– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Aktualizacja: 01.12.2023 07:40 Publikacja: 10.09.2018 07:25
Foto: Monitor nowego systemu BMW 7.0. System obsługuje także Inteligentnego Asystenta Głosowego / fot. BMW
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
– 22 stopnie poproszę.
– Zwiększam temperaturę do 22 kropka zero.
CZYTAJ TAKŻE: Nadjeżdża sztuczna inteligencja
Ten dialog to nie cytat z „Bajek robotów”, tylko pogaduszka z nowym Audi A6, do którego technologia uaktywniania różnych funkcji głosem przywędrowała z jeżdżącego komputera, jakim jest debiutująca nieco wcześniej limuzyna A8. Ktoś powie, że komendy głosowe są dzisiaj dostępne nawet w autach klasy popularnej, więc czym tu się ekscytować. Ano tym, że są to systemy działające w oparciu o zamknięty katalog poleceń, a kwestia rozumienia tego, o co się je prosi, też pozostawia wiele do życzenia.
W tym przypadku technologia wzniosła się na nowy poziom – kierowca może formułować swoje polecenia w sposób nieomal dowolny. Obsługa głosowa rozumie (na ogół) nie tylko komendy, ale bardziej złożone zdania wypowiadane językiem potocznym, co więcej, także po polsku. Jeśli auto ma wątpliwości, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru. I choć w przypadku Audi mówiącego po polsku zdarzają się wpadki (wtedy system mówi po prostu „Nie rozumiem” lub „Jak proszę?” i prosi o powtórzenie polecenia lub proponuje różne opcje działania („Co mogę dla ciebie zrobić?), a syntezatorowi mowy daleko jeszcze do mruczącej kokietki, taki kierunek komunikacji z samochodem można uznać za małą rewolucję. Głosem można wprowadzać adres do nawigacji, wyszukiwać restauracje w pobliżu („Jestem głodny”), stacje paliw czy zmieniać stacje radiowe. Jedna prośba, którą mogliby wziąć pod uwagę inżynierowie z Ingolstadt pracując nad rozwojem systemu – w języku polskim najczęściej akcent pada na przedostatnią, a nie ostatnią sylabę. To zdecydowanie psuje przyjemność „rozmów” ze swoim autem.
Ekrany zarządzające „życiem” nowych modeli Audi, w tym przypadku A8 / fot. Audi
moto.rp.pl
W przeciwieństwie do rozwiązań już wdrożonych przez Mercedesa i zapowiadanych dopiero przez BMW, system aktywuje się jeszcze po staremu, czyli przyciskiem na kierownicy. To aż dziwne, biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie najnowszych limuzyn z Ingolstadt. Możliwość porozmawiania z samochodem jest dostępna od opcji z nawigacją MMI Navigation w górę. W pakiecie dostajemy – jak przekonuje Audi – „inteligentnego rozmówcę i towarzysza podróży”: system przetwarza pytania i polecenia dwutorowo – korzystając z zapisanych na pokładzie danych, a w połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus, wykorzystując wiedzę pozyskiwaną z chmury. Na razie jednak nie da się z Audi porozmawiać o życiu, ale – o czym za chwilę – ten moment może nadejść szybciej niż się nam wydaje.
CZYTAJ TAKŻE: Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać
„Hej, Mercedes”
„Tak proszę?”
W Mercedesie rozbudowana komunikacja głosowa, debiutująca nieomal równocześnie w klasie A i nowym, dostawczym Sprinterze jest częścią MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego, który po raz pierwszy zaprezentowano na targach CES w Las Vegas w styczniu 2018 r. Wejście w tryb głosowy jest aktywowane hasłem „Hej, Mercedes”. Samochód nie wymaga poleceń wybranych z listy, ale – podobnie jak Audi – rozumie normalną mowę. Podobnie jak w Audi wystarczy także powiedzieć, jaki mamy problem – auto reaguje na takie stwierdzenia, jak „jest mi zimno”, „jestem głodny”, „czy jutro muszę wziąć ze sobą parasol” – Mercedes spyta wtedy o to, jaką temperaturę ma ustawić, wyświetli listę najbliższych restauracji lub sprawdzi prognozę pogody odpowiadając, że jest raczej mało prawdopodobne, by jutro w ciągu dnia padało.
Wydaje się, że system nieco gorzej radzi sobie z językiem polskim niż konkurencja z Ingolstadt, choć fakt, że są to rozwiązania samouczące daje nadzieje na „wychowanie” swojego Mercedesa i uczynienie zeń ciekawego rozmówcy. Tym bardziej, że nasza rodzima „asystentka” jest trochę sztywna i stremowana, jakby dopiero uczyła się naszego trudnego języka, natomiast po angielsku potrafi nawet żartować. I znacznie lepiej radzi sobie z mową potoczną. Żeby być sprawiedliwym, dokładnie tak samo mają się sprawy w przypadku Audi. MBUX stopniowo będzie wprowadzany do kolejnych modeli Mercedesa.
I jak tu się nie uśmiechnąć pod nosem z rywalizacji między koncernami, kiedy czytam w informacji prasowej, że „BMW Group zamierza zrewolucjonizować radość z jazdy dzięki funkcji inteligentnego asystenta osobistego BMW. Od marca 2019 r. na pokładzie pojawi się inteligentny cyfrowy asystent, który będzie reagował na hasło „Hej BMW”. Mercedes na swoje „Hej” reaguje już od kilku miesięcy…
CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje
Ale z drugiej strony, choć takie nawiązania są oczywiście zabawne, widać, że rozwój technologii związanych z komunikowaniem się głosowym z różnymi urządzeniami wyraźnie przyspieszył. Zapowiadane przez BMW rozwiązania zostaną wprowadzane wraz z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0. W odróżnieniu od systemu Mercedesa czy Audi osobistego asystenta będzie można „ochrzcić” i zwracać się do niego per „Hej, Kasiu”, „Wojtku” albo „Słoneczko”, a nie nieco jednak bezpłciowym „Hej, BMW”. Inteligentny asystent osobisty BMW również ma być systemem samouczącym, poznawać nawyki i przyzwyczajenia swojego znajomego zza kierownicy, a następnie stosować je w odpowiednim kontekście. Zna jego ulubione ustawienia, np. ogrzewanie foteli czy miejsca, do których często jeździ („Take me home” – prowadź mnie do domu). Dzięki połączeniu z BMW Open Mobility Cloud i sztucznej inteligencji możliwości asystenta będą cały czas udoskonalane. W kojarzeniu preferencji i nawyków z poszczególnymi użytkownikami samochodu pomoże przenośny, cyfrowy profil klienta – identyfikator BMW.
CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut
Jak zapowiadają przedstawiciele firmy z Monachium inteligentny asystent ma być także pokładowym ekspertem – omawiać poszczególne funkcje („Jak działa asystent świateł drogowych?”), podać informacje o aktualnym stanie samochodu („Czy poziom oleju jest prawidłowy?”) i odpowiedzieć na pytania („Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?”). Ale jego cyfrowe synapsy będą mogły także przetworzyć bardziej ogólne stwierdzenia, jak na przykład „Hej BMW, jestem zmęczony/zmęczona”, co uruchomi kombinację różnych działań: zmianę oświetlenia wewnętrznego, muzyki, temperatury, aktywowanie masażu w fotelu. Wszystko po to, aby pobudzić kierowcę. Niestety, nie poda nam kawy.
Funkcja inteligentnego asystenta osobistego pojawi się na rynku w wersji podstawowej ze sterowaniem głosowym w 23 językach w marcu 2019 r. W USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Brazylii, Japonii i (od maja 2019 r.) w Chinach inteligentny asystent osobisty BMW będzie udoskonalony o bardziej naturalne sterowanie głosowe, wyszukiwanie tzw. Point of Interest, pogodę i muzykę. Oznacza to, że w wersji polskiej nie będzie aż tak rozmowny, jak np. w angielskiej czy niemieckiej. Asystent będzie oferowany w modelach z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0 oraz w ramach Live Cockpit Professional (6U3). Jako opcja pojawi się już od listopada 2018 r. w nowym BMW serii 3.
Jak podkreśla BMW, asystent nie tylko czeka na polecenia kierowcy, ale też, kiedy trzeba, służy mu pomocą, a nawet potrafi prowadzić konwersacje. Jest gotowy nawet odpowiedzieć na pytanie: „Hej BMW, jaki jest sens życia?”. Na pewno jest to jedna z pierwszych kwestii, o której pogadamy, kiedy się poznamy.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: moto.rp.pl
– Posłuchaj, jest mi zimno…
– Jaką temperatura ma zostać ustawiona?
Szeroko pojęta energia odnawialna, gospodarka w obiegu zamkniętym, elektromobilność, różne projekty i inwestycje.
Jeszcze w tym tygodniu ma być otwarty 6 km odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Lubinem a Polkowicami. Do połowy listopada pojedziemy już bez utrudnień na całym 14 km fragmencie, którego budowa trwała kilka lat dłużej niż pierwotnie zakładano.
W Krakowie na tysiąc mieszkańców przypada więcej samochodów niż w Berlinie czy Wiedniu. Stolica Wielkopolski dosłownie stoi w jednym wielkim korku. W Warszawie czy Poznaniu sytuacja nie jest lepsza.
Skoda w ramach akcji #rokbezpieczenstwa przygotowała specjalny projekt, którego zadaniem jest zwrócenie uwagi na konieczność zabezpieczania przedmiotów podczas jazdy. Dzięki temu powstała specjalna torebka.
“Moje Suzuki” to aplikacja przeznaczona dla posiadaczy samochodów, motocykli i silników zaburtowych japońskiej marki. Za pomocą interfejsu w smartfonie, użytkownik może uzyskać dostęp do najważniejszych informacji na temat produktu i jego historii, a także wielu innych przydatnych funkcjonalności.
Diamentowe Planety w rękach liderów zrównoważonego rozwoju branży chemicznej, czyli wielki finał programu BASF dla klientów „Razem dla Planety”.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to innowacyjne rozwiązanie Ministerstwa Finansów, mające na celu usprawnienie i scentralizowanie procesu rejestracji faktur w obrocie gospodarczym w Polsce. Zgodnie z planem Ministerstwa, już w 2024 roku KSeF stanie się obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące funkcji, celu i korzyści związanych z KSeF, a także informacje o obowiązkach przedsiębiorców związanych z jego użyciem.
Najbardziej ryzykowne są rozwiązania darmowe, proponowane przez dostawców usług sztucznej inteligencji. Automatycznie udzielana jest tam zgoda na to, by wprowadzane przez nas dane służyły rozwojowi algorytmu.
Po wielkim zamieszaniu w OpenAI, gdy z fotela prezesa zrzucono Sama Altmana, a po którego ręce wyciągnął Microsoft, nie ma już śladu. Jakby nigdy nic współtwórca ChatGPT powrócił i znów kieruje firmą stojącą za najpopularniejszym chatbotem.
Start-up Readmio opracował system AI i rozpoznawania mowy, który przekształca opowiadane przez rodziców historie w niezwykłe przedstawienia - technologia monitoruje bieżący fragment czytanej bajki i wzbogaca ją efektami dźwiękowymi.
Brytyjski start-up zaprezentował innowacyjną technologię, która może zmienić wspomóc leczenie nowotworów. „Medycyna nuklearna” stanie się bardziej dostępna.
Google wykorzystało sztuczną inteligencję do opracowywania materiałów do produkcji m.in. wydajniejszych baterii, paneli słonecznych czy ulepszonych chipów komputerowych. AI zrobiła to w sposób nieosiągalny dla całych zespołów badaczy i konstruktorów.
Mija rok od debiutu narzędzia, które sprawiło, że o sztucznej inteligencji zrobiło się głośno. Część polskich przedsiębiorstw już wdrożyła ją do swojego biznesu. Pozostałe mają takie plany.
Zapowiadane przez koalicję zmiany w mediach publicznych sprowadzają się do dwóch kwestii: kto przejmie TVP i Polskie Radio i jaki zastosuje fortel, by to zrobić. Jednak poza wytypowaniem „swoich ludzi” na kierownicze stanowiska politycy nie za bardzo wiedzą, jaki ma być efekt reformy telewizji publicznej i radia.
To nie mediator powinien sprawdzać, czy ugoda została wykonana – uważa minister sprawiedliwości.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. Porozumienie ws. współpracy granicznej między Finlandią i Rosją przestanie obowiązywać 24 stycznia 2024 roku.
Jakość snu pogarsza się z roku na rok na całym świecie – wynika z globalnego badania zleconego przez Samsunga. Nie wszyscy śpią tak samo – kobiety wysypiają się gorzej od mężczyzn, młodzi gorzej od swoich rodziców. Problemy ze snem mają też emeryci.
Rok 2023 jeszcze się nie skończył, ale już teraz wiadomo, że przekroczona została kolejna granica bezpieczeństwa. Wzrost średniej temperatury na świecie wyniesie w tym roku 1,4 stopnia Celsjusza ponad poziom z czasów rewolucji przemysłowej – alarmuje Światowa Organizacja Meteorologiczna.
- To pierwsza sytuacja, gdy Rosjanie mogą kontrolować wszystkie ciężarówki ze sprzętem, który jedzie na Ukrainę - mówił w rozmowie z RMF FM ukraiński parlamentarzysta, Mykoła Kniażycki, współprzewodniczący ukraińsko-polskiej grupy parlamentarnej.
Adidas Samba - te buty okazały się jednym z najbardziej pożądanych modeli 2023 roku. Dzięki nim Adidas odniósł sprzedażowy sukces w roku, w którym zmagał się z problemami po zakończeniu współpracy z Kanye Westem.
Budowle należące do spółdzielni mieszkaniowej nie podlegają wyższej stawce podatku od nieruchomości, nawet jeśli część lokali jest wynajęta na firmy.
30 listopada podczas Świątecznej Gali Członków i Przyjaciół Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw poznaliśmy laureatkę 6. edycji konkursu Lider Prawników Przedsiębiorstw. Tytuł Lidera Prawników Przedsiębiorstw AD. 2023 otrzymała Aleksandra Gawrońska-Mucha , Global Senior Legal Counsel w firmie IBM.
Sejmowa koalicja zaliczyła pierwszą poważną wpadkę, wrzucając do projektu ustawy o zamrożeniu cen energii, przepisy o OZE. To styl PiS, z którym obiecywano walczyć - twierdzą eksperci.
Najmłodsze pokolenie miliarderów swoją fortunę w dużej mierze zawdzięcza rodzicom. Tak wynika z najnowszego raportu szwajcarskiego banku inwestycyjnego UBS.
Izraelska armia poinformowała, że wznowiła działania przeciwko Hamasowi.
W kierownictwie Kancelarii Sejmu do Jacka Cichockiego dołączy Michał Deskur. Mają poprawić wizerunek izby i swojego szefa.
Internetowi celebryci powinni sumować wpłaty od poszczególnych darczyńców. Jeśli przekroczą limit kwoty wolnej, trzeba się podzielić nimi z fiskusem.
Przez nieuczciwych lekarzy i aptekarzy pacjenci będą mieli problem z wykupieniem leków recepturowych i psychotropowych.
Paliwo oznaczane jako E10 będzie zawierać do 10 proc. bioetanolu. Nie wszystkie auta na benzynę mogą z niego korzystać. Co więcej, koszty tankowania mogą wzrosnąć.
Zmiany w strukturach lokalnych partii Kaczyńskiego to część przygotowań do kolejnych wyborów w 2024 roku.
Rosja zaciska pasa i przygotowuje się na długą kampanię wojenną. Ukraina zaś nie poradzi sobie bez wielomiliardowej pomocy finansowej ze strony Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.
UODO uznał, że internauta, który na Facebooku ujawnił dane osobowe innych w publicznym wpisie, podlega RODO.
Sklejenie prokonsumenckiego projektu zamrażającego ceny energii z ustawą wiatrakową wygląda na perfidną zagrywkę legislacyjną, która miała ułatwić przyjęcie „na boku” prawa na kilometr pachnącego lobbingiem. Jaką lekcję wyciągnąć z tego powinni Szymon Hołownia, Michał Szczerba i Donald Tusk?
Wrzutka do projektu o cenach energii wywołała krytyczne komentarze o tworzeniu prawa.
Słaby popyt, zmiana strategii, nowy koncept – przyczyny wycofania z oferty modeli samochodów są różne. Tu znajdziesz wszystkie wycofane w najbliższym czasie z produkcji modele aut.
Dzietność w Korei Południowej w czwartym kwartale 2023 roku może spaść do rekordowo niskiego poziomu - 0,6.
Na rok przed atakiem Hamasu na Izrael z 7 października, między przedstawicielami izraelskich władz krążył dokument opisujący plan ataku, który chcą przeprowadzić Palestyńczycy - pisze "New York Times".
Kim Dzong Un wezwał armię do tego, by była gotowa do reakcji na wszelkie "prowokacje" wroga - informują północnokoreańskie media państwowe.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas