– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Aktualizacja: 09.10.2024 08:41 Publikacja: 10.09.2018 07:25
Foto: Monitor nowego systemu BMW 7.0. System obsługuje także Inteligentnego Asystenta Głosowego / fot. BMW
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Ten dialog to nie cytat z „Bajek robotów”, tylko pogaduszka z nowym Audi A6, do którego technologia uaktywniania różnych funkcji głosem przywędrowała z jeżdżącego komputera, jakim jest debiutująca nieco wcześniej limuzyna A8. Ktoś powie, że komendy głosowe są dzisiaj dostępne nawet w autach klasy popularnej, więc czym tu się ekscytować. Ano tym, że są to systemy działające w oparciu o zamknięty katalog poleceń, a kwestia rozumienia tego, o co się je prosi, też pozostawia wiele do życzenia.
W tym przypadku technologia wzniosła się na nowy poziom – kierowca może formułować swoje polecenia w sposób nieomal dowolny. Obsługa głosowa rozumie (na ogół) nie tylko komendy, ale bardziej złożone zdania wypowiadane językiem potocznym, co więcej, także po polsku. Jeśli auto ma wątpliwości, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru. I choć w przypadku Audi mówiącego po polsku zdarzają się wpadki (wtedy system mówi po prostu „Nie rozumiem” lub „Jak proszę?” i prosi o powtórzenie polecenia lub proponuje różne opcje działania („Co mogę dla ciebie zrobić?), a syntezatorowi mowy daleko jeszcze do mruczącej kokietki, taki kierunek komunikacji z samochodem można uznać za małą rewolucję. Głosem można wprowadzać adres do nawigacji, wyszukiwać restauracje w pobliżu („Jestem głodny”), stacje paliw czy zmieniać stacje radiowe. Jedna prośba, którą mogliby wziąć pod uwagę inżynierowie z Ingolstadt pracując nad rozwojem systemu – w języku polskim najczęściej akcent pada na przedostatnią, a nie ostatnią sylabę. To zdecydowanie psuje przyjemność „rozmów” ze swoim autem.
Ekrany zarządzające „życiem” nowych modeli Audi, w tym przypadku A8 / fot. Audi
moto.rp.pl
W przeciwieństwie do rozwiązań już wdrożonych przez Mercedesa i zapowiadanych dopiero przez BMW, system aktywuje się jeszcze po staremu, czyli przyciskiem na kierownicy. To aż dziwne, biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie najnowszych limuzyn z Ingolstadt. Możliwość porozmawiania z samochodem jest dostępna od opcji z nawigacją MMI Navigation w górę. W pakiecie dostajemy – jak przekonuje Audi – „inteligentnego rozmówcę i towarzysza podróży”: system przetwarza pytania i polecenia dwutorowo – korzystając z zapisanych na pokładzie danych, a w połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus, wykorzystując wiedzę pozyskiwaną z chmury. Na razie jednak nie da się z Audi porozmawiać o życiu, ale – o czym za chwilę – ten moment może nadejść szybciej niż się nam wydaje.
CZYTAJ TAKŻE: Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać
„Hej, Mercedes”
„Tak proszę?”
W Mercedesie rozbudowana komunikacja głosowa, debiutująca nieomal równocześnie w klasie A i nowym, dostawczym Sprinterze jest częścią MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego, który po raz pierwszy zaprezentowano na targach CES w Las Vegas w styczniu 2018 r. Wejście w tryb głosowy jest aktywowane hasłem „Hej, Mercedes”. Samochód nie wymaga poleceń wybranych z listy, ale – podobnie jak Audi – rozumie normalną mowę. Podobnie jak w Audi wystarczy także powiedzieć, jaki mamy problem – auto reaguje na takie stwierdzenia, jak „jest mi zimno”, „jestem głodny”, „czy jutro muszę wziąć ze sobą parasol” – Mercedes spyta wtedy o to, jaką temperaturę ma ustawić, wyświetli listę najbliższych restauracji lub sprawdzi prognozę pogody odpowiadając, że jest raczej mało prawdopodobne, by jutro w ciągu dnia padało.
Wydaje się, że system nieco gorzej radzi sobie z językiem polskim niż konkurencja z Ingolstadt, choć fakt, że są to rozwiązania samouczące daje nadzieje na „wychowanie” swojego Mercedesa i uczynienie zeń ciekawego rozmówcy. Tym bardziej, że nasza rodzima „asystentka” jest trochę sztywna i stremowana, jakby dopiero uczyła się naszego trudnego języka, natomiast po angielsku potrafi nawet żartować. I znacznie lepiej radzi sobie z mową potoczną. Żeby być sprawiedliwym, dokładnie tak samo mają się sprawy w przypadku Audi. MBUX stopniowo będzie wprowadzany do kolejnych modeli Mercedesa.
I jak tu się nie uśmiechnąć pod nosem z rywalizacji między koncernami, kiedy czytam w informacji prasowej, że „BMW Group zamierza zrewolucjonizować radość z jazdy dzięki funkcji inteligentnego asystenta osobistego BMW. Od marca 2019 r. na pokładzie pojawi się inteligentny cyfrowy asystent, który będzie reagował na hasło „Hej BMW”. Mercedes na swoje „Hej” reaguje już od kilku miesięcy…
CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje
Ale z drugiej strony, choć takie nawiązania są oczywiście zabawne, widać, że rozwój technologii związanych z komunikowaniem się głosowym z różnymi urządzeniami wyraźnie przyspieszył. Zapowiadane przez BMW rozwiązania zostaną wprowadzane wraz z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0. W odróżnieniu od systemu Mercedesa czy Audi osobistego asystenta będzie można „ochrzcić” i zwracać się do niego per „Hej, Kasiu”, „Wojtku” albo „Słoneczko”, a nie nieco jednak bezpłciowym „Hej, BMW”. Inteligentny asystent osobisty BMW również ma być systemem samouczącym, poznawać nawyki i przyzwyczajenia swojego znajomego zza kierownicy, a następnie stosować je w odpowiednim kontekście. Zna jego ulubione ustawienia, np. ogrzewanie foteli czy miejsca, do których często jeździ („Take me home” – prowadź mnie do domu). Dzięki połączeniu z BMW Open Mobility Cloud i sztucznej inteligencji możliwości asystenta będą cały czas udoskonalane. W kojarzeniu preferencji i nawyków z poszczególnymi użytkownikami samochodu pomoże przenośny, cyfrowy profil klienta – identyfikator BMW.
CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut
Jak zapowiadają przedstawiciele firmy z Monachium inteligentny asystent ma być także pokładowym ekspertem – omawiać poszczególne funkcje („Jak działa asystent świateł drogowych?”), podać informacje o aktualnym stanie samochodu („Czy poziom oleju jest prawidłowy?”) i odpowiedzieć na pytania („Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?”). Ale jego cyfrowe synapsy będą mogły także przetworzyć bardziej ogólne stwierdzenia, jak na przykład „Hej BMW, jestem zmęczony/zmęczona”, co uruchomi kombinację różnych działań: zmianę oświetlenia wewnętrznego, muzyki, temperatury, aktywowanie masażu w fotelu. Wszystko po to, aby pobudzić kierowcę. Niestety, nie poda nam kawy.
Funkcja inteligentnego asystenta osobistego pojawi się na rynku w wersji podstawowej ze sterowaniem głosowym w 23 językach w marcu 2019 r. W USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Brazylii, Japonii i (od maja 2019 r.) w Chinach inteligentny asystent osobisty BMW będzie udoskonalony o bardziej naturalne sterowanie głosowe, wyszukiwanie tzw. Point of Interest, pogodę i muzykę. Oznacza to, że w wersji polskiej nie będzie aż tak rozmowny, jak np. w angielskiej czy niemieckiej. Asystent będzie oferowany w modelach z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0 oraz w ramach Live Cockpit Professional (6U3). Jako opcja pojawi się już od listopada 2018 r. w nowym BMW serii 3.
Jak podkreśla BMW, asystent nie tylko czeka na polecenia kierowcy, ale też, kiedy trzeba, służy mu pomocą, a nawet potrafi prowadzić konwersacje. Jest gotowy nawet odpowiedzieć na pytanie: „Hej BMW, jaki jest sens życia?”. Na pewno jest to jedna z pierwszych kwestii, o której pogadamy, kiedy się poznamy.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: moto.rp.pl
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
Seat i Cupra idealne się uzupełniają. Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje. Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
W e-commerce każda minuta przestoju może przynieść firmie poważne straty. Szczególnie w okresach wzmożonej sprzedaży, takich jak święta czy inne sezonowe promocje, systemy IT muszą działać bez zarzutu. Awaria trwająca zaledwie 30 minut może nie tylko spowodować straty finansowe, ale także zniszczyć reputację firmy.
Volkswagen ID.7 z zasięgiem ponad 700 km, Audi e-tron GT z mocą ładowania 320 kW, do tego po raz pierwszy w Polsce nowa elektryczna Cupra Tavascan i najmocniejszy w historii Bulli, czyli ID.Buzz GTX. Grupa Volkswagen nie zwalnia w elektromobilności i przełamuje kolejne bariery. Najlepszą okazją do prezentacji swoich nowości, a także nakreślenia wizji przyszłości był Kongres Nowej Mobilności w Łodzi.
W 2025 r. Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w Katowicach, a jego program będzie jeszcze szerszy niż dotychczasowy. Chcemy dołożyć więcej elementów związanych z samorządami, smart city czy OZE – zapowiada Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Nowe samochody ciężarowe można ładować w sieci publicznej, co pokazały nasze ostatnie testy. Liczymy, że także w Polsce pojawi się program subsydiów dotyczących samochodów ciężarowych - stwierdza Igor Kaczorkiewicz, dyrektor ds. marketingu i PR w Daimler Truck Polska.
Wielu kierowców stoi przed dylematem: czy warto zainwestować w opony całoroczne i czy sprawdzą się na drodze? Te wątpliwości może rozwiać ostatni test ADAC, który potwierdził, że nowoczesne opony całoroczne są dobrze zbalansowane i mogą zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność w skrajnych warunkach pogodowych, a przy tym osiągają długie przebiegi. Opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii badania, otrzymała ocenę „dobrą”, co potwierdza technologiczny postęp w tej kategorii opon.
Polska przestaje być kuźnią talentów w dziedzinie technologii. Liczba kształcących się specjalistów IT niebezpiecznie spada, a na rozwój sztucznej inteligencji, która może być dźwignią rozwojową gospodarki, wydajemy mniej niż inne kraje.
Szwedzka Królewska Akademia Nauk przyznała tegoroczną Nagrodę Nobla z fizyki informatykowi Geoffreyowi Hintonowi oraz fizykowi Johnowi Hopfieldowi za odkrycia i wynalazki umożliwiające uczenie maszynowe za pomocą sztucznych sieci neuronowych.
Polacy przyzwyczaili się już do możliwości zrobienia zakupów spożywczych z dostawą nawet w kwadrans. Teraz elektronikę maksymalnie w 90 minut od zakupu chce dostarczać klientom MediaMarkt.
Jest wtorek, 8 października, a w dzisiejszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek omawia kluczowe tematy gospodarcze.
Sieć zalewają fałszywe reklamy. Oszuści, wykorzystując wizerunek znanych osób, naciągają internautów, ale platformy społecznościowe niewiele z tym robią.
Sektor odzieżowy jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, co oznacza rosnąca presję ze strony konsumentów na zmiany. Ogromnym wyzwaniem dla branży odzieżowej są także nowe technologie.
Giganci technologiczni chcą budowy reaktorów jądrowych, aby zasilać swoje centra danych i sztuczną inteligencję.
Urząd Komunikacji Elektronicznej zamierza ogłosić 8 listopada start licytacji częstotliwości z zakresu 700 i 800 MHz. Ceny minimalne, które proponuje, zaskoczyły operatorów.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. W środę Aleksandr Łukaszenko zostanie odznaczony w Moskwie przez Władimira Putina.
Sąd Rejonowy w Kaliszu warunkowo umorzył postępowanie karne zakonnicy, która naruszyła nietykalność cielesną dzieci uczęszczających do klas 1-3 szkoły podstawowej.
To jest pewna rana na ciele Kościoła, tą raną trzeba się zająć - mówi w rozmowie z RMF FM biskup sosnowiecki Artur Ważny, pytany o sytuację w diecezji sosnowieckiej.
Jest środa, 9 października, a w dzisiejszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek przedstawia kluczowe wydarzenia gospodarcze.
Rząd chce wprowadzić sankcje za odmowę poddania się kontroli PIP przez podmioty świadczące usługi pośrednictwa zatrudnienia.
Warszawa sprawdzi system alarmowania m.in. na wypadek uderzenia z powietrza. To próba edukowania społeczeństwa, jak ma się zachować w czasie zagrożenia. Tyle że fundament świadomości powinien być wykuwany w szkołach, a z tym jest różnie.
Przedłużanie lata kojarzy się raczej z jesiennym wyjazdem nad Morze Śródziemne albo zimowym wypadem do dalekich krajów. Nadbałtyckie kurorty nie chcą zostać w tyle dlatego prowadzą niecodzienną akcję reklamową.
Przedstawiciele pokolenia Z uważają, że dorosłość zaczyna się w wieku 27 lat, a jej wyznacznikiem jest m.in. niezależność finansowa i przedkładanie obowiązków nad zabawę. W porównaniu do starszych pokoleń "zetki" są mniej nastawione na spełnianie społecznych oczekiwań.
Do końca roku sanatoria mają czas na dostosowanie się do nowych wymagań. Od 1 stycznia 2025 roku co najmniej 2 proc. pokoi będzie musiało być dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach.
Już za niecały tydzień – 14 października – obchodzić będziemy Dzień Edukacji Narodowej, nazywany potocznie Dniem Nauczyciela. Sprawdzamy, jak wygląda wtedy działanie szkół. Czy są lekcje? I co z opieką nad dziećmi?
Ilia Jaszyn został uwolniony w największej z czasów zimnej wojny wymianie więźniów pomiędzy Rosją a Stanami Zjednoczonymi. W Warszawie opowiedział „Rz” o swoich relacjach z uwolnionym przez Polskę szpiegiem i kolejnych możliwych wymianach.
Według prawników, sprawy takie jak ta Janusza Palikota mogą być karkołomne dla wymiaru sprawiedliwości.
Skończyły się środki na pomoc socjalną dla cudzoziemców czekających na azyl w Polsce. Jest ich prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej.
Z powodu niedawnej powodzi wiele placówek oświatowych w kraju zostało zamkniętych, a dzieciom opiekę zapewnić musieli rodzice. Tym samym nie mogli oni pracować. ZUS przypomniał niedawno, że przysługuje im z tego tytułu dodatkowy zasiłek opiekuńczy.
Chiny zastanawiają się, jak odpowiedzieć na unijne karne cła na ich samochody elektryczne. Wielkiego odwetu raczej nie zaryzykują, bo wojna handlowa nie jest w ich interesie.
Północnokoreańska armia poinformowała, że od środy będzie blokować wszystkie drogi i połączenia kolejowe z Koreą Południową.
Niemiecki rząd rozważa wprowadzenie specjalnego świadczenia dla osób bezrobotnych. Warunkiem jest podjęcie i utrzymanie pracy przez minimum rok. Projekt budzi kontrowersje wzmagając medialną dyskusję o kosztach świadczeń społecznych.
ZE PAK, Polkomtel, Netia i Cyfrowy Polsat to firmy, z których władz założyciel Polsatu wyrzucił dzieci. To jednak nie koniec sukcesyjnej wojny. Jakie mogą być jej skutki?
Klienci indywidualni rzucili się na akcje Żabki w IPO. Maklerzy nie mają wątpliwości, że trzeba się liczyć z dużą redukcją zapisów, nawet 90 proc.
Prezydent USA Joe Biden będzie w środę rano (czasu amerykańskiego) rozmawiał z premierem Izraela Beniaminem Netanjahu o izraelskim ataku odwetowym na Iran - informuje Axios powołując się na trzy źródła w administracji USA.
19 proc. to tylko teoria. Efektywna stawka podatkowa giełdowych grup podatkowych wynosi aż 30 proc. – wynika z najnowszego raportu firmy Grant Thornton.
Kolejny przedstawiciel władzy w lekkim tonie mówi o wojnie, jakby to była gra komputerowa czy romantyczna przygoda, a nie cierpienie milionów ludzi, przepadek ich majątków, krach stabilności finansowej państwa.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi kilka naborów w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki. Na wsparcie mogą liczyć firmy, które dążą do innowacyjnego rozwoju, zwiększenia konkurencyjności i ekspansji za granicę.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas