp w tej kategorii opon.
Apple liczyło, że dzięki nowym funkcjom opartym na sztucznej inteligencji, jego nowy flagowy smartfon iPhone 16 będzie hitem. Szacunki przedsprzedaży wskazują jednak na chłodną reakcję klientów. Tym bardziej, że nowe funkcje dopiero się pojawią.
Spółka zależna firmy Boeing, zajmująca się badaniami lotniczymi i aeronautycznymi, przedstawiła właśnie projekt samolotu o niezwykłej budowie. Maszyna pionowego startu i lądowania miałby trafić do armii USA.
Kontrowersyjny miliarder zamierza w czwartek pokazać światu prototyp pojazdu, który ma odmienić przewóz osób. Chodzi o tzw. Cybercab – autonomiczną elektryczną taksówkę. Bez kierownicy i tylko z fotelami dla pasażerów.
Większość organizacji chciałaby zastosować inteligentne algorytmy we własnych operacjach logistycznych. Jednak z dostępnych danych i opinii wyłania się obraz firm, które podejmują się adaptacji będąc nieprzygotowanymi technicznie i merytorycznie.
Misja HERA to element większego przedsięwzięcia, które ma ocalić naszą planetę przed kolizją z asteroidą. O łączność za pomocą jednych z najmniejszych anten na świecie zadbają polscy naukowcy.
Polska przestaje być kuźnią talentów w dziedzinie technologii. Liczba kształcących się specjalistów IT niebezpiecznie spada, a na rozwój sztucznej inteligencji, która może być dźwignią rozwojową gospodarki, wydajemy mniej niż inne kraje.
Szwedzka Królewska Akademia Nauk przyznała tegoroczną Nagrodę Nobla z fizyki informatykowi Geoffreyowi Hintonowi oraz fizykowi Johnowi Hopfieldowi za odkrycia i wynalazki umożliwiające uczenie maszynowe za pomocą sztucznych sieci neuronowych.
Polacy przyzwyczaili się już do możliwości zrobienia zakupów spożywczych z dostawą nawet w kwadrans. Teraz elektronikę maksymalnie w 90 minut od zakupu chce dostarczać klientom MediaMarkt.
W czwartek w Warszawie ruszyła dwudniowa konferencja BCC For The Future Liderzy Jutra 2024. Wydarzenie poświęcone jest problemom skutecznego i nowoczesnego zarządzania małymi i dużymi firmami.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. W nocy z 9 na 10 października rosyjskie drony-kamikadze znów atakowały Ukrainę, w tym m.in. obwód kijowski.
Słynna powieść noblisty Gabriela Garcii Marqueza „Sto lat samotności” doczekała się wreszcie ekranizacji. Netflix zapowiada premierę pierwszych ośmiu odcinków swojego serialu na 11 grudnia.
Posłowie Kinga Gajewska i Arkadiusz Myrcha, pobierając ryczałt na mieszkanie z kasy Sejmu, nie łamią prawa – to zwykłe polskie kombinowanie. Jeśli mamy jednak z tym cwaniactwem kiedyś skończyć, to politycy powinni świecić przykładem. Bo prawo prawem, ale jest jeszcze coś takiego jak przyzwoitość.
Ławnicy Sądu Najwyższego, którzy odmawiają orzekania z tzw. neosędziami pozostaną w tym sądzie. Senat nie zgodził się na ich odwołanie. Domagała się tego I prezes SN Małgorzata Manowska.
Rafael Nadal po raz ostatni zagra oficjalny mecz w rozgrywkach Pucharu Davisa. Tak więc to w Maladze 19-24 listopada karierę kończy drugi po Rogerze Federerze tenisista Wielkiej Trójki. Na korcie został już tylko Novak Djoković.
Na sądowej wokandzie znalazł finał głośnej sprawy nagrania, na którym mercedes prowadzony przez modelkę i celebrytkę Klaudię El Dursi łamie szereg przepisów drogowych.
Polska jest o krok od zatwierdzenia aktu o ochronie przed wymuszonymi zaginięciami. Senat przyjął w czwartek ustawę o ratyfikacji konwencji ONZ w tej sprawie.
Architekci z polskiej pracowni Tremend mają na koncie kolejny sukces. Zdobyli aż trzy nagrody w międzynarodowym konkursie European Property Award 2024. Jedną z nich – za projekt wnętrz butikowego hotelu w serca Paryża.
Środki unijne z KPO na transport trzeba wydać w ciągu zaledwie dwóch lat. Wygląda na to, że zdążymy
Wniosek o wyłączenie sędziego od rozpoznania danej sprawy oparty wyłącznie na okolicznościach towarzyszących jego powołaniu, nie wywołuje skutków prawnych. W takiej sytuacji uznaje się tę czynność za bezskuteczną. To sedno czwartkowej uchwały siedmiu sędziów Izby Cywilnej SN.
Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski odniósł się do wyników kontroli NIK dotyczącej tzw. afery wizowej. - Potwierdzamy, że skandalicznie stosowano wobec konsulów RP niedozwolone naciski - oświadczył. Przekazał, że teraz liczba wydawanych przez Polskę wiz spadła.
Miasta położone w bezpośrednim sąsiedztwie kolei dużych prędkości (KDP) nie zostaną od niej odcięte - deklaruje spółka CPK.
Koncern Unilever, właściciel marek takich jak Dove i Hellmann’s, poinformował, że sfinalizował sprzedaż swojego rosyjskiego biznesu firmie Arnest Group, lokalnemu producentowi perfum, kosmetyków i artykułów gospodarstwa domowego. Koncern nie poinformował za ile odsprzedał rosyjski biznes, ale według Reutera wszystkie wychodzące z Rosji firmy poniosły ogromne straty finansowe.
Sprawca wypadku, którego ofiara doznała poważnego złamania ręki, został skazany na pół roku pozbawienia wolności. - Sądy już dzisiaj mogą stosować surowsze niż zwykle kary, ale rzadko się na to decydują - twierdzą eksperci.
Od 1 października ruszył zapowiadany program Aktywny Rodzic, który ma wspierać opiekunów w aktywności zawodowej i wychowaniu dzieci. Okazuje się jednak, że wiele osób nie może skorzystać z dopłaty, bo nie spełnia wymogów. W czym tkwi problem?
Południowokoreańska pisarka, zmagająca się z tematem traum, została nieoczekiwanie laureatką literackiego Nobla. Informacja od Szwedzkiej Akademii zastała ją przy posiłku z synem. Była zaskoczona. W Polsce wydała kilka powieści.
Wraz z e-receptami pojawiło się nowe zagrożenie dotyczące danych osobowych. Można je jednak ominąć m.in. dzięki aplikacji mObywatel. Jak zrealizować receptę w aptece bez podawania wrażliwych danych osobowych?
8 października Komisja Europejska przyjęła wnioski dotyczące cyfryzacji paszportów oraz dowodów osobistych dla osób podróżujących z i do strefy Schengen. Taką wersję dokumentów będzie można przechowywać w telefonie.
- Serdecznie pozdrawiam widzów TV Trwam, od wielu lat nie mogę się doprosić możliwości wystąpienia na antenie społecznych mediów toruńskich - mówił w czasie konferencji prasowej szef MSZ Radosław Sikorski.
Apple liczyło, że dzięki nowym funkcjom opartym na sztucznej inteligencji, jego nowy flagowy smartfon iPhone 16 będzie hitem. Szacunki przedsprzedaży wskazują jednak na chłodną reakcję klientów. Tym bardziej, że nowe funkcje dopiero się pojawią.
Deweloper, firma UBM, ma już pozwolenie na budowę obiektu w kompleksie Poleczki Park w Warszawie. Biurowiec powstanie z drewna.
Zdecydowana większość respondentów jest przeciwna temu, by polscy politycy otrzymali podwyżkę wynagrodzenia – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie "Super Expressu”.
Naukowcy z Bratysławy poinformowali, że na Słowacji znaleziono pierwsze gniazdo azjatyckiego szerszenia Vespa velutina. Eksperci podkreślają, że pojawienie się tego gatunku inwazyjnego w Polsce jest kwestią czasu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas