– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Aktualizacja: 02.10.2023 12:21 Publikacja: 10.09.2018 07:25
Foto: Monitor nowego systemu BMW 7.0. System obsługuje także Inteligentnego Asystenta Głosowego / fot. BMW
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Ten dialog to nie cytat z „Bajek robotów”, tylko pogaduszka z nowym Audi A6, do którego technologia uaktywniania różnych funkcji głosem przywędrowała z jeżdżącego komputera, jakim jest debiutująca nieco wcześniej limuzyna A8. Ktoś powie, że komendy głosowe są dzisiaj dostępne nawet w autach klasy popularnej, więc czym tu się ekscytować. Ano tym, że są to systemy działające w oparciu o zamknięty katalog poleceń, a kwestia rozumienia tego, o co się je prosi, też pozostawia wiele do życzenia.
W tym przypadku technologia wzniosła się na nowy poziom – kierowca może formułować swoje polecenia w sposób nieomal dowolny. Obsługa głosowa rozumie (na ogół) nie tylko komendy, ale bardziej złożone zdania wypowiadane językiem potocznym, co więcej, także po polsku. Jeśli auto ma wątpliwości, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru. I choć w przypadku Audi mówiącego po polsku zdarzają się wpadki (wtedy system mówi po prostu „Nie rozumiem” lub „Jak proszę?” i prosi o powtórzenie polecenia lub proponuje różne opcje działania („Co mogę dla ciebie zrobić?), a syntezatorowi mowy daleko jeszcze do mruczącej kokietki, taki kierunek komunikacji z samochodem można uznać za małą rewolucję. Głosem można wprowadzać adres do nawigacji, wyszukiwać restauracje w pobliżu („Jestem głodny”), stacje paliw czy zmieniać stacje radiowe. Jedna prośba, którą mogliby wziąć pod uwagę inżynierowie z Ingolstadt pracując nad rozwojem systemu – w języku polskim najczęściej akcent pada na przedostatnią, a nie ostatnią sylabę. To zdecydowanie psuje przyjemność „rozmów” ze swoim autem.
Ekrany zarządzające „życiem” nowych modeli Audi, w tym przypadku A8 / fot. Audi
moto.rp.pl
W przeciwieństwie do rozwiązań już wdrożonych przez Mercedesa i zapowiadanych dopiero przez BMW, system aktywuje się jeszcze po staremu, czyli przyciskiem na kierownicy. To aż dziwne, biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie najnowszych limuzyn z Ingolstadt. Możliwość porozmawiania z samochodem jest dostępna od opcji z nawigacją MMI Navigation w górę. W pakiecie dostajemy – jak przekonuje Audi – „inteligentnego rozmówcę i towarzysza podróży”: system przetwarza pytania i polecenia dwutorowo – korzystając z zapisanych na pokładzie danych, a w połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus, wykorzystując wiedzę pozyskiwaną z chmury. Na razie jednak nie da się z Audi porozmawiać o życiu, ale – o czym za chwilę – ten moment może nadejść szybciej niż się nam wydaje.
CZYTAJ TAKŻE: Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać
„Hej, Mercedes”
„Tak proszę?”
W Mercedesie rozbudowana komunikacja głosowa, debiutująca nieomal równocześnie w klasie A i nowym, dostawczym Sprinterze jest częścią MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego, który po raz pierwszy zaprezentowano na targach CES w Las Vegas w styczniu 2018 r. Wejście w tryb głosowy jest aktywowane hasłem „Hej, Mercedes”. Samochód nie wymaga poleceń wybranych z listy, ale – podobnie jak Audi – rozumie normalną mowę. Podobnie jak w Audi wystarczy także powiedzieć, jaki mamy problem – auto reaguje na takie stwierdzenia, jak „jest mi zimno”, „jestem głodny”, „czy jutro muszę wziąć ze sobą parasol” – Mercedes spyta wtedy o to, jaką temperaturę ma ustawić, wyświetli listę najbliższych restauracji lub sprawdzi prognozę pogody odpowiadając, że jest raczej mało prawdopodobne, by jutro w ciągu dnia padało.
Wydaje się, że system nieco gorzej radzi sobie z językiem polskim niż konkurencja z Ingolstadt, choć fakt, że są to rozwiązania samouczące daje nadzieje na „wychowanie” swojego Mercedesa i uczynienie zeń ciekawego rozmówcy. Tym bardziej, że nasza rodzima „asystentka” jest trochę sztywna i stremowana, jakby dopiero uczyła się naszego trudnego języka, natomiast po angielsku potrafi nawet żartować. I znacznie lepiej radzi sobie z mową potoczną. Żeby być sprawiedliwym, dokładnie tak samo mają się sprawy w przypadku Audi. MBUX stopniowo będzie wprowadzany do kolejnych modeli Mercedesa.
I jak tu się nie uśmiechnąć pod nosem z rywalizacji między koncernami, kiedy czytam w informacji prasowej, że „BMW Group zamierza zrewolucjonizować radość z jazdy dzięki funkcji inteligentnego asystenta osobistego BMW. Od marca 2019 r. na pokładzie pojawi się inteligentny cyfrowy asystent, który będzie reagował na hasło „Hej BMW”. Mercedes na swoje „Hej” reaguje już od kilku miesięcy…
CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje
Ale z drugiej strony, choć takie nawiązania są oczywiście zabawne, widać, że rozwój technologii związanych z komunikowaniem się głosowym z różnymi urządzeniami wyraźnie przyspieszył. Zapowiadane przez BMW rozwiązania zostaną wprowadzane wraz z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0. W odróżnieniu od systemu Mercedesa czy Audi osobistego asystenta będzie można „ochrzcić” i zwracać się do niego per „Hej, Kasiu”, „Wojtku” albo „Słoneczko”, a nie nieco jednak bezpłciowym „Hej, BMW”. Inteligentny asystent osobisty BMW również ma być systemem samouczącym, poznawać nawyki i przyzwyczajenia swojego znajomego zza kierownicy, a następnie stosować je w odpowiednim kontekście. Zna jego ulubione ustawienia, np. ogrzewanie foteli czy miejsca, do których często jeździ („Take me home” – prowadź mnie do domu). Dzięki połączeniu z BMW Open Mobility Cloud i sztucznej inteligencji możliwości asystenta będą cały czas udoskonalane. W kojarzeniu preferencji i nawyków z poszczególnymi użytkownikami samochodu pomoże przenośny, cyfrowy profil klienta – identyfikator BMW.
CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut
Jak zapowiadają przedstawiciele firmy z Monachium inteligentny asystent ma być także pokładowym ekspertem – omawiać poszczególne funkcje („Jak działa asystent świateł drogowych?”), podać informacje o aktualnym stanie samochodu („Czy poziom oleju jest prawidłowy?”) i odpowiedzieć na pytania („Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?”). Ale jego cyfrowe synapsy będą mogły także przetworzyć bardziej ogólne stwierdzenia, jak na przykład „Hej BMW, jestem zmęczony/zmęczona”, co uruchomi kombinację różnych działań: zmianę oświetlenia wewnętrznego, muzyki, temperatury, aktywowanie masażu w fotelu. Wszystko po to, aby pobudzić kierowcę. Niestety, nie poda nam kawy.
Funkcja inteligentnego asystenta osobistego pojawi się na rynku w wersji podstawowej ze sterowaniem głosowym w 23 językach w marcu 2019 r. W USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Brazylii, Japonii i (od maja 2019 r.) w Chinach inteligentny asystent osobisty BMW będzie udoskonalony o bardziej naturalne sterowanie głosowe, wyszukiwanie tzw. Point of Interest, pogodę i muzykę. Oznacza to, że w wersji polskiej nie będzie aż tak rozmowny, jak np. w angielskiej czy niemieckiej. Asystent będzie oferowany w modelach z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0 oraz w ramach Live Cockpit Professional (6U3). Jako opcja pojawi się już od listopada 2018 r. w nowym BMW serii 3.
Jak podkreśla BMW, asystent nie tylko czeka na polecenia kierowcy, ale też, kiedy trzeba, służy mu pomocą, a nawet potrafi prowadzić konwersacje. Jest gotowy nawet odpowiedzieć na pytanie: „Hej BMW, jaki jest sens życia?”. Na pewno jest to jedna z pierwszych kwestii, o której pogadamy, kiedy się poznamy.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: moto.rp.pl
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
Jeszcze w tym tygodniu ma być otwarty 6 km odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Lubinem a Polkowicami. Do połowy listopada pojedziemy już bez utrudnień na całym 14 km fragmencie, którego budowa trwała kilka lat dłużej niż pierwotnie zakładano.
W Krakowie na tysiąc mieszkańców przypada więcej samochodów niż w Berlinie czy Wiedniu. Stolica Wielkopolski dosłownie stoi w jednym wielkim korku. W Warszawie czy Poznaniu sytuacja nie jest lepsza.
Skoda w ramach akcji #rokbezpieczenstwa przygotowała specjalny projekt, którego zadaniem jest zwrócenie uwagi na konieczność zabezpieczania przedmiotów podczas jazdy. Dzięki temu powstała specjalna torebka.
Zarządzanie zespołem i efektywnością centrum nowoczesnych usług biznesowych
“Moje Suzuki” to aplikacja przeznaczona dla posiadaczy samochodów, motocykli i silników zaburtowych japońskiej marki. Za pomocą interfejsu w smartfonie, użytkownik może uzyskać dostęp do najważniejszych informacji na temat produktu i jego historii, a także wielu innych przydatnych funkcjonalności.
Firma Tsubame Industries opracowała czterokołowego robota, inspirowanego popularną japońską animacją „Mobile Suit Gundam”. To właściwie „ubieralne” maszyny – pojazdy, do których wchodzi człowiek, by nimi sterować.
Na jednym z XVI-wiecznych arrasów na Wawelu uwagę zwraca dziwaczny ptak z wielką głową. Wtedy dodo jeszcze żyły. Teraz jest szansa, że powrócą, podobnie jak tygrys tasmański czy mamut włochaty.
Teoretycznie systemy w naszych ciałach mogą się same naprawiać w nieskończoność. Jednak w praktyce prawa fizyki sprawiają, że nie jest to możliwe, a nieśmiertelność wciąż pozostaje jedynie marzeniem. Czy da się to zmienić?
Wiedza państwa i podległych mu służb o obywatelach staje się w USA coraz większa, co budzi rosnący sprzeciw. Teraz do narządzi inwigilacji dołączają roboty.
RODO przyznaje każdemu tzw. prawo do bycia zapomnianym, czyli żądania usunięcia swoich danych, gdy nie są już potrzebne. Kłóci się to z podstawową zasadą blockchainu, czyli niezmiennością danych.
Dostawcy Internetu powinni mieć obowiązek przechowywania danych osobowych powiązanych z adresami IP oraz udostępniania ich organom, jeżeli to jedyny sposób identyfikacji osób podejrzanych o naruszenie prawa w Internecie - uważa pierwszy rzecznik generalny TSUE Maciej Szpunar.
Spółka, która stworzyła opartego na konwersacyjnej sztucznej inteligencji bota ChatGPT, chce sprzedać część swoich akcji inwestorom w ofercie prywatnej. Korzysta z boomu na AI, ale musi się zmagać z szybko rosnącą konkurencją.
Asystenci AI posiadający różne osobowości i zainteresowania, rewolucja w komunikacji obrazkowej na komunikatorach oraz nowa odsłona Instagrama – to wszystko ma dać dużo więcej frajdy. Meta za pomocą AI chce stworzyć media społecznościowe na nowo.
Były selekcjoner reprezentacji Polski został zwolniony przez Abha Club po zaledwie dziewięciu meczach.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę.
Założona przez redemptorystę ojca Tadeusza Rydzyka Akademia Kultury Społecznej i Medialnej (AKSiM) w Toruniu ma prawo wymagać od kandydatów na kierunek lekarski zaświadczenia od proboszcza. Tak wynika z odpowiedzi resortu nauki, na którego czele stoi Przemysław Czarnek.
Iga Świątek rywalizację w Pekinie rozpoczęła od zwycięstwa z Sarą Sorribes Tormo 6:4, 6:3, bo "energia" w wielu akcjach to znów było jej drugie imię. Teraz Polka zagra z Warwarą Graczową.
Po marszu miliona serc w Warszawie i konwencji PiS w Katowicach można postawić tezę, że doszło w polityce do swoistej zamiany miejsc. Dotychczas wielu komentatorów uważało, że opozycja nie ma programu i nie przedstawia wizji Polski, zaś PiS przekonuje wyborców, że ma pomysły i dotrzymuje słowa.
Instytut Karoliński w Sztokholmie zdecydował, że tegoroczna Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny i fizjologii trafi do Katalin Karikó i Drew Weissmana za prace nad modyfikacją mRNA i opracowanie techniki, która przyczyniła się do stworzenia szczepionek.
Brak odblasku pieszy może przypłacić to nie tylko mandatem, ale przede wszystkim utratą zdrowia a nawet życia. W pewnych sytuacjach dotyczy to również kierowców. Ruszyła policyjna akcja.
Czy powodzenie marszu miliona serc oznacza zwycięstwo opozycji w wyborach?
- Ten marsz dał nam dużo energii - mówił o Marszu Miliona Serc poseł Koalicji Obywatelskiej, lider Nowoczesnej, Adam Szłapka.
Firma Tsubame Industries opracowała czterokołowego robota, inspirowanego popularną japońską animacją „Mobile Suit Gundam”. To właściwie „ubieralne” maszyny – pojazdy, do których wchodzi człowiek, by nimi sterować.
Firmy na słupy i kruszec w butelkach – sąd osądzi głośną sprawę wyłudzeń VAT w obrocie złotem.
Firma 7R sprzedaje dwa parki magazynowe w Łodzi i Szczecinie. Obiekty zasilą portfel P3 Logistic Parks.
Zarząd delegował członka rady nadzorczej, Annę Pruską, do czasowego wykonywania funkcji prezesa. Zastąpi Janusza Filipiaka, który w ciężkim stanie trafił do szpitala. Anna Pruska jest córką prezesa Filipiaka.
W poniedziałek 2 października upływa termin, do którego niektórzy wyborcy mogą zgłaszać chęć głosowania korespondencyjnego w najbliższych wyborach do Sejmu i Senatu.
Tureckie ataki powietrzne na cele w północnym Iraku, przeprowadzone w niedzielę wieczorem, "zneutralizowały" wielu kurdyjskich bojowników i zniszczyły ich magazyny oraz schrony - informuje Ministerstwo Obrony Turcji.
– Na pewno PiS dostanie, jestem o tym przekonany, tyle głosów, żeby samodzielnie rządzić. Tego bym sobie życzył, bo inny wynik będzie oznaczał chaos - uważa Jacek Sasin, minister aktywów państwowych.
Aktywność w polskim przemyśle przetwórczym zmalała we wrześniu po raz siedemnasty z rzędu, ale mniej niż w poprzednich kilku miesiącach. Wśród menedżerów narasta przekonanie, że zapaść wkrótce się skończy.
W poniedziałek rano Prawo i Sprawiedliwość oraz Koalicja Obywatelska opublikowały nowe spoty wyborcze. W materiale PiS premier Mateusz Morawiecki ostrzega przed powrotem Donalda Tuska do władzy. W spocie KO dzieci opowiadają o swojej wizji Polski.
W najnowszym sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski PiS uzyskał 32,3 proc. poparcia co oznacza, że w ciągu tygodnia stracił 1,5 punktu proc. poparcia i nie może liczyć na większość nawet z Konfederacją.
Nakłady branży logistycznej na fotowoltaikę sięgają miliardów złotych. Efektem inwestycji będą magazyny niezależne od sieci energetycznych i spore oszczędności w zużyciu prądu.
Na jednym z XVI-wiecznych arrasów na Wawelu uwagę zwraca dziwaczny ptak z wielką głową. Wtedy dodo jeszcze żyły. Teraz jest szansa, że powrócą, podobnie jak tygrys tasmański czy mamut włochaty.
Była minister przemysłu i handlu jasno mówi o tym, jak ocenia różne ruchy dokonujące się na rynku finansowym.
Powszechność pracy zdalnej i rozproszenie zespołów wcale nie sprawiły, że zniknęły problemy związane z mobbingiem czy dyskryminacją pracowników. Również wykonując obowiązki zawodowe we własnych czterech ścianach, można paść ofiarą mobbingu w pracy.
- Niedostateczna reprezentacja kobiet w polityce wtórnie utrwala stereotypy dotyczące płci i wzmacnia przekonanie, że kobiety nie nadają się do pełnienia ról przywódczych - mówi dr Agnieszka Kwiatkowska, socjolożka i politolożka.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas